Anafylactische shock

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

achiel
Berichten:4
Lid geworden op:ma 10 aug 2009, 10:30
Contacteer:
Re: Anafylactische shock

Bericht door achiel » di 25 aug 2009, 13:47

Besten,

Voor degenen die allergisch reageren bestaat er een homeopatisch geneesmiddel.

Apis D30, 2 korreltjes per dag

Zelf was ik ook allergisch, via apis D6 is dat opgelost. Ondertussen toch al meer dan 30 jaar imker.

mvg
achiel

willy kestemont
Berichten:15
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 19:26
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door willy kestemont » di 25 aug 2009, 15:18

Wil je er wat meer over vertellen Achiel?

In hoeverre was je allergisch? Begrijp ik het goed dat je dagelijks 2 korreltjes neemt, reeds vele jaren? Is het D6 of D30? Hoe reageer je nu in vergelijking met vroeger? ...

Groetjes,

Willy

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Ruinerweg » di 25 aug 2009, 18:28

Okee,kennelijk is wespengif anders dan bijengif. Vanmiddag heb ik me een paar keer laten steken, ook in mijn onderarm.
Geen centje pijn!

Groet,

Roel.

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Eddy Geurtsen » di 25 aug 2009, 18:51

Een aantal jaren geleden bij het ruimen van een wespennest ben ik een keer of twintig gestoken door wespen. Hoewel het niet dik werd en ik er verder ook geen nadelige gevolgen van ondervond, werd ik een week lang geplaagd door jeuk op de getroffen plaatsen. Hieruit kon ik opmaken dat wespengif toch van een andere samenstelling is dan bijengif, want van meerdere bijensteken heb ik geen last.

Geert
Berichten:27
Lid geworden op:wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Geert » di 25 aug 2009, 19:00

Beste Achiel,

Ook ik kijk uit naar je verdere toelichting: ben je "gewoon" allergisch of ben je ook in shock gegaan?

Hoe heb je dan nadien kunnen testen of je niet meer allergisch bent? Via een bloedtest of gewoon door je te laten prikken?

Welke Apis neem je dan? D6 of D30?

Ik ken het middel ook - heb het zelfs in huis - maar het is een nieuw gegeven voor mij dat je hiermee zo'n resultaten bekomt. Ik dacht dat dit enkel te gebruiken was na een steek, niet op lange termijn.

Over welke termijn spreken we trouwens? Na hoe lang inname ben je te weten gekomen dat het werkt? Neem je dat ook in de winter of enkel in de zomerperiode?

Groetjes, Geert

achiel
Berichten:4
Lid geworden op:ma 10 aug 2009, 10:30
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door achiel » wo 26 aug 2009, 08:32

Besten,

Ik hield het vooral kort omdat ik geen medische adviezen mag geven, maar ok, ik geef jullie het ganse verhaal.

Als kind had ik geen problemen met bijensteken, ergens rond mijn 11 jaar hebben mijn ouders doktershulp moeten inroepen (dokter woonde rechtover de deur). De volgende jaren had ik zware medicatie in huis, na elke bijensteek direct een pilletje nemen en plat liggen voor een 12-tal uur, was een eigen samenstelling van die arts, allicht was de basis cortisone Thuis buitenkomen zat er voor mij niet in, mijn vader had van die heerlijke (?) italiaanse kruisingen.
In mijn studententijd heb ik dan de homeopathie ontdekt en het advies gekregen om dagelijks een 10-tal druppels apis D6 te nemen.
Na een paar maanden een bijensteek gekregen en de reactie bleef beperkt tot immens opzwellen. Ben toen zelf beginnen imkeren, weliswaar steeds goed ingepakt, maar onvermijdelijk krijg je al eens een steek, maar de reactie werd steeds minder.
Een tiental jaar heb ik altijd vanaf februari druppels D6 genomen tot de eerste bijensteek. Momenteel neem ik niets meer.

Ik heb nu wel een jonge hond die al 2-maal in shock is gegaan, heb het voorgelegd aan een antroposofische huisarts en die adviseert aan mensen 2 korreltjes apis D30 per dag,maar kan volgens hem ook bij honden. Er bestaat trouwens ook een variant voor wespen.
Ondertussen is de hond nog eenmaal gestoken (op een bij getrapt) en de reactie was enkel nog zwellingen op zijn bil. Kan natuurlijk een oude bij geweest zijn met minder gif had.

Voila, dat was het ganse verhaal.

mvg
achiel

Rob V
Berichten:3
Lid geworden op:vr 26 jun 2009, 00:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Rob V » ma 31 aug 2009, 20:56

Beste Geert,

In juni heb ik al eens gereageerd op een topic van Aliene over bijenallergie (meest recente bericht dd 29-6-2009).

Bij het lezen van jouw bericht valt me op hoeveel verschillende opvattingen er zijn over de desensibilisatiekuur.

Mijn reactie was minder heftig dan bij jou, hoewel ik na 3 steken wel in het ziekenhuis terecht kwam. Toch gaat mijn kuur zeer waarschijnlijk 5 jaar duren, terwijl die van jou maar 2 jaar gaat duren.

Die kuur begon in augustus 2008 met 2 dagen ziekenhuis, waarbij om de 2 uur een steeds hogere dosis bijengif werd ingespoten.
Volgens de longarts hoefde ik vanaf dat moment niet meer bang te zijn voor een anafylactische shock en hoefden de epi-pennen niet meer mee.
Aanvankelijk doe je dat toch voor de zekerheid, maar inmiddels is de houdbaarheidsdatum verstreken en zal ik geen nieuwe halen.

In april vroeg ik de arts of je nu nog wel bang moet zijn voor meerdere steken tegelijk. Hij gaf aan dat meerdere steken ook niet erg zijn (het moeten er geen duizend worden, zeg maar).
Kortom: volgens hem zou je al tijdens de behandeling niet meer bang hoeven te zijn voor een shock-toestand.

Overigens werkt de desensibilisatiekuur niet voor plaatselijke reacties. Naast de zwellingen door de bijenprikken loop ik elke 6 weken met een dikke bovenarm rond door de ziekenhuisprik.

Succes met de kuur en ik hoop dat je daarna nog lang door kan gaan met onze boeiende hobby.

Michiel
Berichten:21
Lid geworden op:di 03 mar 2009, 15:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Michiel » di 01 sep 2009, 15:54

Let op met homeopathie!;

Het principe van homeopathie werkt als volgt:
Diagnose: iemand heeft ergens last van, in dit geval bijensteken.
Homeopathische middelen werken volgens het zogeheten gelijksoortigheidbeginsel of similia-principe: een stof die bepaalde verschijnselen kan opwekken, is ook in staat dezelfde verschijnselen te genezen.
Men zoekt dus een stof die vergelijkbare reacties oplevert als men ze inneemt, in dit geval bijengif en delen van de bij zelf.

Dit wordt "gepotentiëerd", een duur woord voor verdunnen.
Dit heet zo, omdat bij deze bewerking het middel geacht wordt aan kracht te winnen: de energiesignatuur zou toenemen.
De stof wordt tot 40 maal verdund en geschud, tot er 0% van de werkzame stof aanwezig is in de oplossing.
Deze oplossing wordt op een calcium of melkpoeder - korreltje gespoten.

De theorie dat medicijnen een sterkere werking krijgen door verdunning is in strijd met de beginselen van de hedendaagse geneeskunde: de verdunningen zijn dermate groot, dat er geen molecuul van de beginstof in de oplossing wordt aangetroffen.

Homeopathie heeft geen basis in de wetenschap: het gebruik werd in 1994 door de National Council Against Health Fraud bestempeld als kwakzalverij. In een publicatie uit 2006 van UK-skeptics wordt homeopathie een pseudowetenschap genoemd

Desondanks geven veel mensen aan wel effect te voelen.
Of dit het zogenoemde placebo-effect is, is nog niet bewezen.

Kies voor jezelf, maar wees dus voorzichtig [:)]
Groet,
Michiel

Bronnen:
Artsenvereniging voor homeopathie http://www.vhan.nl/
Koninklijke vereniging homeopathie Nederand http://www.kvhn.nl/
North American Society of Homeopathy http://www.homeopathy.org/
Vereniging tegen de kwakzalverij http://www.kwakzalverij.nl/

--------------------

http://www.RAVON.nl
http://www.telmee.nl

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Berend » di 01 sep 2009, 16:16

Michiel schreef:
de verdunningen zijn dermate groot, dat er geen molecuul van de beginstof in de oplossing wordt aangetroffen.

Niet meetbaar in elk geval, wat niet zegt dat er geen invloed is van de opgeloste stof.

En los van de discussie of het werkt of niet, is het prima om homeopathie te gebruiken bij prikken die overlast geven (jeukerigheid, opgezwollen) maar niet bij heftige reacties zoals een anafylactische shock.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door lieven busschaert » vr 04 sep 2009, 13:22

Met het snoeien van eiken ben ik in mijn tuin in kontakt gekomen met eikenprocessierupsen. Tof, 1000 jeukende puntjes op mijn vrouw haar lichaam. Bij mij viel het nogal mee! Dus: naar de doktor om zalf, en cetrizine en voor mijn vrouw pilletjes cortizone. Ik heb de eerste twee dagen een pilletje cetrizine en een half pilletje cortizone. Dit is ongeveer 3 weken geleden. Als ik gestoken wordt dan krijg ik steeds last van jeuk en soms hevige zwellingen. Nu 3 weken en verschillende steken later heb ik geen hinder meer van gelijk welke steek. Misschien eens iets om aan je doktor voor te leggen. De mijne kon er zich in elk geval in vinden om in het hoogseizoen deze "kuur" nog eens te herhalen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 82 gasten