Goeie wachterbijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Goeie wachterbijen

Bericht door AndreasH »

Vanavond even bij m'n kasten wezen kijken. En wat schetste mijn verbazing.... Na een aantal minuten kijken kwam er opeens een naaktslak uit de kast gekropen. Heel langzaam en nog niet eens lastig gevallen door de wachterbijen. Af en toe een beetje betasten maar waarschijnlijk te kleverig en koud voor de meisjes. Vond het wel een leuke. Had ik nog niet eerder gezien. Maar, wat een geweldige wachterbijen zeg..... NOT!

Echt veel schade verwacht ik niet van die naaktslakken. Temperatuur is veel te hoog en ze zouden subiet uitdrogen. Maar toch, wat kan zo'n beest de kast in gelokt hebben??

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).:D:D[8D][:I]
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Goeie wachterbijen

Bericht door de vos roger »

Het is niet alleen warm in de kast,maar er heerst ook een hoge vochtigheidsgraad ,dus ideaal voor de slakken.
gr.

roger
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Goeie wachterbijen

Bericht door Bart de Coo »

Ik heb ieder jaar een paar volkjes op pallets in de uiterwaarden staan. Dus laag in gras, niet te ver van de IJssel. Deze volken worden ieder jaar weer belaagd door de naaktslakken.

Ik heb wel eens zegeltjeswas laten schoonlikken door de bijen daar. Oei, een dag later waren de bakken met was helemaal overdekt met tientallen (!) naaktslakken.

Gisteren toevallig een bak onder een van de volken weggehaald waardoor ik een blik op de bodem kreeg: allemaal versteende naaktslakken. ik krijg dus de indruk dat ze op zeker moment wel degelijk door de bijen afgestoken worden.


Groet,

Bart de Coo
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Goeie wachterbijen

Bericht door Hans van der Post. »

Nee bijen vallen geen slakken(naakt) aan. Als je "versteende" slak ziet is een verdroogde slak.
Ik heb ook wel eens van die grote grijze naaktslakken in mijn kasten en de bijen lopen er gewoon over heen of blijven plakken aan het slijm wat die slakken dan uitscheiden.
Dat er slakken in kasten komen gebeurd meestal bij vochtig weer. Op de plaats waar die naaktslak zit is het meer vochtig dan op andere plekken.
Ik krijg de indruk dat er juist meer vocht wordt aangetrokken door het slijm van de slak.

!Hans.
Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goeie wachterbijen

Bericht door Arjan Sleurink »

Afgelopen week probeerde er een oranje kleurige rups van ongeveer 6 a 7 cm de kast binnen te kruipen bij 1 van mijn volken. De slak was nog niet halverwege de vliegplank of er kwam al een stel wachterbijen aan om te verjagen. Hij heeft het tot 3 a 4 keer toe geprobeerd maar werd steeds helemaal lek gestoken[:)]

Arjan
agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Goeie wachterbijen

Bericht door agastache »

Arjan, was het nu een rups of een slak????
groeten, meindert, die graag op alle slakken zout legt
Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goeie wachterbijen

Bericht door Arjan Sleurink »

Bij mij was het een rups. Ik had zo'n grote rups ook nog nooit gezien eigenlijk, helemaal niet zo fel oranje. Ik denk dat hij ondertussen wel in de rupsenhemel ligt door al die bijensteken.

agastache schreef:
Arjan, was het nu een rups of een slak????
groeten, meindert, die graag op alle slakken zout legt
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goeie wachterbijen

Bericht door Dirk Blanken »

Waarschijnlijk de rups van een wilgenhoutvlinder.
Dirk

dertiende
Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goeie wachterbijen

Bericht door Arjan Sleurink »

Ja het klopt. Dankje Dirk:)

Dirk Blanken schreef:
Waarschijnlijk de rups van een wilgenhoutvlinder.
Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 138 gasten