Kleur bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:
Re: Kleur bijenkast

Bericht door Willem Dijkstra » ma 05 apr 2010, 17:37

dree schreef:
Beste Willem,

In "honingbijen" van Jürgen Tautz las ik dat bijen alleen kleuren waarnemen als ze rustig vliegen. Volgens Tautz zien ze op de terugweg naar de kast geen kleuren, wel op de heenweg en dan vooral geel en blauw. Vraag me niet hoe hij aan die wijsheid komt.
Ik was zelf van plan mijn kasten te gaan beschilderen met toplin, een buitenverf op lijnoliebasis van aquamarijn. Een alternatief voor (onbehandeld) ceder is platohout.

Groet,
Dree


Hoi Dree

Bedankt voor de info, eigenlijk wilde ik ook nog vormen op de kasten schroeven zoals op het plaatje voorop het boek bijengezondheid.
Van het Cederhout dat over was van de boeidelen van mijn huis heb ik ook nog wat kasten getimmerd.
Mooi hout maar het kost wel wat.
Lijnolieverf da's een goed ID

Willem

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kleur bijenkast

Bericht door joselito » ma 05 apr 2010, 17:46

Dat bijen geen kleuren zien als ze terug vliegen moet ik toch tegenspreken.
Bij mijn kasten kan ik de vliegplanken eruit trekken. Dit heb ik gemaakt om het reizen met de kasten te vergemakkelijken.
Welnu ik heb vier kleuren van vliegplanken en iedere plank past op iedere kast. Voordien als ik mijn kasten verhuisde keek ik nooit naar de kleuren. Dus als ik ergens aankwam begon ik gewoon de vliegplanken terug te plaatsen zonder mij te bekommeren welke kleur ze eerst hadden op een andere stand. Ze moeten zich toch terug invliegen, dacht ik.
Maar was bleek dan, als ik kasten begon open te doen zaten er op sommige kasten al bijen op de vliegplank terwijl de kast nog niet open was. Wat bleek nu, uit de andere kasten kwamen bijen naar buiten gestormd en landden terug op de vliegplank van een andere kast, maar die dezelfde kleur had als hun kast eerst.
Sinds toen staat de kleur op de voorzijde geschreven en blijven ze dezelfde kleur behouden als ze verhuizen.

De kleur van de vliegplank speelt dus wel degelijk een rol om de kast terug te vinden.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kleur bijenkast

Bericht door Oude Essink » di 06 apr 2010, 21:01

waar staat de bewering, dat bijen geen kleuren zien[?][?]; haar kleurspectrum schuift iets op ten opzichte van het onze: zij zien geen rood, maar Ultra Violet. Ultra Violet speelt een belangrijke rol bij het herkennen van bloemen en het honingmerk. Omdat wij geen Ultra Violet waarnemen en nagenoeg iedere bloem ergens Ultra Violet aanwezig heeft, ziet de bij een andere kleurschakering dan wij.

Afbeelding

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kleur bijenkast

Bericht door joselito » wo 07 apr 2010, 09:45

dree schreef:
Beste Willem,

Volgens Tautz zien ze op de terugweg naar de kast geen kleuren, wel op de heenweg en dan vooral geel en blauw. Vraag me niet hoe hij aan die wijsheid komt.


Het was een antwoord op deze veronderstelling

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Kleur bijenkast

Bericht door Bijenhoudster » ma 26 apr 2010, 11:11

dree schreef:
Ik was zelf van plan mijn kasten te gaan beschilderen met toplin, een buitenverf op lijnoliebasis van aquamarijn.


Ik heb deze fabrikant een tijd geleden geschreven met de vraag of ze insectenwerende middelen in hun producten gebruiken.

Ik heb geen antwoord gekregen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten