Bijen poep.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Bijen poep.

Bericht door m.kolsters. » wo 24 feb 2010, 20:24

Nu het vandaag een beetje beter weer was poepen de bijen op de vliegplank om dat de temp.10 gr, is en het regend ook nog met tijden.
Nu ben ik vanavond de vliegplanken wezen schoon maken omdat het een vieze bedoeling was.
De vlieg gaten zijn nog maar half open door de poep van de bijen.
Heb alles met de spuit schoon gemaakt met warm water en loda(chloor)
dit ontsmet en maakt zuiver.
De stank loopt van de plank[V]
Nu weet ik niet of het elke imker hier mee eens is,maar ik vind dit wel goed voor de bijen.
Ik moet ook zeggen dat dit de eerste keer is dat ik dit mee maak,zo lang slecht weer ,en zo veel poep.
Hoe kunnen de bijen het zo lang op houden,maar nu hebben ze wel hogen noot.
Ook het goede van dit is dat de bijen wel leven(niet alle kasten)
maar dat had ik ook niet verwacht.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Rubens busy bees
Berichten:13
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 20:46
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door Rubens busy bees » wo 24 feb 2010, 22:51

Hopelijk hing de buurman zijn was niet op...:D

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 feb 2010, 23:02

Tinus wat heb je je bijen te eten gegeven?[:p]

Ben je naar de heide geweest?
Vuile suiker in de herfst gevoerd?
In dec.oxaal gedruppeld?
Staan de volken op het noorden?
Alle bodemplanken eruit?

!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 feb 2010, 10:43

Als ik mij goed herinner heeft Tinus ergens geschreven dat hij zijn Bijen op honing laat overwinteren , en ik heb altijd al geleerd dat ; Overwinteren op Honing meer kans geeft op ; Roer ",zeker in een lange winter .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door Hans van der Post. » do 25 feb 2010, 13:42

Ha die Jaap, zou je het beter weten? dan de honingbij? Bijen weten dat ze op honing kunnen over winteren ander zouden ze dit niet halen en opslaan.[;)]
Maar zou het kunnen dat de bijen populatie ook daarin gedegenereerd is door ons ingrijpen?? wie het weet mag het zeggen!

!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 feb 2010, 14:05

Hans van der Post. schreef:
Ha die Jaap, zou je het beter weten? dan de honingbij? Bijen weten dat ze op honing kunnen over winteren ander zouden ze dit niet halen en opslaan.[;)]
Maar zou het kunnen dat de bijen populatie ook daarin gedegenereerd is door ons ingrijpen?? wie het weet mag het zeggen!

!Hans.


Hans

Ik heb in het verre verleden ergens gelezen , vraag mij niet in welk boek want dat weet ik gewoon niet meer , maar het ging over ( ik denk in de tijd van Karel de Grote ) dat de Honingbijen in de vrije natuur niet boven de lijn van ( ergens tussen Parijs en de Belgische grens )voorkwamen , omdat zij de winter niet konden overleven .

Conclusie is dat enkel door toedoen van de mens hier de honingbijen in grote getale voorkomen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door Oude Essink » do 25 feb 2010, 16:25

in de vrije natuur niet boven de lijn van ( ergens tussen Parijs en de Belgische grens )voorkwamen

Mijn allerbeste Jaap, Jij zit er volledig naast met jouw ( in dit geval) negatieve fantasie.
Na de ijstijden zijn de Zwarte bijen de Pyrenaeën en Alpen weer overgetrokken en in de Vikingentijd (1000 nc.) werd er in Noorwegen honing geoogst en zaten onze Zwartjes ook in Groenland. Opgravingen in Oslo wijzen op bijenvolken uit 1200 nc. In Zweden hebben zij zeker gezeten tot de 60e breedtegraad en dat is plm. Stockholm.
dat zij door toedoen van de imkers boven Brussel in hoge mate voorkomen is een bitter sarcasme. Wat wij eraan verknoeid hebben, moet je niet onderschatten.[:(!]

Afbeelding

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door m.kolsters. » do 25 feb 2010, 17:15

Ze zijn wakker,de bijen en de imkers.
De bijen vliegen niet met regen ,en omdat het warm was even buiten de kast en poepen op de plank en weer binnen.
Ben van daag ook weer wezen kijken en nu is alles schoon,in de zon en vliegen en poepen,overal bruine vlekken.
Ik voer met kannen van 14 kg.en dat doe ik al jaren zonder problemen,dus Jaap geen honing dat moet je slingeren.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door Bart de Coo » do 25 feb 2010, 18:11

Volgens mij heeft Hennie gelijk. Ik las ooit de klassieke Zweedse roman Rode Orm (Ik las het in het Engels met als titel The Longships.) De schrijver, een zekere Frans Bengtson die er heel veel research voor deed, vertelt over een Zweed die verzot was op honingbier, dat wil zeggen bier met honing erdoor gemengd. Dat was meer dan duizend jaar geleden een populair drankje in Skandinavie. Die honing was voor hetzelfde geld geimporteerd, maar dat is volgens mij onwaarschijnlijk. De Vikingen wisten dondersgoed wat honing was: ze produceerden het zelf.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen poep.

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 feb 2010, 20:20

Oude Essink schreef:
Mijn allerbeste Jaap, Jij zit er volledig naast met jouw ( in dit geval) negatieve fantasie.




Het is geen negatieve fantasie , maar heb dit ooit in een oud boekje gelezen , dus zat die schrijver er naast , of was die wetenschap er toen nog niet .
En heb zelf even niet doorgedacht .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 105 gasten