Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door AndreasH » za 09 jan 2010, 00:52

Tis enigszins spijtig dat er weinig animo is om het uberhaupt uit te zoeken (voor zover dat mogelijk is). Eventueel proefondervindelijk als er geen microbioloog voorhanden is om hiermee te helpen.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door marc » za 09 jan 2010, 08:31

Van nature zoekt elke bijenkast zijn micro-organisch evenwicht, maar telkens er tegen de varroa behandeld wordt, gaat dat verloren. Er wordt niet bij stil gestaan hoeveel goede micro-organismen we dan telkens kwijtspelen en de tijd die het vergt om dat terug te herstellen. Dat ziet men ook niet, het is voor de imker het goed gevoel dat telt, het boekje gevolgd te hebben.
Het herstel, na een behandeling, zou mogelijk kunnen aangewakkerd worden met EM. Maar het zou een straatje zonder eind worden...behandelen...EM...behandelen...EM... Het is veel eenvoudiger het natuurlijk evenwicht in de volken te houden en ervoor te zorgen dat we niet hoeven te behandelen.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door martin b » za 09 jan 2010, 08:46

Het vlammetje dooft en iedereen gaat weer gewoon zijn gang, zonder er iets van opgestoken te hebben.

Dat schrijf je René.

Nieuw klanten zoeken via deze weg, inspelen op onze betrokkenheid bij de natuur, geef nog geen garantie dat we ook het product willen kopen, dat je hier op dit forum aan de man wil brengen. Eerder werkt dat hier averechts, als iemand het op deze manier probeert.

Of EM nu wel of niet werkt, is dan niet meer van belang.

martin

Gebruikersavatar
Menno
Berichten:25
Lid geworden op:vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds:2009
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door Menno » za 09 jan 2010, 13:15

martin b schreef:
Het vlammetje dooft en iedereen gaat weer gewoon zijn gang, zonder er iets van opgestoken te hebben.

Dat schrijf je René.

Nieuw klanten zoeken via deze weg, inspelen op onze betrokkenheid bij de natuur, geef nog geen garantie dat we ook het product willen kopen, dat je hier op dit forum aan de man wil brengen. Eerder werkt dat hier averechts, als iemand het op deze manier probeert.



Zowizo heb ik altijd een moeite met mensen die zich op fora begeven om hun eigen producten te verkopen. Als je product toevallig ter sprake komt allee, maar je op 7 Jan 2010 registeren om dan meteen je zakelijke belangen te behartigen met je eerste posting vind ik zelf niet zo netjes!
http://nl.linkedin.com/pub/rene-hanneman/11/673/ba8

Ik vind commercieel gespam op een forum heel irritant,
en via zo'n route koop ik principieel niet,
en dat is dan echt helemaal onafhankelijk van of EM wel of niet effectief is :-)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door maartenkleijne » za 09 jan 2010, 13:19

In een bodem zitten duizenden microorganismen en in een imme toch zeker ook honderden.
En bovendien in elke imme voor minstens 50% hele andere dan in de imme ernaast.
Ik kan niet begrijpen hoe je kan weten welke EM je net even toe moet voegen om een betere situatie te krijgen.
Wel voor speciieke situaties bv:
-compost EM
-herplanten van beuken op grond waar beuken stonden
-darmflora herstellen na antiobiotica
De antroposofen hebben een hele mooie EM preparaat uitgevonden vol met heel veel soorten microorganismes waarmee je de stalgier kunt veranderen voor het uitrijden: van geile strontlucht naar een aangename compostgeur. Zo'n preparaat is altijd goed lijkt mij, maar je kan het niet op bijen spuiten.
Een EM preparaat op basis van een klein aantal soorten kan soms goed zijn maar evengoed ergens andes niks doen of zelfs een averechts effect hebben. Althans zo lijkt mij logisch.



gr,
m

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door kreydt » za 09 jan 2010, 14:25

>>>
Net zoals je uit één proefveld niet kunt afleiden of EM wel werkt, kun je er ook niet het tegendeel mee bewijzen. Evenals de onjuiste opmerking van Kreydt dat het een kosten-, batenanalyse is.
>>>

Beste Rene,

Bij uw eerste reactie "kwaakte" ik er maar op los en nu is er maar 1 proefveldje. Als je iets wil ponneren moet je, je wel informeren over je eigen verkoopsproduct.

De proef kaderde in een Europees project. Buiten 1 (één) possitief resultaat ( Proefcentra van Toulouse ) was het verder een fiasco ( 11 elf )
Er werden relatief betere resultaten behaald met een eigen geproduceerd product ( maar niet voldoende bij de herinplanting van bomen. )
>>> 1 kg aarde met diammoniumphosfaat 3 gr per liter oploswater (5 l). Dit 14 dagen in een afgesloten fust met waterslot laten gisten <<<
De aarde was afkomstig van verschillende plaatsen.
Het beste resultaat werd bekomen met grond van een talud aan een beek.( maximale aanwas van micro organisme en dus optimaal voor het enten van compost) kosten; 53 eurocent aan 100 gr voedingszuur.

Wat betreft de kosten-baten analyse; Gezien het negatieve resultaat...100% verlies aan product- plus de arbeidskosten van het aanmaken en verspreiden.

Over de andere toepassingen ( ruiten poetsen, wc ontgeuren, tanden poetsen, oraal innemen... ) heb ik persoonlijk mijn twijfels. Alleen bij het enten van een composthoop kan ik volgen maar daar zijn toch andere en goedkopere alternatieven mogelijk.





kg

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door wilde » za 09 jan 2010, 15:26

Dat René graag dit soort rommel wil verkopen aan goedgelovigen begrijp ik best. Dat geeft brood op de plank. De natuur heeft echter geen hulp van ons nodig, want die is geheel zelfvoorzienend. Trap er dus niet in.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door Jeroenvt » za 09 jan 2010, 16:33

kreydt schreef:
Zoals je weet ben ik fruiteler.


Euh, nee, dat wist ik niet, nu wel.

kreydt schreef:
Je begrijpt dan ook dat ik steeds scherp uit de hoek kom als er pierlallas hun licht laten schijnen op de verdorve en misdadige landbouw, zonder ooit zelf een schup in hun handen gehad te hebben.


Het is lastige materie. Ik heb zelf een hekel aan zweverige oplossingen. Dus wel biologisch, niet dynamisch bijvoorbeeld. En zoals je met de regelgeving aangeeft. Als niemand meer gif mag gebruiken is dat als concurrentievervalsende factor verdwenen (even afgezien van china en zo). Maar stel dat we via reglementering gifgebruik kunnen uitbannen en de opbrengst is voldoende om de bevolking te voeden, dan moet je van goede huize komen wil je daar nog tegen zijn. Jouw scherpte tegen de pierlallas komt helaas ook terecht bij mensen uit de "groene" hoek die oprechte zorgen hebben over het milieu, daar zitten ook agrariërs tussen. En dat zijn mensen die helemaal niet per definitie vinden dat de landbouw misdadig is of zo, maar oprecht en vaak terecht zorgen hebben. En dan kan jouw scherpte ook makkelijk worden uitgelegd als onwil en een conservatieve angst voor verandering die toch soms noodzakelijk is. Overigens, kritiek op de regelgeving mbt het enten van dieren. De meeste wet- en regelgeving op agrarisch gebied is tot stand gekomen onder grote invloed van de sector zelf. Uiteraard wil de "groene" hoek bepaalde doelen bereiken, de uiteindelijke wetten worden door meestal boerenministers gemaakt. En regeltjes zijn voor iedereen vervelend, ook voor stadsbewoners, maar helaas ook noodzakelijk. We leven nu eenmaal in een democratie, met regeltjes en net als een boete als je te hard rijdt, zal dat ook gelden als je teveel varkens in een hok stopt.

On topic lijkt me dit micro organismen verhaal op het eerste gezicht ook niet erg hoopvol en lijkt me topicstarter ook met commerciele bedoelingen dit forum binnengekomen

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door kreydt » za 09 jan 2010, 18:37

Beste Jeroen,

In géén enkele schrijfsel vind je dat ik tegen regelgeving ben. Wel tegen de excessen en het pezeweven. vb Bij het sorteren van fruit is er steeds afval. Om dit naar mijn composthoop te brengen gebruik ik een ordinaire kruiwagen....Bij controle door het voedselagentschap krijg ik een opmerking dat dit niet kan want het moet een inoxen kruiwagen zijn omdat het in een ruimte staat waar ook voeding gesorteerd wordt. Alleen is zo'n ding wel 20 keer duurder en komt nooit in aanraking met verkoopbaar fruit.
Met de "pierlallas" bedoel ik ( en spijtig genoeg zijn die steeds te vinden bij de aanhangers van het groene gedachtengoed ) die kwiebussen die uit hun nek kletsen als het over de landbouw gaat.( tussen haakjes; Je gebruikt zelf ook het woord GIF ipv gewasbescherming ) Terwijl het door de wetgeving bijna onmogelijk is om het milieu ernstig te schaden plus dat de landbouwer zich blauw betaalt om aan de milieuregels te voldoen.
Of dit "onwil en een conservatieve angst voor verandering " is laat aan uw interpretatie over.



kg

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door Jeroenvt » za 09 jan 2010, 20:55

kreydt schreef:
Beste Jeroen,

In géén enkele schrijfsel vind je dat ik tegen regelgeving ben. Wel tegen de excessen en het pezeweven. vb Bij het sorteren van fruit is er steeds afval. Om dit naar mijn composthoop te brengen gebruik ik een ordinaire kruiwagen....Bij controle door het voedselagentschap krijg ik een opmerking dat dit niet kan want het moet een inoxen kruiwagen zijn omdat het in een ruimte staat waar ook voeding gesorteerd wordt. Alleen is zo'n ding wel 20 keer duurder en komt nooit in aanraking met verkoopbaar fruit.
Met de "pierlallas" bedoel ik ( en spijtig genoeg zijn die steeds te vinden bij de aanhangers van het groene gedachtengoed ) die kwiebussen die uit hun nek kletsen als het over de landbouw gaat.( tussen haakjes; Je gebruikt zelf ook het woord GIF ipv gewasbescherming ) Terwijl het door de wetgeving bijna onmogelijk is om het milieu ernstig te schaden plus dat de landbouwer zich blauw betaalt om aan de milieuregels te voldoen.
Of dit "onwil en een conservatieve angst voor verandering " is laat aan uw interpretatie over.


Beste Guido,

Ik stop met deze discussie, heb er niet zo'n zin in. Als je op de feestelijke meeting komt kunnen we hem snel afronden. Lijkt me verstandiger.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten