kleur wasdekseltjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RoosBoum
Berichten:20
Lid geworden op:di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:
kleur wasdekseltjes

Bericht door RoosBoum » vr 28 aug 2009, 15:16

Er staat me iets van bij dat de kleur van wasdekseltjes anders is bij broedcellen of bij honingcellen.
Ik dacht dat broed witter was dan honing, maar ik heb me rotgezocht op internet naar foto's, maar kan het eigenlijk niet goed vinden. Wie helpt me uit de brand?

Gr Roos

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door Chech » vr 28 aug 2009, 16:08

Hallo Roos, bij mij is het precieas anders om.
Groeten Chech.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door A.A. Staals » vr 28 aug 2009, 17:58

Er staat me iets van bij dat de kleur van wasdekseltjes anders is bij broedcellen of bij honingcellen.



Er zitten geen dekseltjes van was op broedcellen.

ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door Bart de Coo » za 29 aug 2009, 00:11

Heu? Maar honing wordt toch bij goede dracht 'wit verzegeld', zoals dat heet? Bij mij wel in elk geval. En de waszegeltjes op de bebroede cellen waar poppen in zitten zijn veel bruiner inderdaad.

Maar Ad, hoe kun je nou beweren dat er geen wasdekseltjes op broedcellen zitten??? Waarmee verzegelen ze die poppen dan?


Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door Hans van der Post. » za 29 aug 2009, 00:20

Effe een boek lezen en niet alleen het forum! [:)][:)][:)]

!Hans.

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door Jan Kruit » za 29 aug 2009, 09:26

De bijen sluiten de cellen af met een wasdeksel. De larve verpop zich, net als een vlinger. Hierdoor onstaat een cocon. De bijen halen dan de wasdeksels weg ander zou de ongeboren bij geen lucht kunnen krijgen en zou sterven.
Dus de dekselstjes die je ziet is een gedeelte van de gesponnen cocon van de bij.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door Wim Joosten » za 29 aug 2009, 12:51

Bart de Coo schreef:
Heu? Maar honing wordt toch bij goede dracht 'wit verzegeld', zoals dat heet? Bij mij wel in elk geval.


Bij mijn weten is het wit verzegelen van honingraat afhankelijk van welk volk, meer van de eigenschappen van het volk dus. Wanneer honingraat wit zegeltjes heeft, dan zit het wasdekseltje niet direct op de honing. Er zit dan nog wat lucht tussen. Andere volken verzegelen direct op de honing en dan krijgen de zegeltjes ook een andere kleur.

Met vriendelijke groet,
Wim

RoosBoum
Berichten:20
Lid geworden op:di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door RoosBoum » za 29 aug 2009, 13:26

Wat een tegenstrijdige berichten allemaal.

En ja hoor boeken lezen kan. Zou een saai forum hier worden, Hans, als iedereen alleen maar boeken leest en niets meer hier vraagt.

Mijn boeken die ik uiteraard heb Hans, vertellen mij dat de cellen met poppen erin afgedekt zijn met wasdekseltjes vermengd met stuifmeel en vezels tbv de luchtdoorlatendheid. Aangezien er stuifmeel door zit zal de kleur geen pure was zijn.

De honingcellen worden uiteindelijk afgedekt met wasdekseltjes zondere andere stoffen, begreep ik.

Dus zijn de eerste donkerder dan de laatste. Heb dit bevestigd gekregen inmiddels.

Dank allen voor het meedenken, groetjes Roos

RoosBoum
Berichten:20
Lid geworden op:di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door RoosBoum » za 29 aug 2009, 15:43

(APENSTAART)jan Kruit, dit vond ik nog over kleuren van wasdekseltjes en sluit aan bij wat jij zei.

De nieuwe koninginnen verpoppen in de gesloten cel. Als ze verpopt zijn, moeten ze een paar dagen rijpen voor ze het deksel van de cel doorknagen en uitlopen. De werksters weten dat een koningin rijpt, ze knagen overtollige was weg van de moerdop, ze komen echter niet aan het spinsel van de pop. De moerdop krijgt daardoor een donkere kleur. De imker kan zo rijpere en jongere doppen van elkaar onderscheiden.

Inmiddels gevonden dat honingwasdeksels lichter van kleur zijn dan broedcellenwasdekseltjes. (mooi woord voor poppetje aan de galg.)

Groetjes Roos

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: kleur wasdekseltjes

Bericht door Dirk Blanken » za 29 aug 2009, 21:14

[quote]Geplaatst door Jan Kruit

De bijen sluiten de cellen af met een wasdeksel. De larve verpop zich, net als een vlinger. Hierdoor onstaat een cocon. De bijen halen dan de wasdeksels weg ander zou de ongeboren bij geen lucht kunnen krijgen en zou sterven.
Dus de dekselstjes die je ziet is een gedeelte van de gesponnen cocon van de bij.

Jan,

Ik heb altijd gedacht dat de wasdeksel voor honing luchtdicht en het wasdeksel van de broedcellen van het begin af niet luchtdicht zijn.
Larven en nymfen hebben ook lucht nodig.

Vooral bij moerdoppen is de verwijderde was duidelijk te zien aan het kleurverschil, bij gewone werkster en darrenbroed zie ik geen verschil in kleur.


Dirk




dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten