doppen,

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

boes
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 17:39
Locatie: Nederland
Contacteer:

doppen,

Bericht door boes »

Ik heb vandaag mijn volken gekontroleerd en vond in twee volken nog altijd doppen.
Het ene volk heeft een moer van vorig jaar en maakt al doppen van eind april.Heeft op beperkt broednest gestaan maar sinds begin juli
heeft de moer weer de volledige ruimte.
Het andere volk heeft een jonge koningin van begin juli en vanaf het begin dat ze aan de leg was vond ik er al doppen in dat volk.
Verder voldoende eitjes larfjes etc etc.
Wat is hiervoor de beste oplossing.
Ik ga nog vertrekken met mijn volken naar de lamsoor.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door AndreasH »

Wat voor doppen zijn het eigenlijk?? Echte moerdoppen aan de zijkant van de raat? Of speeldoppen??

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door joselito »

Ook ik heb dat gehad met 2 jonge koninginnen. Ze zetten slechts enkele doppen aan de zijkant van de raam. Dit wil zeggen dat ze niet tevreden zijn met koningin en haar willen vervangen. Een kast heeft dat maar eenmaal gedaan. Ik heb de doppen verwijderd en toen ze eenmaal eigen dochters had was het ok. Een andere kast heeft drie maal doppen gezet. Twee maal heb ik ze verwijderd maar de laatste keer heb ik ze laten staan. Ze had een mooi broednest en het is een mooie grote koningin, maar de bijen zien altijd meer dan ik. Er was waarschijnlijk iets mis met de koningin, dus ik zei:" doe maar dan" Toen ik deze week de kast nakeek verwachtte ik een uitgelopen dop te vinden, maar hij was nog altijd gesloten en toen ik van de andere kant keek zag ik dat de dop van opzij open gebeten was. Dus ze zijn eindelijk akkoord met de koningin [:)]
Misschien zien de bijen bij jouw ook iets aan de koningin wat hun niet aanstaat en willen ze haar nog vervangen voor de winter om op die manier veilig de winter door te komen. Als dat het geval is bouwen ze slechts een paar doppen.
boes
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 17:39
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door boes »

AndreasH schreef:
Wat voor doppen zijn het eigenlijk?? Echte moerdoppen aan de zijkant van de raat? Of speeldoppen??

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).


Het zijn doppen aan de zijkant van de raat en er zat telkens al vollop koninginnebrij in. Dit is nu al voor de derde keer.
Het is waarschijnlijk nu te laat om nog een nieuwe koningin op te laten trekken?
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door AndreasH »

Het begint erom te spannen inderdaad. En jah, als de nieuwe koningin ook niet in orde bevonden wordt dan heb je wel een probleem. Wellicht dat er nog iemand is die een bevruchtte moer in de aanbieding heeft? Anders even kijken of het verhaal van Joselito nog uitkomsten bied. Als ze vinden dat het niet meer kan dan zullen ze inderdaad de doppen gaan uitbijten....

Good luck anyway!
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door joselito »

Als ze haar willen vervangen dan nemen ze nu geen risico meer. Ze laten de jonge koningin uitkomen en als ze bevrucht is en aan de leg dan pas wordt de oude koningin stilaan ter zijde geschoven. Dit is de enigste situatie waarin je tijdelijk twee leggende koninginnen in een kast kunt hebben.
Hoeveel doppen zetten ze telkens?
boes
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 17:39
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door boes »

joselito schreef:
Als ze haar willen vervangen dan nemen ze nu geen risico meer. Ze laten de jonge koningin uitkomen en als ze bevrucht is en aan de leg dan pas wordt de oude koningin stilaan ter zijde geschoven. Dit is de enigste situatie waarin je tijdelijk twee leggende koninginnen in een kast kunt hebben.
Hoeveel doppen zetten ze telkens?


Telkens op 1 raam zitten er dan 3 doppen.Ik zal het eens proberen om ze te laten zitten.
Ik heb nog wel een reserve zitten in een ERK.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door joselito »

Is er een stukje van de vleugel geknipt van de oude koninginnen? Meer dan waarschijnlijk zijn het geen zwermdoppen, maar 100 % zeker ben je nooit en op die manier ben je veilig.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door A.A. Staals »

boes schreef:Ik heb nog wel een reserve zitten in een ERK.
Waarom gebruik je die dan niet?

ad staals
hubert
Berichten: 24
Lid geworden op: za 29 nov 2008, 20:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door hubert »

Ook bij mij nog steeds in beide kasten belegde doppen, vooral aan de zijkant van de raten. Een koningin (zuiver Buckfast) is nu twee jaar oud, de andere is pas een goede maand aan de leg (natuurbevruchte dochter van de koningin in de andere kast).
Bij elke controle weer doppen met inhoud te moeten breken vind ik toch niet zo'n goed plan. Weet iemand of dit nog vanzelf stopt of wat ik moet doen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten