wintervoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:
wintervoeren

Bericht door Marco en Ingrid » za 12 sep 2009, 15:51

Hallo !
Ik ben bezig met inwinteren van mijn volken.
En gebruik de verhouding 4 liter warm water en 6 kg suiker.
60 % dus, maar ik vind dat er zoveel suiker neerslaat op de bodem van mijn voerbak.
en na een paar dagen ligt er dus een vrij dikke laag suiker op de bodem(waar de bijen niet bij kunnen).
Meng het maar aan met nieuw warm water maar waar doe ik het fout ?
van die 60% blijft niet veel over als ik het weer verdun. en ik geeft de bijen exstra werk met het teveel aan water ?

met vr groet,
Marco

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door Chech » za 12 sep 2009, 16:02

Hoi M en I,
Ben net zelf begonnen met inwinteren, ik heb dezelfde verhouding als jullie. Ik gooi eerst de suiker in een emmer of pan en dan warm water er op, goed doorroeren en later nog een paar keer roeren. Met een paar uur is het gebruiksklaar. Ik vind geen suiker meer in de voerpotten.
Groet Chech.:D

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door AndreasH » za 12 sep 2009, 16:21

Just a thought....

Als ze 'n paar dagen nodig hebben om 4 liter suikerwater de kast in te dragen dan doen ze er behoorlijk lang over. Althans, zo'n gevoel heb ik erbij. Ondertussen ook nog met varroa behandeling bezig toevallig? Thymovar (als je die gebruikt) te dicht bij de voeropening liggen misschien?? Zo duurt het nog wel even voordat je aan de 14 kilo suiker bent natuurlijk....

Groeten,

Andreas

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door Marco en Ingrid » za 12 sep 2009, 17:27

Ik winter in met 18 kg suiker aangezien de winter hier kouder(tot min 25) en langer duurt.
Ik had 5 van de 15 volken behandeld met apiguard maar vond nauwelijks mijten op de varroalade, 28 geteld waarvan 24 nog levend...
en dat ongeveer bij de rest ook.
Ben daarom overgestapt naar apistan. hopen dat dat beter werkt geloof namelijk niet dat ik maar een 30 tal mijten per volk heb...
Ik vul een plastic emmer met 2 liter heet water doe de suiker er bij en dan nog eens 2 liter water erbij. goed roeren en dan gelijk geven.
Misschien er wat langer over doen dus ?op zich zie ik dat ze er goed wat "eten"...

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door AndreasH » za 12 sep 2009, 18:22

Apistan? Ik dacht dat mijten daar ondertussen resistent voor waren geworden.

Misschien kan ik je hiervoor interesseren: http://www.bushfarms.com/beesnaturalcell.htm

In zweden zit een fabrikant van SCF (Small Cell Foundation). Dan hoef je ook niet meer aan inwinteren te doen en ook geen varroa of andere chemische behandelingen...

Maar voor nu, misschien nog een mierenzuur behandeling er achteraan doen in plaats van apistan (zie bovenstaande) (harde chemie)

Gr,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door Marco en Ingrid » za 12 sep 2009, 18:46

Dat is niet te hopen dat ze resistent er voor zijn, misschien lopen die mijten iets achter hier... ze kwamen tenslotte ook later hier :-)

Maar die apiguard deed in elk geval niks. zit er wel over te denken om in Okt nog wat met oxaalzuur te doen. maar misschien belast ik de bijen dan te veel met behandelingen..?

Uit jouw bericht maak ik op dat je dit zelf toepast. wat zijn jouw ervaringen met "small cells"? klinkt opzich heel goed. wie wil dat niet ? Blijft de honing opbrengst gelijk?

Marco

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door AndreasH » za 12 sep 2009, 19:29

Ik ben er nog niet echt mee bezig, ben dit jaar nog maar begonnen met imkeren maar volgend jaar wil ik er wel een begin mee maken. Liefst met een zwerm oid. Kijken hoe het gaat. Ook m'n toekomstige afleggers gaan op de SCF. Wasraat uitbouwen kost honing dus de opbrengst zal misschien wat lager zijn in eerste instantie maar als je dan bedenkt wat je er allemaal aan plezier mee hebt (minder geld kwijt aan chemie, kunstraat, enz enz) dan denk ik dat de kosten en de baten elkaar niet echt heel erg ontlopen....

Er zit in Zweden een kerel die zich hier helemaal mee heeft bezig gehouden. Misschien zit'ie nog wel in de buurt! http://dl.getdropbox.com/u/1496009/SustainableBeek.pdf

Gr,

Andreas

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door Eddy Geurtsen » za 12 sep 2009, 21:35

Ik lees in je bericht dat je de aangemaakte oplossing direct voert aan de volken. Zelf gebruik ik ongeveer dezelfde mengverhouding maar laat het eerst afkoelen, onder zo nu en dan nog even roeren. Ik heb geen last van neerslaande suikerkristallen. Misschien dat hier het verschil in zit?

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door Berend » za 12 sep 2009, 22:21

De oplossing van kristal(bieten)suiker 3:2 moet helemaal helder zijn. Zelfs als deze oplossing langer dan een week staat zijn er nog geen neergeslagen kristallen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintervoeren

Bericht door Dirk Blanken » za 12 sep 2009, 22:30

IK vind het ook vreemd dat er onopgeloste suiker over blijft bij de formule 2 liter water, 3 kg suiker, 4 liter suikeroplossing.

Als je maar een paar volken hebt dan in een grote pan het water aan de kook brengen en dan de suiker toevoegen laten afkoelen tot ongeveer 30 graden en dan voeren.
Ev. het gas aan laten staan bij het suiker toevoegen maar de vloeistof niet laten koken.
Dan moet het lukken.
Je water is gewoon niet heet genoeg en je hebt misschien daarbij weinig geduld.

Ik ben juist dit jaar de concentratie water/suiker aan het verhogen zodat er minder last is van schimmelen als de volken 10 liter in één keer krijgen.

Aan 16 liter heet(kokend) water 32 kg suiker toevoegen en dat geeft dan 4 emmers van 8 á 9 liter.
Als het water iets te koud is komen er suikerkristallen.

Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten