hoe suikerdeeg voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Lydia
Berichten:12
Lid geworden op:zo 17 mei 2009, 12:29
Contacteer:
Re: hoe suikerdeeg voeren

Bericht door Lydia » di 22 sep 2009, 17:58

Maarten en Tieme,
bedankt voor jullie (on topic) reacties en advies!
We gaan het toepassen en laten de afloop weten.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hoe suikerdeeg voeren

Bericht door Bart de Coo » di 22 sep 2009, 21:20

Maar mensen, is het nu niet veels te laat om te gaan voeren met suikerdeeg?

Ik heb het zelf nooit getest, maar ik meen mij een algemene imkerswijsheid te herinneren van of half augustus of half september, een van de twee, dat ben ik even vergeten. In elk geval zijn beide data nu verstreken. Voor het voeren met suikerdeeg ben je nu echt te laat - alhoewel je misschien door het mooie weer nog wel een kansje maakt dat ze wat opnemen. Maar dan nog, dat gaat allemaal veels te lang duren. Suikerdeeg gebruik je bijvoorbeeld voor je vegers of om de volken de maand juli door te helpen of desnoods om in te winteren, maar dan moet je wel half juli beginnen!

(Overigens, om even in te haken op de zijdelingse discussie over de grootte van een wintervolk, het hangt er maar van af wat je er in het voorjaar mee wilt. Als je een volkje inwintert op twee miniplusrandjes, dan zijn ze half mei op zijn vroegst groot genoeg voor een honingkamer en dan kun je op zijn vroegst pas begin juni een veger maken. Als je voorjaarshoning wilt halen, dan is zo'n volkje natuurlijk veels te klein. Maar vind je dat erg? Mijn ervaring is dat de uitegewinterde minivolkjes je beste volken zijn voor de junidracht.)

Groet,

Bart

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoe suikerdeeg voeren

Bericht door Dirk Blanken » di 22 sep 2009, 21:23

Vanaf 4 x Mini-Plus vindt ik klein zat.
Dirk blanken

Dirk, wat jij vindt heeft een ander al weggegooid.
Br. Adam winterde zijn nieuwe moeren in op zes ramen half dadant komt ongeveer overeen met anderhalf randje mini-plus (negen raampjes).
Ook al zo'n knoeier!

Willem, je vergeet iets te vertellen wat heel belangrijk is voor de overwintering.
Broeder Adam overwinterde 4 van die volkjes in één kast, ze zitten dan stijf tegen elkaar om elkaar te verwarmen.
Er kunnen zelfs volkjes dood gaan als er geen voer meer is terwijl in de buitenste raampjes nog voldoende voer aanwezig is.
Er zijn meer mensen die bijvoorbeeld 2 volkjes in een spaarkast overwinteren, die kruipen tegen elkaar tegen het scheidingsschot en als het een strenge winter wordt en het voer dichtbij op is kunnen ze niet naar de buiten ramen verplaatsen dus ellende.

Dus Willem,
Broeder Adam overwinterde niet kleine volkjes in een kastje maar 4 volkjes in 1 BK Dadantbak.
Dirk
Broeder Adam overwinterde 4 volkjes in een kast die elkaar verwarmden.
Als er voldoende voer was in de extreme koude perioden overwinterde deze volkjes prima.

Eigelijk kan je de 4 volkjes van broeder Adam als één Volk beschouwen wat betreft de overwintering/warmte.

Dit is echt niet te vergelijken Willem met een bevruchtings kastje alleen!!!

Dirk




groeten, Willem
[/quote]

dertiende

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: hoe suikerdeeg voeren

Bericht door Jaap v.Popering » di 22 sep 2009, 22:10

Dirk Blanken schreef:
Hoe groot denk jij dat een normaal korfvolk is bij het inwinteren .???

Jaap v P


Jaap, ik denk ongeveer een bal van 30 cm onder het voer.
Overigens denk ik dat als de bijen zelf konden vlechten ze de korven groter maakten.
Maar waarom kom je hier nu mee, een korf is toch tig keer groter dan een bevruchtingskastje.
Overwinteren in één bevruchtingskastje vind ik knoeiwerk en nergens voor nodig.
Vanaf 4 x Mini-Plus vindt ik klein zat.
Jij denkt er anders over en dat vind ik prima maar kom nu eens met een goed argument waarom je dat zonodig standaard elk jaar moet doen.



Dirk .

Foto's plaatsen lukt nu even niet , maar een zes ramer is haast net zo groot als een korf , 4 mini-plus is de inhoud dus 1 1/2 korf , en een korf in winteren dat gaat al vele jaren met duizenden volken zeer goed .

Warom ik elk jaar mini-plus inwinter .

Als ik in de zomer koninginnen over heb , doe ik die in een mini-plus en laat die bevruchten
Heb ik die dat jaar niet meer nodig in een hoofdvolk , winter ik die met goed resultaat in , en heb ik ook in de lente koninginnen op reserve .

Als ik grote volken wil, winter ik die wel op twintig ramen in , maar je moet mij niet vertellen dat kleine volkjes niet in en uit te winteren zijn


Jaap v P

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: hoe suikerdeeg voeren

Bericht door willem » wo 23 sep 2009, 15:37

Willem, je vergeet iets te vertellen wat heel belangrijk is voor de overwintering.
Broeder Adam overwinterde 4 van die volkjes in één kast, ze zitten dan stijf tegen elkaar om elkaar te verwarmen.

Dirk, door de opstelling van de ramen en omdat elke zijde van de kast een uitvlieg opening heeft staan de volkjes in één kast om en om in warmbouw en koudbouw, kunnen elkaar dus niet warmhouden.
Als het buiten vriest, vriest het ook binnen(in de bijenkast)en doet ieder volkje zijn stinkende best om de bol binnenin op temperatuur te houden.
Als je deze manier van inwinteren gebruikt als selectie criterium heb je er weinig aan als ze elkaar opwarmen.
Groeten, Willem

Lydia
Berichten:12
Lid geworden op:zo 17 mei 2009, 12:29
Contacteer:

Re: hoe suikerdeeg voeren

Bericht door Lydia » vr 09 okt 2009, 17:40

[i]
We gaan het toepassen en laten de afloop weten.



Het is gelukt met het suikerdeeg!
Nadat het mooie weer van september was afgelopen hebben we het voer op de dekplank gelegd. En je hoor, beetje bij beetje nemen ze het voer op en is er geen roverij meer.
Nogmaals dank voor de adviezen

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoe suikerdeeg voeren

Bericht door Dirk Blanken » za 10 okt 2009, 18:37

Jaap en Willem,
Elke imker imkert op zijn manier.
Maar er valt wel degelijk over te twisten.

Het is ook altijd een mix tussen zo ideaal mogelijk laten overwinteren en er zo weinig mogelijk werk van te hebben.

Ik vind het gelul om te beweren dat als bijen in een heel klein kastje overwinteren heel sterk en weinig ziekte gevoelig zijn.
Ik weet zeker dat hoe kleiner het volk is het minder kans heeft om goed te overwinteren.

Een groot volk overwintert probleemloos en heeft in het voorjaar veel meer kracht(reserve)om weer te beginnen.

Volgens mij worden de koninginnen in die kleine volkjes er ook niet beter op.

Ik weet zeker dat dat in de kasten van Broeder Adam de 4 volkjes in het voorjaar dicht bij elkaar zitten ondanks de ongunstige ramen stand.

Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten