Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Re: Veel dode volken?

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 19 apr 2010, 17:24

Waar gaat deze topic nu over[?]

Bestuiving ofwel BIJverdiensten voor de imker, of over door onkunde van de huidige generatie imkers veroorzaakte sterfte van bijenvolken!

Imkers hou je aan het onderwerp waar het over gaat!
Er is al vervuiling genoeg:D

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » ma 19 apr 2010, 17:37

Dit draadje gaat over van alles, maar het meest over de vraag naar de wintersterfte.

Je hebt gelijk, Gerard: pas op voor vervuiling.

Maar wat is jouw mening over de grote hoeveelheid dode volken en wat daarmee samenhangt?
Ben jij overtuigd van de onkunde van de huidige generatie imkers?

Ik ben daar wel benieuwd naar.

Gert

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door maartenkleijne » ma 19 apr 2010, 19:19

Mijn stelling is dat de onkunde van de amateurimkers -zoals ik- door de loop der jaren minder wordt. Imkers worden steeds knapper, niet in de laatste plaats door betere voorlichting zoals op dit Forum. Voor de grote sterfte was de onkunde alleen maar groter. Dus daar kan het niet aan liggen.
Ander bewijs is dat grite professionele imkers die zeer deskundig zijn ook door sterfte kunnen worden getroffen. Zoals vorig jaar onze vrienden in Nieuwleusen.

gr,
m

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Tieme » ma 19 apr 2010, 19:57

Er zal best wat inzitten dat er nog wat onkunde bij de imkers zit. Toch vind ik de mooiste stunt dat de onderzoeker dan de oplossing in onderzoek, terwijl ik het logisch zou vinden in dat geval meer scholing te organiseren.

groeten,

Tieme

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 19 apr 2010, 19:57

gert schreef:Ik ben daar wel benieuwd naar. Gert


Wie het echt weet moet het maar vertellen!
De oorzaken zijn veel compexer dan alleen bestrijding van Varroa, tekort van stuifmeel en nog een aantal in de loop der tijd geformuleerde opmerkingen.
Volken die het jaar door zich uitstekend ontwikkelen, goed halen met hoge honingopbrengst, op nieuwe ramen en raat zitten, geen tot zeer weinig mijten laten zien zijn toch in oktober/november reeds verdwenen.
Imkers uit mijn omgeving met vele jaren ervaring, waar velen van kunnen leren en die afgelopen tijd ook verliezen hadden ondanks nieuwe ramen, nieuwe raat, nieuw opgezette moertjes en dan toch alles kwijt zijn......!
Maar weer even verder nu.
Reken je dan enkele generaties terug mbt voedsterbijen dan moet de oorzaak van "besmetting" medio juni/juli al ontstaan.
Dat wijst bij sommigen al op de krabbelaars, en onderontwikkelde bijen met verkort lichaam, de verminkte of DWV bijen en bijen waar visueel helemaal niets aan mankeert maar niet kunnen vliegen.
Ga je dan voor deze weer terug dan ben je weer 6 weken verder terug in de tijd.
Mochten er wel Varroa in de volken zitten dan is de besmetting van de mijt in die periode van mei juist relatief laag.
In die periode is veel en ruim aanbod van pollen voor de bijen aanwezig.
Kijk eens of er imkers zijn die twee jaren na elkaar volken verliezen en/of dat daar een jaar of misschien wel twee tussen zit.
Zo ja dan valt misschien te denken aan een opeenstapeling van een besmetting door?????? ja wat????
Waar staan de volken in hun explosieve ontwikkelingsfase, dus voor de zwermperiode?
Een steeds hoger virus gehalte in de mijten zoals onlangs Henk van de Scheer schreef komt ook voor bij de teken die steeds meer besmet zijn dan in het verleden.
Dat komt weer overeen met de grote hoeveelheid mijten in de volken in de jaren '90 zonder verliezen en het gering aantal mijten nu met grote virusdruk nu.
Zijn daar linken mee te trekken? zo ja dan ligt de primaire oorzaak dus niet alleen bij de onwetende imker maar is er een teruggang van weerstand bij individuen.
Dus iets in of met het milieu.
Mijn opmerking "Bijen monitor van ons milieu" heeft dus een diepere betekenis en is mede ingegeven door de kontakten die er waren met Dick Vunderink, voormalig voorzitter van de VBBN en overleden in 2002.
Zijn inzet en aktiviteiten toen zouden een voorbeeld moeten zijn voor het huidige NBV!

Of het allemaal klopt wat ik schrijf is mijn mening en daar vroeg je naar.

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » ma 19 apr 2010, 20:08

Ja, Gerard, ik was benieuwd wat er achter jouw opmerking schuilging: door onkunde van de huidige generatie imkers veroorzaakte sterfte van bijenvolken!

Je antwoord stelt me allerminst teleur.
Je legt niet eenzijdig de schuld bij de imkers, zoals Blacquière cs.

Je hebt goed gesignaleerd, dat sterfte bij de beste imkers en bevructingsstations niet ongewoon is.
Ik denk dat een probleem is, dat bij minder varroa grotere sterfte optreedt: virussen en bacteriën.
Dus is het de vraag of intensievere varroabestrijding leidt tot minder virussen en bacteriën (schimmels).
Kunnen die virussen en bacteriën ook in de volken komen buiten de varroamijten om?

Voor mij allemaal prangende vragen.

Gert

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door macwlem » ma 19 apr 2010, 22:07

Ik ga er een oorzaak aan toevoegen... het alsmaar verder doortelen om een bij te krijgen waarmee men in zijn zwembroek moet kunnen imkeren, die tonnen honing binnenhaalt en zijn natuurlijk zwermgedrag totaal genetisch gewist moet krijgen.

De engelsen hebben een mooie benaming voor zo'n verzameling van "oorzaken" bij elkaar: "The Perfect Storm" en dat is precies wat er nu aan de hand is. Varroa is niet meer en niet minder dan één van de vele oorzaken en zo is het falen van de imkers er ook één van.

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » di 20 apr 2010, 11:41

Ik lees vanmorgen op de site van het Friesland College, laboratoriumtechniek in Leeuwarden:

"Op dit moment onderzoeken we bijenvolken op de aanwezigheid van een parasiet, een erg actueel onderwerp, want er is op dit moment op veel plaatsen in de wereld sprake van een grote bijensterfte, terwijl bijen een grote economische waarde hebben, heel veel gewassen kunnen alleen dankzij de bevruchting door bijen geteeld worden."

Zie http://www.microbiologie.info/index.htm

Een nuttige site voor kennis over virussen, bacteriën en schimmels.

Ik heb het instituut een aantal vragen gesteld in verband met het genoemde onderzoek. Je hoort daarover later.

Gert

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door lieven busschaert » di 20 apr 2010, 11:59

Ikzelf en collega's imkers hebben vele dode volken omdat er iets mis is gegaan met de invertsiroop Sint-Ambrosuis. De voeding is vollegig gekistaliseerd en de bijen zijn gewoon verhongerd. Heeft iemand gelijkaardige ervaring?

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » di 20 apr 2010, 12:08

Wat verschrikkelijk, Lieven.

Om hoeveel dode volken gaat het ongeveer?

Gert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten