jonge moer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:
jonge moer?

Bericht door Ivo » wo 26 mei 2010, 21:03

Ik zit al een paar weken met een raar volk. Eind april ineens geen broed meer. Zit nu nog steeds zonder broed. Ik denk dat er een jonge moer in zit (moerswissel?) die nog niet aan de leg is. Ik heb er ook nog een raam eitjes ingehangen waar geen doppen op gezet werden en die nu inmiddels geheel is uitgelopen.

Het kan natuurlijk wel een dag of 20 duren voordat ze aan de leg is, maar nu duurt het wel erg lang. Iemand een idee?

Nog even een aanvullende opmerking, volk is rustig, ziet er goed uit, gonst niet, krans honing, krans stuifmeel en gepoetste cellen (al een dag of 10). Klaar om te leggen zou ik zeggen.

Hoelan duurt het, mocht de jonge moer toch niet goed zijn, voordat ik eierleggende werksters ga vinden? Kan ik een dop inhangen, moer in laten lopen?
Groeten,
Ivo

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: jonge moer?

Bericht door A.A. Staals » wo 26 mei 2010, 21:12

Raam eitjes inhangen kan koningin stimuleren te gaan leggen.

ad staals

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: jonge moer?

Bericht door remolen » zo 20 jun 2010, 10:27

ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen ..
is je moer alsnog gaan leggen ?
of...


Gelijk nog een vraag van mij er over heen. Hoe lang mag het maximaal duren voordat een jonge moer aan de leg is. Ik heb ook een kast met een jonge moer ze is geboren op 9 juni en heeft nog geen eitjes. aan het volk heb ik wel gemerkt dat de moer in elk geval 2 opeenvolgende dagen aan het vliegen is geweest. (massaal stertselende bijen aan de buitenkant en spontaan weer rustig worden als hare majesteit weer thuis kwam)


Ik heb boven het koninginne rooster 10 dopjes met een 1 dags larve in gehangen (overgelarft van raszuivere moer) deze zijn alle 10 aangenomen. dit heb ik gedaan omdat dit volk maar speeldoppen bleef bouwen. (is de moer wel goed? of.. hebben ze nog zwermstemming. of heeft de jonge moer in het grote volk nog te weinig feromonen, of....)

Deze doppen ga ik inkooien op de dag dat ze gesloten worden.
en laten bevruchten op een plaats waar naar mijn ervaring erg zachtaardig nageslacht wordt verwekt..

Groet rene

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: jonge moer?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 20 jun 2010, 11:13

remolen schreef:

Deze doppen ga ik inkooien op de dag dat ze gesloten worden.


Is dat niet wat vroeg ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: jonge moer?

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 jun 2010, 11:21

Ook hier voor jou Renee: hang een raam met openbroed in de bak waar de moer loopt! Normaal is het zo dat ± vijf dagen na de laatst bruidsvlucht de moer aan de leg komt. Is er totaal geen dracht zoals nu duurt het wat langer.

Voor Ivo: ik heb dit jaar ook zo'n volk/moer gehad. Na een vlotte uitwintering en start van de broedaanzet was er plosteling in de derde week van april geen open broed meer. Geen doppen dwz -stille wissel. De oude moer kuierde rustig in het volk had een normaal - zwanger postuur.
Wat wel opviel was dat er geen hofstaat werd gevormd.

Voor het expiriment dit tot half mei aangekeken - er was inmiddels geen broed meer en de moer was wel aanwezig. Er bleef al die tijd een schijn broednest zichtbaar dwz op een vijftal raten grote plekken gepoetste cellen! Volk had inmiddels wel een honingbak verzegeld.
De moer er uitgehaald raampje open broed en verder ging het zoals het normaal gaat. Nu is het een net volk geworden met alles er op en aan.

!Hans.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: jonge moer?

Bericht door remolen » zo 20 jun 2010, 11:37

Jaap v.Popering schreef:
remolen schreef:

Deze doppen ga ik inkooien op de dag dat ze gesloten worden.


Is dat niet wat vroeg ???

Jaap v P


de laatste dag.. voor het uitkomen zijn de doppen minder kwetsbaar.. en volgens mij de eerste dag dat ze gesloten zijn. Om het los stoten van de pop te voorkomen. wilde ik het op de dag dat ze gesloten zijn inkooien. Als ik tot de 12e dag wacht ben ik mischien te laat? en kunnen de bijen ook raat aan de doppen gaan bouwen. Als dit niet klopt.. help me dan even uit de brand..
en vertel hoe jij het zou doen. ?

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: jonge moer?

Bericht door Ruinerweg » zo 20 jun 2010, 11:49

Rene,

Sla er nog maar eens een cursusboek op na en ga eens tellen vanaf 9 juni.
Ik hanteer de gouden regel een jonge moer 4 weken met rust te laten en dan te gaan kijken hoe het er voor staat: geef een jonge moer rust!
En...................controle bij de vliegplank: vliegen de bijen, halen ze stuifmeel......? Is altijd een heel goed beoordelingsinstrument.
Groet,

Roel

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: jonge moer?

Bericht door Ivo » zo 20 jun 2010, 12:32

Hoe het afgelopen is?
2 weken geleden constateerde ik wel eitjes, maar alleen in darrenraat, verder situatie net als die weken er voor. Moer leek me darrebroedig en dus geprobeerd te vinden. Helaas.

Alle ramen afgeslagen op 20 meter van de kast, 9 goede ramen met stuifmeel en honing en een raam met open broed ingehangen. Direct werden doppen aangezet en afgelopen woensdag 1 leeggelopen dop en een opengeknaagd. hopelijk komende dagen op bruidsvlucht en dan over een week of 2 maar eens kijken of het project is geslaagd.
Ivo

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: jonge moer?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 20 jun 2010, 14:25

remolen schreef:
Geplaatst door Jaap v.Popering

Geplaatst door remolen




. Als ik tot de 12e dag wacht ben ik mischien te laat? en kunnen de bijen ook raat aan de doppen gaan bouwen. Als dit niet klopt.


[quote]


Het klopt wel , als je larven niet te oud waren heb je geen enkel probleem , en persoonlijk doe ik dit liever op de 12e dag ,zijn de moeren toch wat sterker . en vastgebouwd och met een scherp mesje kun je dit dan verwijderen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 123 gasten