Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Bericht door remolen » wo 26 mei 2010, 17:39

De koude periode was het me niet gelukt alle volken goed te inspecteren en ik hield de eerste warme dag die er op volgde ook mijn hart vast. En inderdaad 1 kast ging zwermen. Nog wel mijn raszuivere carnica moer. :( Ik baalde als een stekker.. ik denk dat ik volgende keer als het zo lang koud blijft toch een keer de regels ga overtreden en de kast open maak beneden de 15 graden.

De zwerm kon niet ver komen want de koninging was geknipt. ze sloegen dus ook terug op de kast.. Maar helaas de moer was weg.



Maar goed. De kast die er naast stond vertoonde ook neigingen te gaan zwermen. hiervan dus een kunstzwerm gemaakt. De moer die hier in zat in een 6 ramer geplaatst met 2 ramen broed en wat bijen. En op een ander stand geplaatst.

Gisteren kijken hoe het met de doppen was in beide kasten.
Tot mijn grote verbazing loopt mijn raszuivere moer doodleuk in de kast die naast haar orignele kast stond! Ze is dus in de andere kast gekropen en heeft nog een aantal dagen naast een andere moer geleefd!
Ik heb direct de raszuivere koningin er uit genomen met nog 2 raampjes broed en wat jonge bijen en deze ook in een 6 ramer geplaats. Als het goed is worden in de kast waar ze in zat donderdag jonge moeren geboren!

Verrassing ik heb mijn razuivere moer terug. maar ik snap het nog niet geheel.. haha.

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Bericht door J.R. » wo 26 mei 2010, 21:11

hallo Rene,

Welkom in de wondelijke wereld van het bijenhouden.
Het gaat niet altijd zoals je wilt, maar dit is een geluk bij een ongeluk.
Je hebt mooi je oude moer nog.

Groet,

Jan Ritsma

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Bericht door lamheuv » do 27 mei 2010, 09:00

René, lopen kon ze wel............Gefeliciteerd.

Bijen............ze blijven je verbazen.

M.vr.gr. Elze Lammerts

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Bericht door Wim Joosten » do 27 mei 2010, 09:42

Dat is inderdaad een geluk.
Het doet me denken aan een verhaal van iemand, die zijn volken op de koolzaad inspecteerde en daarbij twee broednesten tegenkwam. Bij nadere inspectie bleken er twee volken met elk hun eigen moer in dezelfde kast te leven. Waarschijnlijk was er een zwerm vanuit een ander volk die kast ingegaan en daar hun onderkomen van gemaakt en was daar tussen de beide volken geen strijd over ontstaan.


Met vriendelijke groet,
Wim

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11691"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

[url="http://www.bijenhouden.nl/pagina/10jaarimkerforum.htm"]Deelnemerlijst 10 jaar imkerforum[/url]

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Bericht door lieven busschaert » do 27 mei 2010, 11:55

Moesten de bijen kunnen spreken ze zouden het ons vertellen! (Sprak mijn grootvader vroeger) Maar zou het nog even boeiend zijn?[;)]

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Bericht door Bijenhoudster » do 27 mei 2010, 18:56

Dat is geluk hebben. en ook wel aardig dat de twee volken naast elkaar blijkbaar goed met elkaar overweg kunnen.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Bericht door Astrid Schoots » vr 28 mei 2010, 14:30

remolen schreef:
(..) De zwerm kon niet ver komen want de koninging was geknipt. ze sloegen dus ook terug op de kast.. Maar helaas de moer was weg. Maar goed. De kast die er naast stond vertoonde ook neigingen te gaan zwermen. hiervan dus een kunstzwerm gemaakt (..) En op een ander stand geplaatst.

Gisteren kijken hoe het met de doppen was in beide kasten.
Tot mijn grote verbazing loopt mijn raszuivere moer doodleuk in de kast die naast haar originele kast stond! Ze is dus in de andere kast gekropen en heeft nog een aantal dagen naast een andere moer geleefd! (..) Verrassing ik heb mijn razuivere moer terug. maar ik snap het nog niet geheel.. haha.

Wanneer een volk met geknipte moer zwermt, kan je 't beste blijven kijken en wachten: na zo'n 15 minuten zijn de meeste bijen weer terug op/in de kast, behalve ... ergens in de directe omgeving in de begroeiing: als je goed zoekt zie je ergens meer activiteit van laagvliegende bijen: daar is dan dus de gevallen moer te vinden, die gevolgd was door een aantal bijen en verder verzorgd werd.

Dat is ook de reden dat de moer soms de kracht heeft om weer terug te klimmen, omdat ze een aantal verzorgers bij zich houdt. En dan kan ze dus zoals in jouw geval in een buurvolk kruipen, zeker als dat moerloos is (je zegt: '..ze heeft een aantal dagen naast een andere moer geleefd'. Maar je had er toch net een kunstzwerm van gemaakt? Afijn, niet helemaal duidelijk in je verhaal, maar beetje bijzaak).
Astrid

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Verrassing in de kast.. (geen vraag)

Bericht door remolen » za 29 mei 2010, 19:20

even ter verduidelijking.
Op zondag had ik de zwerm en moet dus kwijtgeraakt.
Op dinsdag heb ik van de ander kast een kunstzwerm gemaakt.. Moer op gezocht en in andere kast gehangen. en weggebracht.
Maar natuurlijk niet verder gezocht toen ik de moer had gevonden was ik in de veronderstelling dat het volk nu dus moerloos was.

De beide dames hebben dus van zondagmiddag tot dinsdagmiddag gezellig bij elkaar in de kast gezeten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten