Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: Verdwijnziekte

Bericht door martin b » zo 28 feb 2010, 21:52

Of een plant een drachtplant is, en als zodanig beschreven staat in de drachtplantengids, wordt ook bepaalt waar en onder welke omstandig de plant moet leven.

Een drachtplant dat alles mee heeft zal dan ook veel en goede nectar en/of stuifmeel kunnen produceren, en zal dan ook goed door de bijen bevlogen kunnen worden.

Daartegen wanneer een drachtplant in armoede moet overleven, zal niet in staat zijn om veel en goede nectar en/of stuifmeel te produceren, zodat de bijen er niet snel op vliegen.

Staat een plant niet bekend als een echte drachtplant, kan het toch zijn dat als de plant in de juiste omstandigheden groeit, het wel voor mekaar krijgt om veel en goede nectar en/of stuifmeel te produceren.

Niet alleen de grondsoort, maar ook zonneschijn / schaduw uren, regen hoeveelheid, windsterke en warmte / kou periode zijn van belang. Dit zijn allemaal factoren die mee spelen, plus een paar die ik vergeten heb, of niet weet.

Een mooi voorbeeld is de rode bessenstruik, die kan dit jaar veel bessen opleveren. En dus ook veel bloemen, die weer hopelijk veel nectar en/of stuifmeel oplevert. Omdat aan 1 voorware al voldaan is, een goede koude periode. Zonder deze koude onderdopeling geeft de plant weinig of geen bessen.

Of een plant een drachtplant is, is niet zo makkelijk te zeggen.
Daardoor krijg je ook de tegenstrijdige waarnemingen, die van beide zijde toch waar zijn.

Er valt voor ons dan nog veel te leren/waarnemen, maar dat wisten we al.

martin

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door luc » di 02 mar 2010, 13:46

Rond de kerk in het dorp hier staan 11 prachtige lindebomen, maar de bijen hebben er niet veel aan, af en toe zie je er eentje op.
Het dorp ligt op een heuvel en de ondergrond is voornamelijk kalksteen. Of een plant iets te bieden heeft voor de bijen hangt heel hard af van het weer en de plaats waar hij staat.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door joselito » wo 03 mar 2010, 13:46

inderdaad, ik ben eens in het voormalige Oost-Duitsland geweest, een jaar na de val van de muur. Toen het nog DDR was, hadden ze de gewoonte om alle wegen aan weerszijden te beplanten met lindebomen. Toen ik met een imker sprak die langs zo een weg woonde en de opmerking maakte dat hij toch wel geluk had met deze honderden bomen, vertelde hij mij dat hij daar al 40 jaar woonde. En in al die jaren had hij nog nooit enige lindenhoning van betekenis gehad. Veel van die bomen waren trouwens hol en bewoont door hoornaars, wat al te kennen gaf dat ze niet op hun plaats stonden.
De grondsoort en het waterpeil zijn zeer belangrijk. Hier is het zandgrond en op vlierbessen heb ik hier nog nooit een bij gezien. Ook meidoorn wordt niet of nauwelijks bevlogen. Daar tegenover staat dat vuilboom een van de beste zomerbloeiers is. Veel imkers die geprobeerd hebben om deze struiken op andere grondsoorten te planten zijn ontgoocheld geworden. Ze groeien er wel maar er is geen bij op te zien.
Dus om zo maar in het wilde weg bomen te planten heeft weinig zin, en al zeker als ze niet inheems zijn. Het feit dat je er ergens anders massaal bijen op gezien hebt is geen enkele garantie dat het in jouw tuin ook ze zal zijn.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Oude Essink » wo 03 mar 2010, 15:44

De constatering van Joselito is correct, bodem en weersomstandigeheden zijn esssentieel voor een goede nectarproductie. Zo moeten zowel Lindebomen als Acacia bomen tijdens de bloei natte voeten hebben en het moet warm, bij voorkeur zwoel weer zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Cor Van Pelt » do 04 mar 2010, 03:56

Ik had een paar volken bij zwarte mosterd. Veel en prachtige blossem. Maar heel weinig honing.

Groeten uit Alberta.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door wilde » vr 19 mar 2010, 10:24

Gisteren was het bij mij 17°C. Dat was voor mij het sein om alle volken na te zien op schimmelraat, hoeveelheid voer en vuil op de bodem. Enkele heb ik verenigd omdat ze vrij klein waren. Van 2 volken moest ik helaas vaststellen dat die dood waren: 1 verdwijnziekte (met restanten verlaten broed) en 1 dood met veel dode bijen op de bodem. Beide volken waren ingewinterde zwermen op 10 ramen.
In het najaar 2009 winterde ik 14 volken in. Daarvan blijken er nu definitief 4 verdwenen en 1 dood. Totale volkssterfte (5 stuks) is dus 36%.
Alle 5 dode volken zijn in 2009 opgezette natuurzwermen op nieuwe raat en ingewinterd op honing. Ze zijn bij het opzetten allemaal ruim behandeld met 3% oxaalzuuroplossing. De oude volken hebben allemaal de winter overleefd.
Albert

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door ainanc » vr 19 mar 2010, 10:41

Ook heb ik gisteren gekeken naar de volken en op te ruimen.
Had zelf 11 volken in kast en 1 in korf ingewinterd. Hier is 1 volk verdwenen en 1 volk dood in de kastbodem. Verder heb ik 1 volk welke nog op 2 raten zit, nog geen broed gezien wel moer. Beide volken waren oude moeren uit 2008. Volkssterfte bij mij was dit jaar 15%. Deze volken waren behandeld met mierenzuur. De meeste had ik trouwens behandeld met Thymovar en in de winter niets gedaan. Wintervoer die ze hadden, was honing van hunzelf, dus niet bijgevoerd. In de winter heb ik verder de kasten niet behandeld.



Abdurr Inanc

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door joselito » za 20 mar 2010, 10:27

Hier is één volk verdwenen. Het was een zesramer opgebouwd tot volwaardig volk in 2009. Ze zaten dus niet op nieuwe raat en er was veel varroadruk in de zomer.
Een ander volk zat dood in de kast. Het vloog nog een paar weken terug. Maar nu is het dus dood en alle ramen waren vervuild met ontlasting. Dit volk werd wel overwinterd op 100% nieuwe raat.
Dat is een uitval van 7%

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door m.kolsters. » za 20 mar 2010, 12:30

Mijn eerste tegen valler,10 kasten dood en geen verdwijn ziekte.
Alle bijen dood tussen de raad en op de bodem.
Ik denk dat de volken van het spuiten zijn gestorven,dit was op een stand waar 35 volken stonden de andere 3 plaatsen heb ik geen uit val.
Dus de na weeien zijn voor mij van het spuiten.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door hbeugeling » za 20 mar 2010, 13:06

Na twee jaren alle volken te hebben verloren heb ik dit jaar aanzienlijk meer geluk. Geen van mijn 8 volken zijn verloren gegaan. In het behandelingspatroon heb ik niets veranderd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten