Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door marc »

Ja kan het wat relativeren Piet maar Chimay ligt niet zo ver onder Brussel en bovendien begint de hoogte daar ook te spelen.
De raampjes die ik daar in oktober zag bevatten allemaal bias, niet enkel gesloten broed. Hubert vertelde ook altijd aan groepen dat vanaf de inwintering eind augustus de moer stopte met leggen.
Daar zijn we tegenwoordig dan toch ver van af.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering »

Piet Jager schreef:
Rond 1 oktober, afhankelijk van de buitentemperatuur en dracht, staakt de moer het leggen. Dan kan er best rond 20 tot 25 oktober nog gesloten broed in de ramen aanwezig zijn!
Piet

Over welke streek heb je het ?

Je weet toch ook wel dat er grote verschillen zijn enkel al in Nederland , Groningen met Limburg en Zeeland , zijn in principe niet met elkaar te vergelijken

Denk jij echt dat het volkje van mij welke de gehele winter broed gehad heeft verdwijnziekte krijgt ?? nou ik kan je verzekeren van niet .

Als je in zuid frankrijk over de winterstop begint denk ik dat men even met de ogen knippert , en dan schrijf jij elders over het doorbroeden van een volk ;

Het zou daarom ook best eens mede oorzaak van de verdwijnziekte kunnen zijn "

Ik kan je verzekeren dat in die streken ook verdwijnziekte heerst .


Jaap v P
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door wilde »

Rond 1 oktober, afhankelijk van de buitentemperatuur en dracht, staakt de moer het leggen. In de regel is er in de winter een rustperiode, waarin het volk de trosvorm aanneemt.
Dit gaat over de zwarte heidebij, die allang niet meer bestaat. De informatie voegt daarom weinig toe aan het inzicht op het ontstaan van de verdwijnziekte. Ben het met Jaap eens dat het hebben van broed in de winter nog niet betekent dat een volk daaraan zal tenonder gaan. Het klimaat warmt op en het langer doorbroeden is daar ook een gevolg van, maar zuidelijker van ons wordt meer doorgebroed dan hier en de uitval van volken wegens de verdwijnziekte is daar niet hoger dan hier.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager »

Jaap: 'Ik ben er dan ook niet van overtuigd dat het vijftig jaar terug anders met het broed was dan op dit moment'
Jaap, dat was jouw overtuiging, maar waar is die op gegrond???
Ik heb iets in begrijpelijke taal over mijn eigen ervaring geschreven mbt het feit dat het, volgens mij, wel anders was dan nu. Daarover verschilden we immers van mening! Ik heb geprobeerd dat zo goed mogelijk te onderbouwen en dat verwacht ik ook van een tegenspeler.

!Piet
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering »

Piet Jager schreef:
Jaap: 'Ik ben er dan ook niet van overtuigd dat het vijftig jaar terug anders met het broed was dan op dit moment'
Jaap, dat was jouw overtuiging, maar waar is die op gegrond???

dat verwacht ik ook van een tegenspeler.



Op mijn geheugen en ervaring , en ik ben GEEN tegenspeler [:(]

Jaap v P
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager »

Marc: 'Ja kan het wat relativeren Piet maar Chimay ligt niet zo ver onder Brussel'
Marc, volgens mij ligt Chimay minstens 5x dichter bij de Franse grens, dan bij Brussel.

!Piet
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door marc »

Ja Piet Chimay is zelfs een grensgemeente maar het een beter klimaat toeschrijven zodat de bijen er een week langer zouden broeden, zou ik toch niet doen.
Het woord 'Frans' heeft daar in het noorden niet echt een zonniger weerklank [:)]
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Berend »

Even terug naar het onderwerp met een vraagje:

Is er wel eens een verband gelegd tussen de verdwijnziekte en de gebruikte bestrijdingsmiddelen tegen varoa?

Stel dat de verdwijnziekte wordt veroorzaakt door virussen en bacteriën.
De weerstand van een bij/volk heeft toch ook best te lijden onder varoa bestrijding. En met een lage weerstand wordt een bij/volk vatbaarder voor virussen en bacteriën.
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door macwlem »

Berend schreef:

Is er wel eens een verband gelegd tussen de verdwijnziekte en de gebruikte bestrijdingsmiddelen tegen varoa?


Verbanden zullen er genoeg zijn, meningen nog veel meer. Het "behandelen" van volken is enkel symptoom bestrijding en heeft weinig te maken met een behandelingsmethode zoals de bedoeling zou moeten zijn in de medische wetenschap.

In mijn ogen kun je het vergelijken met de in de middeleeuwen gehanteerde "medicijn" waarvan we nu beter weten en gruwelen....we zijn op dit moment nog niet veel verder dan toen: kijken hoeveel er van het een dood zijn en hopen dat er van de ander nog genoeg in leven zijn.

Bovendien kiest de een daarbij voor middelen die "soft" zijjn, de ander vrolijk verboden middelen gebruikt als amitraz/taktik en weer een ander de zaak overlaat aan de natuur.

Dat ingrijpen van de mens in de natuur gevolgen heeft, dan zien we overal om ons heen en daar staan de oorzaken die Albert noemt als duidelijk voorbeeld van. Dat dus het ingrijpen met "chemie" binnen in een volk gevolgen moet hebben is voor mij dus ook zonder meer aanneembaar
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager »

Dag Berend,

Je bedoelt, dat we misschien wel het kind met het badwater weggooien?
En dan hebben we het nog niet eens over de invloed van chemische varroa-bestrijdingsmidddelen op de opgeslagen voedselvoorraden als honing en stuifmeel voor de instandhouding van het bijenvolk tijdens hun lange winterzit. Wat is de invloed op de afgifte van enzymen als onmisbare elementen bij de vertering van voedsel als bijen een 'verbrande' tong hebben? Is roer mede het gevolg van het niet volledig verteren van het voedsel of door chemische processen in de voedselvoorraden? Is dit in het voordeel op de ontwikkeling van de micro-organismen als amoebe en nosema? Worden er ook goede micro-organismen uitgeschakeld? Je ziet: meer vragen dan antwoorden over een nog onderbelicht gebied van mogelijke gevolg-schade door gebruik van varroabestrijdingsmiddelen.

!Piet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten