doppen,

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door Hans van der Post. »

Nee dit "doppen aanzetten" stop niet. - Vermoedelijk stille moer wisseling.
Dit gebeurd bij de sterk broedende bukfastmoeren regelmatig.
Ik heb deze moeren ook een tijd gehad. Maar maar 1 ½ jaar grote volken grote broednesten waren ze "uitgelegd".

Ja je had een maand geleden een raat met doppen en een paar ramen met bijen in een ander kastje kunnen doen.
Dit heet een broedaflegger.
Nu is het daar te laat voor.
Ik denk dat in de twee volken ook nog darren en darrenbroed is te vinden.
Zou eens op zoek gaan naar een paar andere buckfastmoeren.

!Hans.
hubert
Berichten: 24
Lid geworden op: za 29 nov 2008, 20:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door hubert »

Het aantal darren en darrendoppen is een fractie van een tijd geleden, maar ze zijn er inderdaad nog.
Omdat het eerste volk een tijdje terug problemen ging vertonen heb ik daaruit wat ramen met koningin in een tweede kast gezet. Het oorspronkelijke volk heeft gezorgd voor een nieuwe koningin die zoals gezegd pas kort aan de leg is.
Omdat in beide volken doppen blijven komen zouden volgens de theorie beide koninginnen gebreken moeten hebben. Als onervaren imker wil ik mij best bij aansluiten bij de mening van meer ervaren mensen, maar ik vind het toeval wel groot dat beide koninginnen gelijktijdig iets mankeren.
Ik ga op zoek naar nieuwe koninginnen en tot zolang, of als ik er geen vind, blijf ik maar doppen breken totdat de beestjes ophouden met doppen maken. Zou dat door kunnen gaan tot de winterrust?
boes
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 17:39
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door boes »

hubert schreef:
Ook bij mij nog steeds in beide kasten belegde doppen, vooral aan de zijkant van de raten. Een koningin (zuiver Buckfast) is nu twee jaar oud, de andere is pas een goede maand aan de leg (natuurbevruchte dochter van de koningin in de andere kast).
Bij elke controle weer doppen met inhoud te moeten breken vind ik toch niet zo'n goed plan. Weet iemand of dit nog vanzelf stopt of wat ik moet doen?


ook bij vanavond in een kast nog altijd doppen, de moer is opgetrokken op larfjes op 20/06/2009
Vanaf ze aan de leg is doppen.
Nu heb ik de doppen laten zitten en wacht af.
Even goed eitjes larfjes etc aanwezig in dit volk.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: doppen,

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat: hubert - Het oorspronkelijke volk heeft gezorgd voor een nieuwe koningin die zoals gezegd pas kort aan de leg is.

[..........], blijf ik maar doppen breken totdat de beestjes ophouden met doppen maken. Zou dat door kunnen gaan tot de winterrust?

De"beestjes" blijven doppen aanzetten dit heeft niets meer met zwermen te maken en maar de moer die is volgens de bijen niet goed.
Een van de vele feromonen die de moer afgeeft ontbreekt en dat merken de bijen en zetten een paar doppen aan.
Dit blijven ze doen totdat er een nieuwe moer is geboren.
Ook in de "winterrust"!

Citaat: boes - [.........] Vanaf ze aan de leg is doppen. Nu heb ik de doppen laten zitten en wacht af.
Even goed eitjes larfjes etc aanwezig in dit volk.

Lees het bovenstaande. Al eerder heb ik geschreven over feromonen dat die van belang zijn.
Het bijenvolk is een organisme. De bijen, darren en koningin zijn de verschillende "organen"
Een van het belangrijkste "orgaan" die verschillende sturende stoffen= feromonen afgeeft is de koningin.
Bij elk "ras" bijen is dit net even anders.

In deze twee gevallen speelt dit geen rol. Het is jammer dat er zo radicaal op wordt gereageerd;
Je ziet doppen ......... help........ het bijenvolk gaat zwermen .......... wegbreken!

Je ziet doppen ........... waarom zet dit volk doppen aan? .......... te weinig ruimte?.......... waar zitten de doppen?
Hoeveel ramen met broed? ............ zijn er ook eitjes? Wordt het darrenraad belegd? enz. enz.

Ja het kan nog wel - een bruidsvlucht in september - maar het moet wel goed weer blijven!

!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 132 gasten