Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Daniel_A
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 19:07
Contacteer:

Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door Daniel_A »

Ik zit met een probleem. Ik wil van een spaarkast/simplexsysteem naar een dadantsysteem. Ik had hier al met een andere imker over gesproken en die zei gewoon die dadantkast met kunstraat/uitgebouwde raat op de spaarkast zetten, plank ertussen met een gat erin en zo de bijen de vrijheid te geven omhoog verder te bouwen. Als er dan vers broed zit in de dadantkast, koninginnerooster ertussen en wachten tot de onderste kast leeg is/alleen nog maar uit honing bestaat.

Zou het beter zijn de bijen te 'dwingen' door de dadantkast te moeten vliegen voor ze in hun oorspronkelijke kast komen? Dus gewoon het vlieggat van de spaarkast dicht en alleen het vlieggat van de dadantkast open.

Is dit handig? Of moet ik alleen die van de spaarkast open laten? Of die van beide? (lijkt me niet i.v.m. teveel koude luchtstromen?)
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door LWPisa »

Het kan allemaal wel maar het is veel gedoe. Je moet zaken passend maken en met roosters/planken/gaten pielen. Als ik het moest doen zou ik gewoon een paar simplexramen met tie-raps aan dadant toplatten binden, overhangen en op den duur de ramen naar de buitenkant bewegen en/of verwijderen.

Het makkelijkst is wachten tot mei en een zwerm/veger/vlieger van je simplexvolk in de dadant kast doen. Nog een week of 5 geduld.

L
Daniel_A
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 19:07
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door Daniel_A »

Ik zaag toch gewoon een houten plank op dadantkast formaat en daar in een gat? Zoveel gedoe lijkt me dat niet?:p

Lijkt me juist veel meer gedoe om die simplexramen met tierippies aan dadant toplatten te maken.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door LWPisa »

Okidoki. Ik hoop dat ze goed overlopen.

L
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door joselito »

Daniel, het is een goed idee. Alleen zou je het andersom moeten doen. De Dandant kast is namelijk veel te groot in één keer. Het zal voor te veel afkoeling zorgen. Beter is de simplexkast op de dadant kast te plaatsen. Uit de simplex kast kan je nog de ramen uithalen die niet bezet zijn en opvullen met vulblokken. Al snel zullen ze onder beginnen te bouwen en zal de koningin naar beneden gaan. Dan leg je een moerrooster ertussen en 3 weken later is het opgelost. In de dadant kast zou ik beginnen met 6 ramen met wasraat. De rest wordt opgevuld door vulblokken. En stilaan kan je ze dan ruimte bijgeven.
Om die manier ben ik jaren terug overgeschakeld van Duits normaal maat naar Dadant Blatt. Alleen de lentehoning was ik kwijt omdat die vermengd was met het voedsel in de oude ramen.
Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door zanna »

Jos, jou manier van werken lijkt me, wat de temperatuur betreft, logisch maar gaat een broednest niet naar boven?
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door Tieme »

In principe pas een simplex raam zonder oortjes in een dadant raam. Je kunt dus ook de oren van de simplexramen breken en deze in de dadant ramen schuiven. Met een ijzerdraadje zorgen dat het vast zit en klaar is kees.

Tieme
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door joselito »

zanna schreef:
Jos, jou manier van werken lijkt me, wat de temperatuur betreft, logisch maar gaat een broednest niet naar boven?


Ze gaan veel liever naar beneden, zoals in een korf het geval was. Per slot van rekening kunnen ze zelf bepalen wanneer ze dat willen doen en blijven ze ondertussen op de warmste plaats zitten.
Als je er een lege Dadant kast bovenop zet zitten ze plots in een kathedraal. Al de warmte gaat naar boven en ze hebben de grootste moeite om het nest nog warm te houden, zwijg stil om nog gaan uit te breiden.
Door andersom te werken kan je niets fout doen.
Piet Zuidgeest
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 19:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door Piet Zuidgeest »

Hoi Daniel

Citaat: ik zaag toch gewoon een houten plaat op dadantformaat en daar een gat in.

Op die manier krijg je een grote afstand tussen de spaarkastramen beneden en de dadantkastramen die er op staan, dit is niet echt handig voor de bijen.
Er is een simpeler manier:
De bovenrand van de spaarkast te verbreden met balkjes 44x44 mm. zodat de dadantkast er goed op past, je hebt daarvoor geen grote dure plaat nodig alleen vier korte balkjes 44x44 mm, gemakkelijk te krijgen en kost heel weinig
Hoe te werken:
Zet een lege spaarkast broedkamer ondersteboven op de werkbank en leg daaromheen vier balkjes, twee precies de lengte van de broedkamer en twee de breedte plus 88 mm. Schroef ze van binnenuit aan de broedkamer vast en draai de broedkamer weer terug, je heb nu een broedkamer met een extra brede boven rand waar makkelijn een dadandkamer op past.
Hang de ramen uit de huidige broedkamer over in de geprepareerde broedkamer en plaats daar de dadantkamer op evt. met alleen maar kunstraat als je niet anders hebt.
Je kunt de dadantkamer zo zetten dat de ramen keurig recht boven de spaarkastramen hangen en de afstand tussen de ramen in de onder- en de bovenbak is zoals het hoort
De bijen zullen in de loop van het seizoen naar boven sukkelen en volgend voorjaar kan je de lege spaarkast er onderuit halen
Ik heb dit een aantal jaren geleden zelf ook gedaan en het gaat als een trein.
Het hangt van de grote van het volk af, maar beter is om nog even tot 10-15 april te wachten vanwege de temp en het stimuleerd je bijen enom om te bouwen en uit te breiden
succes!!!!!!
groetjes Piet
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volk in andere kastvorm laten uitbouwen

Bericht door Hans van der Post. »

Goed idee Piet! kleine aanvulling; zodra de moer boven aan de leg is en je haar ook hebt gezien! leg je een moerrooster op de spaarkast broedbak.
Na drie weken is het broed uitgelopen en kun je de spaarkast broedbak weghalen.

!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 145 gasten