zwerm in kast, wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:
zwerm in kast, wat nu?

Bericht door cefas » wo 19 mei 2010, 22:30

Het is zover. eindelijk kan ik echt met imkeren beginnen en hoef ik het niet alleen maar van het (overigens plezierige) droogzwemmen op het forum te hebben.
Samen met een snelle collega-imker heb ik zaterdag een mooie zwerm geschept in onze Arnhemse bijentuin. Die heb ik in een vrije tienramer met kunstraat gedaan. Het suikerwater (anderhalve liter) hadden ze in twee dagen op. Ik heb stiekem gekeken en zie dat de middelste ramen mooi uitgebouwd worden. Verder durfde ik niet te kijken.
Wat nu? Met rust laten? Blijven bijvoeren?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: zwerm in kast, wat nu?

Bericht door AndreasH » do 20 mei 2010, 09:10

Hee Cefas,

Gewoon even kijken wat ze gaan doen. Misschien dat 10 kunstraat nog 'n beetje veel is voor een zwerm. Dan best 'n stuk of wat sluitramen d'rin zodat ze het mooi warm kunnen houden. Als het een voorzwerm is geweest dan is de kans groot dat de koningin al aan de leg is. Dat zou je dan moeten kunnen zien aan de larfjes die in de nieuw gebouwde cellen zitten.

Afhankelijk van de grootte van het volk misschien de vliegopening nog even verkleinen. En als het nog kan, behandelen met oxaalzuur om de mijten een flinke schop tussen de spreekwoordelijke beentjes te geven :-)

Veel plezier ermee!! En geniet ervan!

testudo
Berichten:48
Lid geworden op:do 14 jun 2007, 18:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwerm in kast, wat nu?

Bericht door testudo » do 20 mei 2010, 19:43

En ik denk : geen suikerwater voederen. Zwerm bijen hebben genoeg voeding bij en ze zullen zeer vlug uitbouwen en stuifmeel en honing binnen brengen. Niet bijvoederen dus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten