Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: Verdwijnziekte

Bericht door wilde » za 30 jan 2010, 12:32

Daar is geen enkel bewijs voor.
Ik heb gedurende een aantal opeenvolgende jaren de mijtenval geteld bij de restontmijting via oxaalzuurverdamping in de winter. De scores ontlopen elkaar nauwelijks en dat is dus de basis van mijn bewering dat de mijtendruk gemiddeld ongeveer gelijk was. Bij deze behandeling wordt minstens 96% van de op de bijen aanwezige mijten gedood. Men heeft dat in proeven vastgesteld. Dat geeft dus een zeer goede indicatie van de varroadruk.
Omdat jij je nogal anti-oxaalzuur opstelt, kan ik me jouw ervaring in het correct vaststellen van de varroadruk in een volk niet goed voorstellen, want je zult ongetwijfeld geen oxaalzuur gebruikt hebben. Het wordt nu dus wat warrig want over welk bewijs en welke ervaring je spreekt is niet duidelijk, maar ik heb weinig zin om er nog verder op in te gaan.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » za 30 jan 2010, 15:13

wilde schreef:
Omdat jij je nogal anti-oxaalzuur opstelt, kan ik me jouw ervaring in het correct vaststellen van de varroadruk in een volk niet goed voorstellen, want je zult ongetwijfeld geen oxaalzuur gebruikt hebben.


Laatste reactie

Vanwege slechte ervaringen laat ik mij onder geen enkele voorwaarde in het openbaar uit over het gebruik van niet toegestane middelen .

Jaap v P

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Ruinerweg » zo 31 jan 2010, 21:16

Langzamerhand dringt door dat bijensterfte, ccd, verdwijnziekte of hoe het ook mag heten geen zaak van de imker en de bijen alleen is. Met de intensivering van de landbouw en het gebruik chemische middelen in de landbouw in het milieu neemt de diversiteit van alle biologische leven in de wereld af!

Verder valt natuurlijk ook niet uit te vlakken dat de mens zelf ook allerlei stoffen in het milieu brengt waarvan ik me kan voorstellen dat die de natuur belasten. Denk maar aan het verkeer, afvalresiduen in lucht aarde en water!

Bijen zijn zoals Gerard Vos op zijn site al zegt kennelijk de monitor van ons milieu!
Verder spelen natuurlijk de varroamijt, virussen, imkergedrag etc. een rol! Ik neig er eigenlijk steeds meer toe te denken dat er fundamenteel in onze biotoop iets mis is.

Wat moet er gebeuren?
Wie het weet mag het zeggen, maar dat de tijd rijp is voor aktie lijkt mij evident!

Groet,

Roel

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door macwlem » zo 31 jan 2010, 21:57

We weten allemaal waar het aan schort en we vinden dat het allemaal niet meer zo verder kan... alleen ...willen we daar niets voor inleveren. Ik ben bang dat alleen maar iets heel naars ons ertoe kan dwingen.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Berend » zo 31 jan 2010, 22:20

Zoals een gezegde van Cree indianen:

"Alleen als de laatste boom is gestorven, de laatst vis is gevangen en de laatste rivier is vergiftigd , beseffen we dat we geld niet kunnen eten."

("Only when the last tree has withered, the last fish has been caught, and the last river has been poisoned, will you realize you cannot eat money.")

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Gerard van Gastel » ma 01 feb 2010, 08:56

nu wordt het wel erg somber.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door wilde » wo 24 feb 2010, 11:08

Vandaag kreeg ik via de mail van Bijen-WUR een onzinnig verhaal over zg. verdwijnziekte van een sterk met varroamijten besmet volk. Het heeft echter niets met 'echte' verdwijnziekte van doen, want het volk leeft nog en had beslist geen symptomen van verdwijnziekte, alleen algehele verzwakking. Men reist er mee van hot naar her en nu staat het ergens in Frankrijk.
Het is voor mij logisch dat een sterke besmetting met mijten een verzwakking van een volk betekent in het algemeen. Als ik echter naar mijn eigen waarnemingen en behandelmethoden kijk is verdwijnziekte toch echt wat anders. Mijn verdwenen zwermen hadden nauwelijks mijten (na directe niet zuinige oxaalzuurspray 3%) en waren 5 maanden na het opzetten verdwenen, terwijl ze het in de eerste maanden fantastisch deden, met veel broed, honing en stuifmeel. Jammer dat men onder een wetenschappelijk mom deze kul verspreidt. Ze rommelen maar wat aan, bijv. ook met monsters van reeds lang dode bijen. Een zichzelf respecterend instituut doet zoiets niet. Ze waren voor mij nooit geloofwaardig en dit bevestigt helaas mijn mening.
Albert

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door rostohar » wo 24 feb 2010, 12:53

Inderdaad Albert, een kul verhaal van bijen-WUR. Mijn ervaringen komen overeen met die van jou. Hieronder een foto van wat er achter blijft in een kast bij verdwijnziekte en dat was al in november 2008.
De koningin op de foto is ca. 5 maanden oud.
In de documentaire Honey Bee Blues wordt verteld dat er naast varroa destructor ook varroa jacobsoni actief is. Deze laatste schijnt veel gevaarlijker te zijn. Of die mijt in Europa actief is kwam niet zo uit de verf. Je hoort er eigenlijk niets over.
Afbeelding

Henk Rostohar

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 feb 2010, 13:00

Albert moet je gelijk geven ik heb ook de rondzend mail van Bijen-WUR gelezen.

Maar Albert "wij" zijn oude imkers. (zie eerdere rondzend mail)
We hebben volgens Bijen-WUR een kursus nodig en dan gaat vanzelf de bijensterfte over.[;)]

!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door marc » wo 24 feb 2010, 14:31

Voor alle duidelijkheid, nieuwsbrief : http://enews.nieuwskiosk.nl/template/40 ... e99w==.htm

... bijensterfte of verdwijnziekte, ik laat het in het midden, het volkje is nu inderdaad nog niet dood maar kan wel in een beginfase zijn naar ...
Wat ik eruit onthou is dat het bewuste volk 69-7 in juni de minste varroabesmetting had en toch als enige uitval kende. Bovendien werden volop bijen met verlammingsverschijnselen waar genomen terwijl uit onderzoek geen ABPV of CBPV kon worden vastgesteld.
Waarom men dan dat volk probeert te redden door alle broed weg te snijden en nogmaals een aderlating geeft met oxaalzuur en het dan naar de Provence op vakantie stuurt... dat is voor mij een raadsel ! misschien moest er juist iemand in de Provence zijn [:)]. Uit 1 geval kan je alleszins niets nuttigs afleiden.

Het tweede artikel vind ik wel de moeite.

Waar ik veel meer reactie op verwachte is het eerste artikel. Als die 1000000€ die jullie minister Verburg beloofde van 2009 tot 2012 moet gaan naar die dingen die iedereen al lang kent, dan is dat weer een slag in het water waar enkelingen zeer goed bij varen (want weinig werk aan).
Corrigeer me als ik de Nederlandse situatie verkeerd inschat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 80 gasten