ik ben een groentje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Franseman
Berichten:3
Lid geworden op:za 22 mei 2010, 06:06
Locatie:Philippines
Contacteer:
ik ben een groentje

Bericht door Franseman » za 22 mei 2010, 06:16

Beste mensen, afgelopen week volgde ik een 5 daagse training bijen houden. In juni ga ik een cursus van 2 maanden volgen. Dit doe ik in de Filippijnen waar ik sinds 3 jaar woon. Alles gaat in het engels dus ik kan het goed volgen. Maar toch kom ik termen tegen die ik niet begrijp.
Nog maar net lid van dit forum kan ik enkele wel herleiden zoals bijv. moer = productieve koningin. Maar wat vegen is, daar ben ik nog niet achter. Een woordenlijst zie ik hier niet zo gauw. Misschien handig om er eentje samen te stellen?
Verder ben ik erg blij dat ik dit forum gevonden heb. Zeker nadat mijn enthousiasme om bijen te gaan houden flink aangewakkerd is afgelopen week. De universiteit hier doet goed werk en krijgt stapje voor stapje meer voet aan de grond bij de diverse overheden die steeds meer het belang van bijen inzien.
Een van de professoren hier heeft in Nederland gestudeerd en dat schiep direkt een band. Een van zijn vragen was of ik in Nederland aan koninginnen kan komen. De universiteit wil er graag enkele kopen want zij zijn zeer tevreden over de Apis Mellifera.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: ik ben een groentje

Bericht door Tieme » za 22 mei 2010, 13:31

Hallo,

woordenboeken bijentermen in verschillende talen zijn te koop bij IBRA. http://www.ibra.org.uk.
Die hebbem trouwens nog veel meer mooie dingen te koop voor iemand die begint.
groeten,

Tieme

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: ik ben een groentje

Bericht door joselito » za 22 mei 2010, 14:04

In Baguio city, waar je niet zo ver vandaan woont, hebben ze ooit een project opgestart met KI koninginnen. Het was een samenwerking met een Vlaamse imkersbond.

Er bestaan boeken, één met al de Germaanse imkerstermen en één met de Romaanse imkerstermen, uitgaand van het Engels. Maar heel nuttig vind ik die niet, tenzij je iets moet schrijven over bijen in een andere taal.

Franseman
Berichten:3
Lid geworden op:za 22 mei 2010, 06:06
Locatie:Philippines
Contacteer:

Re: ik ben een groentje

Bericht door Franseman » za 22 mei 2010, 15:21

@ Tieme en Joselito, bedankt voor jullie reakties. Ik ga her en der eens neuzen.[:)]

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ik ben een groentje

Bericht door marcv » za 22 mei 2010, 23:04

Ik denk dat je veger kan vertalen als "shaken swarm" (voor alle duidelijkheid: het gaat hier om een "artificial swarm").
De bijen afschudden/kloppen is trouwens wat de meeste imkers tegenwoordig doen als ze een "veger" maken. Ik vind dat het dan vaak een plakkerig zootje wordt dus ik verkies vegen, maar dan wel met een veer ipv een borstel.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ik ben een groentje

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 mei 2010, 08:35

marcv schreef:. Ik vind dat het dan vaak een plakkerig zootje wordt


Als je ramen met alleen broed afslaat is er niets plakkerigs bij , en bij alleen vegen worden de bijen meestal erg onrustig.

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten