Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Gerard van Gastel » di 02 feb 2010, 08:56

Velen onder ons hebben de laatste tijd hun volken behandeld tegen de varroa, blijkbaar waren er geen volken verdwenen bij die imkers (zie oa: mijtenval na winterbehandeling http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11601)
Mag ik nu concluderen dat er dit seizoen nauwlijks iets aan de hand is? Of houdt men het liever voor zichzelf?

Tot nu toe de 6 volken bij Wilfred en 2 bij Albert (de 2 verdwenen kasten in Dieren tel ik maar niet mee).

ps Wilfred, waarom schrijf je: Gerechtigheid?

mui1

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door mui1 » di 02 feb 2010, 14:27

ps Wilfred, waarom schrijf je: Gerechtigheid?
[/quote]

Vorig jaar schreef ik in dit forum dat verdwijnziekte voor het grootste deel ligt aan de imker zelf.
Een reactie van één van de forumleden was dat ze hoopte dat mijn bijenvolken snel aan de beurt kwamen.
`nu is het dan zover, dus vandaar mijn reactie `'gerechtigheid?`'

Overigens betreft het hier mijn volken in Hongarije, waar ik niet zo'n intensieve varoa behandeling kon uitvoeren.
ps mijn 25 volken in Nederland lijken nog allemaal in leven

johanhiddink
Berichten:13
Lid geworden op:za 04 nov 2006, 10:41
Locatie:Heelweg/Varsseveld
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door johanhiddink » di 02 feb 2010, 17:16

Ik heb 5 volken ingewinterd en er zijn er nog 2 over waarvan 1 niet sterk is gezien er weinig mul op de varoabodem ligt.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Els Kleijnendorst » di 02 feb 2010, 21:25

Wilfred,

even iets rechtzetten. De juiste tekst kan ik niet meer terugvinden omdat de zoekfunctie via Google een puinhoop is.

Als ik wel heb schreef ik een bericht met de strekking: dat ik wilde dat jij de bijenverdwijningen zelf zou ondervinden. Jouw bijen - en niemands bijen - wenste en wens ik dat toe. Maar ik was op dat moment zo gedeprimeerd omdat jij, en heel veel andere imkers hier op het forum, de imkers die dit overkomen de schuld bleven geven. Terwijl diegenen die al een aantal malen getroffen zijn er juist alles aan doen om nog beter, schoner of wat dan ook, te imkeren.
Gelukkig lijkt het erop dat de niet getroffen imkers iets genuanceerder hierover gaan denken.
Terwijl ik persoonlijk ook weet dat het niet aan de dracht, stuifmeelaanbod, zendmasten, kunstraat, etc. ligt.

Voor mijn eigen bijen zie ik een duidelijk dalende lijn in het aantal verdwenen bijenvolken: in de winter '06/07 was het 75%, 07/08 50%, 08/09 30% en een paar weken geleden bij de oxaalzuurbehandeling waren "slechts" 2 van de 13 volken verdwenen (wel waren er uitgelopen doppen op de raat aanwezig, wel een vreemd fenomeen dat ik nimmer eerder in het winterseizoen aantrof). Van de overige 11 volken is er eentje erg klein en de rest blaakt van gezondheid en is zo sterk als ik voor 2006 gewoon was te zien.

En weten jullie wat zo gek is? Je went aan al die CCD-volken, terwijl ik voor '06 over 2 verdwenen volken en 1 kleintje diepbedroefd zou zijn geweest. (Tja, een schrale troost).

In de buurt van Gouda is het weer goed mis. 1 imker heeft van zijn 60 volken er nog 6 over en bij een ander zijn alle 14 volken verdwenen. Beiden waren ook 2 jaar geleden al zwaar getroffen.

Laten we dus alsjeblieft elkaar in het voorjaar belangenloos helpen om zwaargetroffen imkers weer van een volk te voorzien. Zonder dat zij daarvoor de portemonee behoeven te trekken. We imkeren immers allemaal voor ons plezier !

Met vriendelijke groet,
Els

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 03 feb 2010, 21:24

Hoi Els,

Bedankt voor je reactie. In je reactie schrijf je: Voor mijn eigen bijen zie ik een duidelijk dalende lijn in het aantal verdwenen bijenvolken: in de winter '06/07 was het 75%, 07/08 50%, 08/09 30% en een paar weken geleden bij de oxaalzuurbehandeling waren "slechts" 2 van de 13 volken verdwenen (wel waren er uitgelopen doppen op de raat aanwezig, wel een vreemd fenomeen dat ik nimmer eerder in het winterseizoen aantrof). Van de overige 11 volken is er eentje erg klein en de rest blaakt van gezondheid en is zo sterk als ik voor 2006 gewoon was te zien.

Kun je ons vertellen welke wijzigingen je hebt aangebracht in je bedrijfsmethode die de oorzaak van deze daling kan zijn???

Groeten................

Gerard

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 03 feb 2010, 22:22

Gerard, de enige wijziging afgelopen najaar was dat ik een niet in Nederland toegestaan bestrijdingsmiddel heb gebruikt. (maar dat is oxaalzuur ook niet [;)])

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door J.Evers » do 04 feb 2010, 21:12

is dat middel tactic? daar hoor ik veel goeds over!

Afgelopen woensdag was het in het zuiden overigens prachtig weer, bij de paar kasten die net een stukje zon meepakten daar vlogen enkele bijen voor.
Ik heb één van mijn 10 kasten open durven maken en daar zat een prachtige tros bijen in, de rest heb ik maar ongemoeid gelaten.

wil in 2009 starten met imkeren

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door macwlem » vr 05 feb 2010, 09:35

In de geschiedenis zijn er vaker geluiden geweest die goed klonken voor de een, maar rampzalig uitpakten voor de ander...

Als je tactic/amitraz goed spul vind, adviseer ik je toch het imkeren nog eens te heroverwegen of dat wel je "ding" is of minimaal eens op onderzoek uit te gaan. Er is veel over geschreven nl.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Oude Essink » vr 05 feb 2010, 10:27

wil in 2009 starten met imkeren

Heb je een goede tijdsmachine! :D

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 feb 2010, 14:31

Vandaag op 5 Februari is het 9 graden en heb ik even de dekplanken gelicht voor controle .
Ik mis ook één volk . dat is dan bijna 1,4 %

; Nosema Ceranae" kan dan de oorzaak ook niet zijn , want dat is bij mij met het landelijk onderzoek vastgesteld.

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten