Bijenkast verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

procedo
Berichten:46
Lid geworden op:di 20 apr 2010, 08:26
Contacteer:
Bijenkast verplaatsen

Bericht door procedo » wo 28 apr 2010, 22:42

Mijn bijenkast met Carnica geeft op zijn huidige plek enige overlast omdat zo nu en dan een enkele bij zich wat volhardend agressief gedraagt. Hierdoor is het niet veilig ivm aanwezige kinderen in de buurt.

Ik wil daarom de kast op een andere plek zetten ongeveer 150 of 300 meter verderop. Hoe kan ik dat in deze tijd het beste aanpakken?
De kast is een simplex kast met 2 BK en 1 HK (nog leeg)

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatsen

Bericht door dar » wo 28 apr 2010, 23:16

zet hem eerst op een andere plaats min 3 km.ver
na 3 weken kun je hem op de plaats zetten die jouw uitkomt,
groeten Ad

ad van meurs

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatsen

Bericht door AndreasH » do 29 apr 2010, 08:26

Was het niet 6 km?

Op het forum is overigens gesproken van een manier om de 3/6 km achterwege te laten doormiddel van een glazen ruit op de vliegplank oid.

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatsen

Bericht door smile » do 29 apr 2010, 10:25

Het is natuurlijk afhankelijk hoe ver je bijen vliegen voor de dracht... ik heb mijn bijen vorige week nog zonder probleem 1,5 km verder gezet. Dit kon ik doen omdat ze in een dracht rijke omgeving vlogen niet heel ver weg kwamen.

Het is dus ook situatie afhankelijk... daarnaast konden de teruggekomen bijen eventueel afvliegen op een kast die er nog stond.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatsen

Bericht door Bart de Coo » do 29 apr 2010, 15:40

Bij zeer hoge nood kun je salpeter gebruiken. Stook een blaasbalg op met bijvoorbeeld stukken karton die je aansteekt met een gasbrander. Stop er een met salpeter doordrenkte lap in, verkrijgbaar bij De Werkbij en bij Het Bijenhuis. Nog even de gasbrander erop. Vliegplank dicht, schuifla eruit en flink vanonder roken. Een kapje voor je mond lijkt me geen overbodige luxe. De bijen zullen versuft van de raten vallen en vervolgens kun je kast neerzetten waar je wilt.

Ik beschouw dit als een noodoplossing en een paardenmiddel. Toch werd het vroeger veel gedaan.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » di 04 mei 2010, 10:23

Bart zou die "hoge nood" maar nooit gebruiken! Als je snel van een groot volk af wil moet je salpeter gebruiken. [V]
Ik heb in het verleden ook dit "wondermiddel" gebruikt. De levende bijen hebben een veel kortere tijd van leven.

Procedo zou een vlieger kunnen maken.
Je zoekt de moer zet deze met een uitgebouwd raam en een raam met voer aangevuld met kunstraat in een nieuwe kast. = "een schone vlieger" zonder broed!
Uiteraard twee ramen bijen afschudden en laat deze kast op de oude plek staan. Verplaatst nu het oude volk op de nieuwe plek.
Laat nu de vlieger ruim een week staan - mits het goed weer is - anders langer.
Je krijgt nu alle bijen die zich op de oude plaats hebben ingevlogen terug bij de oude moer. Dit volk(je) verplaats je nu een paar km zeker geen zes!

Smile maakte een goede opmerking: Het is natuurlijk afhankelijk hoe ver je bijen vliegen voor de dracht... ik heb mijn bijen vorige week nog zonder probleem 1,5 km verder gezet. Dit kon ik doen omdat ze in een dracht rijke omgeving vlogen niet heel ver weg kwamen.

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten