lege kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
pylger
Berichten:6
Lid geworden op:za 05 sep 2009, 17:48
Locatie:Nederland
Contacteer:
lege kast

Bericht door pylger » za 05 sep 2009, 17:52

vandaag trof ik een van mijn vier kasten LEEG aan. Een paar dagen geleden had ik dit volk nog gevoerd, en was van plan dat opnieuw te doen. Op een enkele verdwaalde bij na (rovers van de buurtvolken?) was de kast leeg. Geen stuifmeel, geen nectar helemaal niet meer.
Kan het zijn dat er alsnog gezwermd is? Ik bedoel het is al september, en er waren geen moerdoppen meer in de kast. Ik heb nog maar 2 jaar bijen, maar dit vind ik wel heel vreemd.
Heeft iemand een idee?

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door Eddy Geurtsen » za 05 sep 2009, 19:30

Beroofd? Maar was er nog broed of iets dergelijks?

pylger
Berichten:6
Lid geworden op:za 05 sep 2009, 17:48
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door pylger » za 05 sep 2009, 22:25

geen broed, NIETS meer. Lege raten [:(] een triest gezicht. Afgelopen woensdag (3 dagen geleden) nog gecontroleerd. Toen leek er niets aan de hand.
Vandaag nog gezocht om een zwerm, maar niets te vinden. Op een enkele dode bij in de kast (niet meer dan 5) is alles leeg.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 sep 2009, 00:23

Auke op 20 augustus schrijf je op je blog:
In slechts 1 van de 4 kasten (volk 1) zit nog veel broed. De andere kasten bevatten weinig broed meer. Wel veel honing en stuifmeel. De bijen zijn druk bezig met het aanleggen van een wintervoorraad. Ik help ze daar alvast een beetje mee door voorzichtig wat bij te voeren (suikerwater 1:1 oplossing). Bij inspectie van de bodemplanken kon ik nog geen varroa-mijten ontdekken.

Op 5 September op het forum:
Vandaag trof ik een van mijn vier kasten LEEG aan. Een paar dagen geleden had ik dit volk nog gevoerd, en was van plan dat opnieuw te doen. Op een enkele verdwaalde bij na (rovers van de buurtvolken?) was de kast leeg. Geen stuifmeel, geen nectar helemaal niet meer.

Dit is 17 dagen later. Er kunnen onmogelijk eitjes en larven op 20 aug. in het volk zijn geweest als de moer toen was verdwenen - of geplet - zou het volk doppen hebben aangezet.
Je schrijft zelf: De andere kasten bevatten weinig broed meer

Wat er gebeurd zou kunnen zijn is dat dit volk moerloos was en geen mogelijkheid om doppen aan te zetten en mogelijk is het volk over gelopen/gevlogen naar een van je buurvolken. En als het volk is over gelopen wordt daarna al het voedsel "geruisloos verplaatst." [:)]
Dit schrijf ik niet zomaar heb dit zelf bij de hand gehad.
Een kast was leeg en het buurvolk daarnaast zaten meer bijen in dan en week eerder - het vloog ook beter.

Een blog is mooi een kastkaart nog beter; schrijf eens op wat je ziet.
Het is erg handig om zo'n raadsel te ontwarren, simpele zaken als afgekort brias = "broed in alle stadia" gezien, op te schrijven.

!Hans.

pylger
Berichten:6
Lid geworden op:za 05 sep 2009, 17:48
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door pylger » zo 06 sep 2009, 13:40

Hans, dank je voor je uitgebreide reactie.
Eerst een correctie: het aangehaalde blog-fragment was van 22-8 (maar dat maakt niet zoveel uit). Mijn kastkaart (die hou ik dus wel bij) vermeldt: BRIAS weinig, slechts op 1 raam, heel veel voedsel. Op 27-7 schrijf ik zelfs: erg veel BRIAS, op 6 ramen. actieve moer.
Natuurlijk kan het dat de moer tussen 22-8 en 5-9 verloren is gegaan en het volk (zoals je schrijft) geen gelegenheid meer had om doppen aan te zetten.
In de lege kast trof ik gister ook geen enkele dop aan.
Inspectie (vanmorgen) laat wel heel veel activiteit bij de buurkast (nr 1) zien.
Het verdwenen volk was een aflegger van deze kast.
Zouden ze zich dan inderdaad weer "verenigd" hebben? En het voedsel "geruisloos verplaatst"? Het is een bijzonder fenomeen.
Ik ben het met je eens: een blog alleen is niet voldoende. Ik hecht dan ook heel veel waarde aan mijn kastkaarten (zie blog 4-5)

pylger
Berichten:6
Lid geworden op:za 05 sep 2009, 17:48
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door pylger » zo 06 sep 2009, 17:31

vanmiddag even rustig een half uurtje voor de kasten gezeten. Wat er te zien is: haalbijen komen aanvliegen en landen bij kast 2 (de lege kast), vervolgens gaat een enkeling even naar binnen, om meteen weer naar buiten te komen. Vervolgens loopt alles naar kast 1.
Inspectie van kast 1 leert dat er inderdaad heel veel voedsel in is opgeslagen.
Het lijkt dus inderdaad dat het volk zich "verplaatst" heeft. Omdat de moer dood was?
Dat zal wel een raadsel blijven.
Volgens mij heb je dus helemaal gelijk Hans! Dank je ...
UPDATE: filmpje en foto staan op mijn bijendagboek: http://web.mac.com/auke.sikma/Site/Bije ... nBlog.html

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 sep 2009, 23:07

Met dit filmpje perfect in beeld gebracht!
Je zie bijen aan komen vliegen - dit zijn de bijen uit de "lege kast" - ze landen op de vliegplank en lopen naar de "oude kast".
waar zoals je schrijft het volk oorspronkelijk uit kwam.
De - waarheid - zou nog gekker kunnen zijn. Was de oude moer die in kast2 zat gemerkt?

Je zou eens moeten controleren of nu die moer de scepter zwaait in kast1 Die kast zou wel eens moerloos geweest zijn.

Met bijen is alles mogelijk!

!Hans.

pylger
Berichten:6
Lid geworden op:za 05 sep 2009, 17:48
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door pylger » ma 07 sep 2009, 21:17

Ja, het is mooi te zien zo.
De moer van kast 2 (de lege kast) kwam uit kast 1.
In kast 1 kwam snel een nieuwe eigen moer die enorm haar best heeft gedaan (veel broed)
Of het volk nu MET (oude) moer of ZONDER moer is "overgelopen: weet ik niet.
Beide moeren waren niet gemerkt.
Ik moet nu nog wat raat bijplaatsen in kast 1, anders ontstaat er ruimtegebrek.
Klopt het dat een extra BK of HK (voor de wintervoedselopslag) beter ONDER de staande BK geplaatst kan worden. Volgens mij heb ik een imker dit eens horen zeggen.
Ik zet 'em dr liever bovenop (geeft minder verstoring

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 sep 2009, 22:41

Bijen slaan hun voedsel boven het broednest op. Als je nu ruimte geeft is dit alleen voor de winter onder te geven. Het volk zit wat verder weg van het koude vlieggat.
Neem aan dat je uitgebouwde ramen hebt. Je kunt natuurlijk de lege bak - met raten -gebruiken van kast2. Kunstraat wordt nu moeizaam uitgebouwd.
Zet de ruimte gevende bak ONDER![:)]

!Hans.

pylger
Berichten:6
Lid geworden op:za 05 sep 2009, 17:48
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lege kast

Bericht door pylger » di 08 sep 2009, 18:35

Dank je hans
Ik heb de bijen vandaag meer ruimte (extra raat uit de lege kast) gegeven.
Alle voorraad kan nu worden opgeslagen.
't was inderdaad heel druk in de kast, maar de bijen waren rustig.
Verslag staat in mij bijendagboek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje, Bing [Bot] en 155 gasten