Kistjesvolken opzetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gijsvliegbij
Berichten:9
Lid geworden op:di 18 okt 2005, 22:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Kistjesvolken opzetten

Bericht door gijsvliegbij » za 19 dec 2009, 14:29

Collega imkers,

Wie heeft er ervaring met kistjesvolken.
Ik bedoel hiermee dat er dan 2000 bijen in een kistje gedaan worden met een jonge koningin uit een natuurlijke koninginnecel. ze worden opgezet met een paar kleine raten aan de toplatten (warmbouw). dit wordt gedaan om met een laag aantal bijen (dus ook meiten) een nieuw volk opte zetten voor het volgende bijenjaar. wie werkt er zo of op eenzelfde methode en wat zijn je ervaringen....

gr. Gijsvliegbij

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kistjesvolken opzetten

Bericht door lieven busschaert » za 19 dec 2009, 20:25

Heb al twee maal zo'n volk aangeschaft in een multibox (maak hier ook mijn afleggers in). Allereerst behandel ik ze met oxaalzuur om ze dan de volgende avond in een kast te laten lopen als een zwerm. Het grote voordeel van de multibox is dat hij licht van gewicht is en dat je er meerdere snel aan elkaar kan monteren. Tevens kan je hierin ook de bijen voederen met de bijgeleverde 'voederfles'. Heb ooit al eens een te zware aflegger gemaakt (propvol) en geen dode bijen gehad!

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Kistjesvolken opzetten

Bericht door martin b » zo 20 dec 2009, 09:36

Gijs kijk even hier,

http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9753

blad 3,


met dit kastje van Albert gaat dat ook heel goed.

Nog een groot voordeel is dat het niet uitmaakt met welk soort kast of raam maat je ook imkert, het kan altijd, als het volkje klaar is om over gezet te worden, in jou raam gemonteerd worden.

- het kan altijd-[?] JA, ook in een ronde raam, voor een draaikast, moet je alleen van een ring toplaatjes maken en het dakje aanpassen.

(misschien kun je zelf op deze manier een korf bevolken, bij gebrek aan een zwerm)

martin

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Kistjesvolken opzetten

Bericht door LWPisa » zo 20 dec 2009, 10:35

Dat is voor mij normale praktijk, ik heb alleen nooit van het woord "kistjesvolken" gehoord.

Aan het eind van de moerenteelt wordt het pleegvolk en andere geschikte volken opgedeeld in kunstzwermpjes met jonge moeren waarvan de beste het jaar erop goed leven/honing halen. Voordeel is dat er wat te selecteren valt en alles op eigen verse raten zit. Ik denk dat het een betere strategie is dan proberen oude volken op oude raten in stand te houden.

L

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kistjesvolken opzetten

Bericht door lieven busschaert » zo 20 dec 2009, 18:16

Is er een tijdje geleden geen topic geweest over aankoop van bijenvolken is kistjes? Of heb ik deze topic verkeerd begrepen?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kistjesvolken opzetten

Bericht door Albert Stoter » ma 21 dec 2009, 10:37

Of bedoel je de methode van schudzwermen?
Zie: http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/listing.a ... hStr=shook

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kistjesvolken opzetten

Bericht door lieven busschaert » vr 25 dec 2009, 09:27

Inderdaad, de moeite waard! Kan enkel de hoofdpagina niet vinden. Zou je deze eens willen geven Martin?
Dank

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 142 gasten