kunstzwermen maken met deze kou

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
kunstzwermen maken met deze kou

Bericht door DE BIEZEN » di 11 mei 2010, 09:52

Zaterdag even gecontroleerd en in enkele kasten de doppen die er kwamen gebroken. De meeste volken hadden nog geen echte zwermnijgingen. Ik wil zo spoedig mogelijk de kunstzwermen maken maar... wat is het koud.

Hoe pakken jullie dit aan/
Verstand op 0 en aan de slag of ??


Groeten

Gerard

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kunstzwermen maken met deze kou

Bericht door Bart de Coo » di 11 mei 2010, 10:15

Als je afgelopen zaterdag de doppen hebt gebroken, dan moet je dus een week kunnen wachten met vegers maken. Aanstaande zaterdag ben je dus waarschijnlijk gewoon op tijd. Ik begreep van de weerman dat het weer met Hemelvaart een beetje opknapt. In elk geval gaan de temperaturen wat omhoog, dus dat komt wel goed.

Bart

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: kunstzwermen maken met deze kou

Bericht door pim123 » di 11 mei 2010, 21:33

Afgelopen woensdag doppen gebroken, gisteren (maandag) veger gemaakt, zondag over 13 dagen wordt de tuter dus verwacht.

Bas1974
Berichten:39
Lid geworden op:do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: kunstzwermen maken met deze kou

Bericht door Bas1974 » wo 12 mei 2010, 15:38

Ik heb ook afgelopen maandag een veger gemaakt. Het was toen redelijk zonnig en het leek me de beste dag aangezien de rest van de week kouder zou gaan worden. Oude volk had al 2 moerdoppenaangemaakt, die heb ik gebroken.
De veger staat in een zesramer met een potje suikersiroop erop. Omdat het gister en vandaag erg koud was alles even bekeken.
Het oude volk ( 2 broedkamers + 1 honingkamer )vloog ondanks de temperatuur goed. Een raadsel waar ze met die nattigheid en regen op vliegen. Bij de veger voor de kast in zijn geheel geen activiteit, na de kast wat bekeken en suikersiroop gecontroleerd te hebben 3 a 4 bijen voor de inlaat, maar die waren snel weer binnen. Ik hoop dat alles goed gaat, dit is mijn allereerste veger namelijk, maar zo op het gezicht, en een beetje zon straks komt alles vast goed.

Gr

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: kunstzwermen maken met deze kou

Bericht door Astrid Schoots » vr 14 mei 2010, 16:36

Bas1974 schreef:
Ik heb ook afgelopen maandag een veger gemaakt. (...) Bij de veger voor de kast in zijn geheel geen activiteit, na de kast wat bekeken en suikersiroop gecontroleerd te hebben 3 a 4 bijen voor de inlaat, maar die waren snel weer binnen. Ik hoop dat alles goed gaat, dit is mijn allereerste veger namelijk, maar zo op het gezicht, en een beetje zon straks komt alles vast goed.

Wanneer je een veger op je stand laat staan, zullen alle vliegbijen terugvliegen naar het hoofdvolk op de oude plaats. Dat volkje heeft dan dus tijdelijk geen buitendienst, maar alleen nog huisbijen.
De hele taakverdeling ligt daardoor even overhoop, en je kan daaraan ook zien hoe groot de impact van een kunstzwerm op een volk is.
Maar na enkele dagen zal zich dat langzaam herstellen, en zullen huisbijen vervroegd al dracht gaan halen. Daarom geef je dus alvast een vet voerraam mee.
Je kan ze ook een handje helpen door extra veel bijen af te schudden, als je tenminste geen gelegenheid hebt om de veger tijdelijk een paar km verder weg te zetten; dus beter 'n stuk of 8 ramen afschudden dan de vaak genoemde 6 ramen.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 131 gasten