Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Veel dode volken?

Bericht door AndreasH » do 08 apr 2010, 19:30

Dezelfde dag als dat je de honingkamers erafhaalt beginnen met bestrijden dus...

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door marcv » do 08 apr 2010, 21:02

Dezelfde discussie wordt hier steeds opnieuw gevoerd. Misschien zijn de ervaren imkers die het er niet mee eens zijn het gewoon even beu?

Ik heb eerder de indruk dat we het helemaal niet meer weten. Aangezien wij mensen het daar moeilijk mee hebben, moeten we absoluut een theorie hebben om ons aan vast te klampen in onzekere tijden. Daar is niets mis mee en dat doen we allemaal, maar beweren dat iedereen (en vooral de wetenschap) het eens is lijkt mij toch wat kort door de bocht.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » do 08 apr 2010, 21:33

marcv schreef:
Dezelfde discussie wordt hier steeds opnieuw gevoerd. Misschien zijn de ervaren imkers die het er niet mee eens zijn het gewoon even beu?

Ik heb eerder de indruk dat we het helemaal niet meer weten. Aangezien wij mensen het daar moeilijk mee hebben,


Marc
Ik heb het gelukkig helemaal niet moeilijk met deze gang van zaken .
Nog nooit heb ik mijn overtollige volken voor zulke prijzen kunnen verkopen . Ik hoop dan ook dat de imkers gewoon doorgaan , anders keldert de prijs van de volken volgend jaar misschien met de helft , en dat zou voor mij jammer zijn [;)][:)]

Ik heb overigens vandaag de eerste bijen zonder vleugels ( Misvormde Vleugel Virus ) over de raat zien lopen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door macwlem » do 08 apr 2010, 22:21

...
Nog nooit heb ik mijn overtollige volken voor zulke prijzen kunnen verkopen . Ik hoop dan ook dat de imkers gewoon doorgaan , anders keldert de prijs van de volken volgend jaar misschien met de helft , en dat zou voor mij jammer zijn [;)][:)]

Ik heb overigens vandaag de eerste bijen zonder vleugels ( Misvormde Vleugel Virus ) over de raat zien lopen .

Jaap v P


Die laatste zin zal je verkoopcijfers nu wel met enige procenten doen dalen vrees ik :D

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door wilde » do 08 apr 2010, 23:05

... de mijten voor 100% ernstig zijn besmet met bijenvirussen. Als je die mijten niet bestrijdt sterft het volk binnen een jaar (verdwijnziekte).
Dat zou best waar kunnen zijn, maar de verdwijnziekte heeft dan zeker meerdere gedaanten. Met de bewering in absolute zin, ben ik het dan ook geheel oneens. Bij mij zijn er in de winter 2009-2010 4 volken verdwenen, op honing ingewinterd en alle 4 natuurzwermen die geheel nieuwe raat hebben gebouwd. De zwermen zijn in juni direct behandeld met 3% oxaalzuuroplossing in water en daarmee zijn de meeste mijten om zeep gebracht. Toch waren deze volken in okt-nov verdwenen. Dat kan praktisch niet door een geweldige mijtendruk. Die was er overigens ook niet bij de nog levende volken, na oxaalzuurverneveling in jan. 2010. Helaas biedt de visie van Henk (en anderen die het ermee eens zijn) dus geen oplossing voor het verdwijnprobleem. Het is naief om op deze wijze je kop in het zand te steken, door alleen de varroamijt als de te bestrijden boosdoener aan te wijzen.
Groet, Albert de Wilde

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door joselito » do 08 apr 2010, 23:57

wilde schreef:[ Het is naief om op deze wijze je kop in het zand te steken, door alleen de varroamijt als de te bestrijden boosdoener aan te wijzen.


Maar het is in ieder geval toch beter dan niets te doen en roepen dat externe factoren (die we zelf niet in de hand hebben) als de grote boosdoener aan te duiden.
Zaligmakend zal het in ieder geval niet zijn maar toch zie ik bij mij en anderen in mijn omgeving dat het zelden jonge volken zijn die verdwijnen. Meestal zijn het kasten die dat jaar als productiekast gediend hebben en stilaan een vermeerdering van mijtinfectie gekend hebben en daarmee samengaand een virusinfectiedruk.
Ook ik heb hier vorig jaar honderden bijen met vervormde vleugels door het gras zien kruipen. Toch denk ik de kasten gered te hebben door ze begin juli al het broed af te nemen, ze op wasraat te zetten en dadelijk een behandeling tegen Varroa te geven. Ze zijn allen door de winter geraakt terwijl een kast die niet op die manier behandeld was verdwenen is.
Daarom zou het interessant zijn als er bijen verdwijnen, om zoals jou Albert, te kennen te geven om wat voor volken het ging.
En misschien kunnen we dan tot een werkwijze komen die alleszins toch tot meer succes kan leiden.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 09 apr 2010, 08:59

macwlem schreef:

Die laatste zin zal je verkoopcijfers nu wel met enige procenten doen dalen vrees ik :D


Zou best eens kunnen , maar voor dit jaar zijn zelfs AL mijn kunstzwermen besteld :D en moet ik zien om volgend voorjaar weer voldoende volken te hebben om weer te kunnen verkopen .

En bovendien , als een ieder zijn volken voldoende bestudeerd , zal tot dezelfde conclusie komen aangaande het ( MVV virus ).

Jaap v P

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door henkvanderscheer » vr 09 apr 2010, 10:05

Beste Albert,
De verdwijnziekte heeft ongetwijfeld meerdere gedaanten; niet alles is varroa plus virussen. Dat maakt het moeilijk om een goede diagnose te kunnen stellen. Dat jonge volken, behandeld tegen varroa en op nieuwe raten, al in de eerste winter verdwijnen is niet gebruikelijk. Ik neem aan dat je een monster bijen hebt opgestuurd om de oorzaak te laten vaststellen. Wat was de diagnose?
Met vriendelijke groeten,
Henk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Tieme » vr 09 apr 2010, 10:54

Albert en Henk,

Dit jaar heb ik meer dan eens gehoord dat (kunst)zwermen die op kunstraat zijn gezet en die met oxaalzuur waren behandeld toch bezweken zijn.

Wat ik me afvraag is of tegelijkertijd ook de andere volken behandeld zijn. Dat is immers altijd het advies i.v.m. herbesmetting met varroa van buitenaf.

groeten,

Tieme

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door BBBeez » vr 09 apr 2010, 16:20

Ook van andere standen in de buurt kan herbesmetting plaats vinden. Het is daarom van belang om de natuurlijke mijtenval ook na een behandeling met oxaalzuur goed in de gaten te houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten