Kleur vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:
Kleur vliegplank

Bericht door pim123 » di 03 nov 2009, 21:45

Ik heb via 'zoeken' wel wat kunnen vinden maar toch niet echt een antwoord op mijn vraag...
Ik heb nu mijn eerste volk en hoop dus volgend jaar mijn eerste veger te kunnen maken. Nu zijn al mijn, spiksplinternieuwe, kasten gebroken wit gebeitst. Is het slim om de vliegplanken van mijn, nu nog nieuwe ongebruikte kasten een andere kleur te geven ? en welke kleuren dan ?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door AndreasH » di 03 nov 2009, 21:49

Hey Pim,

Ik heb laatst een filmpje gezien van een oude rot in de VS die z'n vliegplanken allemaal knalgeel had geschilderd. Daarbij had'ie ook nog houten klosjes erop gemaakt waardoor de bijen als het ware de kast in geleid werden en niet hoeven te zoeken naar de ingang (bij kleine vliegopening). En... De vliegplank verlengen voor als er zware dracht is, scheelt weer opvliegen.

Wat de beste kleur is weet ik niet eigenlijk. Als je er maar even rekening mee houdt dat bijen bepaalde kleuren minder goed zien (heb je vast bij de cursus gehad welke dat zijn).

Enjoy painting!!

Groeten,

Andreas

corbij
Berichten:7
Lid geworden op:za 31 okt 2009, 22:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door corbij » di 03 nov 2009, 22:02

Vliegplanken diverse kleuren geven helpt zeker de bijen om de juiste kast terug te vinden. Ook kun je nog een driehoek boven de vliegplank kleuren.
Echter, vervliegen voorkom je hier niet mee, wel maak je de kans erop kleiner. Je zou de stelling kunnen hanteren: hoe minder vervliegen, hoe minder mijten en ziekten overgebracht worden en hoe minder kans op roverij.
Maar zoals gemeld, het sluit het niet uit.
Corbij

een knipoog naar de vrolijke kant van het leven

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door Hans van der Post. » di 03 nov 2009, 23:11

De vier kleuren die de honingbij goed kan zien is geel, blauw, wit en ultraviolet.
De laatste kleur kunnen wij niet zien!

Er zijn zes vormen die de honingbij kan onderscheiden primaire: vierkant, driehoek en een cirkel. - in omvang van 15 cm
De secondaire vormen zijn: | | | , Y , * ook in omvang van 15 cm en breedte van 2 cm

Het net alsof ik examen leraarbijenteelt doe. [;)]

!Hans.

Michiel
Berichten:21
Lid geworden op:di 03 mar 2009, 15:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door Michiel » wo 04 nov 2009, 09:44

Onderzoek wijst uit dat geel de 'beste' kleur is voor de vliegplank. Bijen reageren het best op geel. De hele kast geel verven heeft verder geen toegevoegde waarde.
Patronen boven je vliegplank werken beter.
(Bron: Jürgen Tautz; 2008 ; The Buzz about bees, Biology of a Sperorganism)
(dit boek is zeker een aanrader, een duidelijke kijk in de leefwereld van de bij, hoe ziet een bij de wereld om ons heen?) leuk detail: als een bij snel vliegt is deze kleurenblind! als ze langzaam vliegen kunnen ze wel kleur zien. Heeft te maken met prioriteiten in het verwerken van prikkels, vliegt een bij richting een bloem, dan kunnen ze goed kleur zien, vliegen ze terug, dan speelt het onderscheiden in kleur een significant minder belangrijke rol

--------------------

http://www.RAVON.nl
http://www.telmee.nl

paulwouters
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 apr 2006, 09:59
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door paulwouters » wo 04 nov 2009, 18:50

Ik heb een minder wetenschappelijke, maar wel praktische benadering. Mijn vliegplanken zijn wit. Ik kan zo goed zien met hoeveel stuifmeel ze binnen komen. Ik vraag me trouwens gelijk af, hoe al die bijen die gaan zwermen dat oplossen? Zoeken zij een een bepaalde kleur op, of maken wij - imkers - er te vaak een studie van?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door AndreasH » wo 04 nov 2009, 20:04

Paul,

Als je bedoeld, een bijenzwerm zal eerder op een gele, lege kast afkomen dan een groene, denk het niet eigenlijk. Het gaat om het volume van de kast. De zoekbijen hebben er behoorlijk voor moeten dansen om een kast uit te zoeken.

Groeten,

Andreas

Aro
Berichten:58
Lid geworden op:di 10 feb 2009, 21:41
Locatie:Renswoude
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door Aro » wo 04 nov 2009, 21:45

Andreas,
Met alle respect maar, ik zet steeds vaker mijn vraagtekens[?]
bij jouw antwoorden!!!
Vr. Groet
Aro

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door AndreasH » do 05 nov 2009, 08:40

(APENSTAART)aro,

Ik zit hier ook om te leren. Dus als ik het fout heb, please feel free to correct me. Daar is dit forum (volgens mij). Als iedereen alle kennis over dit soort zaken zou hebben zou dit forum z'n doel voorbij schieten.

On topic: Een bijenzwerm gaat toch ook wel eens in een schoorsteen zitten, daar is ook geen gele vliegplank.

Overigens, de verwarring zit'm volgens mij in de term 'zoekbijen'. Ik bedoel hiermee de bijen die VOOR het zwermen op zoek gaan naar een geschikte nestelplek. Niet de fourageurs die 's ochtends de hort op gaan om dracht te zoeken.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door Jaap v.Popering » do 05 nov 2009, 13:48

Als je pas een paar Bijenvolkjes hebt schijnt de kleur van de kast en vliegplank heel belangrijk te zijn .

In de natuur , en bij een groot aantal volken is dat niet meer zo belangrijk , men heeft iets anders aan zijn hoofd . [;)]

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten