Zwerm?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:
Zwerm?

Bericht door ainanc » vr 19 mar 2010, 10:43

Ik was gisteren naar de bijen om ze te controleren. We zitten in een tuin met ook andere imkers. Ik heb gezien dat gisteren ook andere collega imkers bezig zijn geweest met hun bijen en kasten.
Maar ik zag dus een zwerm aan de paal, heb deze geschept in een korf, was niet veel, denk zo'n 1,5 raam bijen. Maar de moer zat er dus ook bij. Heeft iemand ervaring met een zwerm zo vroeg in het jaar en hoe zal dit zijn gekomen? Hongerzwerm? Wat kan ik het beste doen met deze zwerm?

Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zwerm?

Bericht door wilde » vr 19 mar 2010, 12:48

Een zwerm in maart is wel heel bijzonder. Ik durf te wedden dat er in geen enkel volk moerdoppen aanwezig zijn. Vermoedelijk is het zwermpje geforceerd door het verenigen van volken. Dan lopen er dus meerdere moeren in de kast. Ook daarvan heb ik nooit eerder iets dergelijks gehoord in het vroege voorjaar.
Ik verenig altijd volken in het voorjaar, zonder moeren op te zoeken. Dat doe ik meestal omstreeks 14.00 uur, want dan is de temperatuur voldoende gestegen.
Je kunt op dat tijdstip in het zomerseizoen af en toe een zwerm forceren. Ik heb het echter slechts eenmaal meegemaakt (vorig jaar). Volgens het boekje moeten die verenigingen liefst na 17.00 uur geschieden, maar daar houd ik me zelden aan.
Dit kleine zwermpje is toch wel heel bijzonder voor de tijd van het jaar. Ik zou het in een 3-ramer of 6-ramer met veel verzegeld voer en uitgebouwde ramen zetten.
Albert

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm?

Bericht door Arjan Sleurink » vr 19 mar 2010, 13:30

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad. Ook op onze tuin zitten we met veel imkers en ik zag in 1x uit 1 van de kasten een zwerm afkomen en bij een dichtbijzijnd boompje neerstrijken.

Ik heb de zwerm toen geschept en in een 3 ramer gedaan. toen ik de dag erna even ging kijken zag ik dat er weer een zwermpje op hetzelfde punt hing. Wat bleek het volkje had de 3 ramer weer verlaten en was weer op dezelfde plek gaan zitten. Dit heb ik nog 2 keer herhaalt, maar beide keren vloog het volk naar 1 of 2 dagen toch weer weg, terwijl de koningin eitjes had gelegd in de 3 ramer!

Later kwamen we erachter dat dit zwermpje uit een kast kwam die waarschijnlijk zwaar had geleden onder de verdwijnziekte want hij was helemaal leeg en het zwermpje was echt klein.

Gr. Arjan

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 19 mar 2010, 16:25

Ik heb dit enkele jaren geleden ook meegemaakt .
Er belde iemand van een boerderij met de melding van een zwerm , wat ik ook niet geloofde , totdat ik het zag.

Ik had toen ook de gedachte van een verenigd volk , maar het zou ook van een volk kunnen zijn wat op de honger zit, maar er is bij mij van dat volkje niets terecht gekomen .

Het zou in theorie ook mogelijk zijn dat het een volk betreft wat in de herfst verenigd is , en de twee koninginnen hebben overwinterd .

Een enkele keer worden twee koninginnen in een volk geconstateerd .

Jaap v P

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwerm?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 19 mar 2010, 21:31

Ik zou het zwermpje in een schone kast doen, met alleen maar kunstraat. Eerste dag voeren met een heel klein beetje suikerwater, volgende dag de dubbele hoeveelheid, derde dag weer verdubbelen enz. Dan eens kijken wat er gebeurt.
Enige tijd geleden een lezing bijgewoond van Guido Eich, een Duitse bioloog. Die beweert dat je op elk tijdstip van het jaar een volk opnieuw kunt huisvesten. Wat ook de oorzaak van het zwermen is geweest, op nieuwe raat kunnen ze helemaal schoon van virussen en troep beginnen. De mijten die nog meegekomen zijn, kampen nu met een broedstop waardoor ze volgens Dr. Eich gaan leggen "als een oude kip". Kortom, je kunt er niets mee verliezen, ik zou het proberen!

arts
Berichten:3
Lid geworden op:za 20 mei 2006, 20:10
Contacteer:

Re: Zwerm?

Bericht door arts » di 23 mar 2010, 09:26

Is het mogelijk, dat een collega het volk heeft gecontroleerd. Daarbij een raampje, met moer erop, heeft weggezet. De moer is van het raam gelopen/gevallen. Raampje (zonder moer) in de kast. Dat volk is moerloos en de moer blijft op de grond/naast de kast. Een deel van de bijen vindt haar en vormt een "zwerm".
Vraag je collega maar na of er een volk is met redcellen!

Ik hoor graag het vervolg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten