Hoe bijen houden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

NoudvanWageningen
Berichten:31
Lid geworden op:di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds:1974
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Bastaart / Buckfast
Locatie:Zeist
Contacteer:
Hoe bijen houden

Bericht door NoudvanWageningen » vr 05 dec 2008, 20:32

Vandaag liep ik even langs de bijenvolkjes en toen viel me op dat er nogal wat dode bijen op de vliegplank lagen.

Afbeelding

Ik heb de dode bijen van de vliegplank geveegd en dacht, wat zou een goede imker moeten doen:

1. het is normaal, afwachten tot het lente wordt, de winter moet immers nog beginnen (21 december).
2. de vliegplank schoonmaken met een allesreiniger in lauw water.
3. vaker kijken, minstens één keer per week.
4. opletten wanneer het warmer dan 15 graden wordt; als het volk niet meer leeft, dan opruimen.
5. varoa-lade nakijken en schoonmaken, eens per twee weken.

Dat waren nogal wat acties, ik heb alleen punt 1 gedaan.
Wie breidt het lijstje uit, wat goed is te doen en wat juist niet.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe bijen houden

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 dec 2008, 21:31

Beste Noud.

Dit hoeft helemaal niets bijzonders te betekenen .Het is best mogelijk dat de bijen vandaag wat gevlogen hebben en zodoende wat dode bijen op de vliegplank terecht zijn gekomen .

Het enigste wat je kunt doen is als het morgen weer zulk mooi weer is , even voorzichtig de dekplank lichten , dan kun je tussen de straten heen het volk zien zitten , ( als het goed is )tenminste

Zeker NIET de vliegplank gaan reinigen

Ik ga elke week een keer rondom mijn kasten om te zien of alles in orde is .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe bijen houden

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 dec 2008, 23:23

Noud wat Jaap voorstelt is juist hoewel ik ben geen voorstander ben om nu deze tijd van het jaar de dekplank te lichten. Wat je zeker nu niet moet doen met een reiniging middel de dekplank schoon te maken. Door gefrutsel en de lucht van het middel kunnen bijen van de tros afkomen en verkleumen onderweg naar de vliegplank. Bijen willen altijd kijken wat er gebeurd. Wat je wel moet doen is voorzichtig met een stokje de dode bijen van de vliegplank afvegen/wippen. Als de mezen en tegenwoordig andere vogels zoals het kauwtje - bij mij zit een grote kolonie - de ekster en vlaamsegaai de voor hun de gedekte tafel vinden is de storing nog groter.

!Hans.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe bijen houden

Bericht door Els Kleijnendorst » za 06 dec 2008, 00:15

Noud,

het enige dat je nu kan doen, is de varroalade schoonmaken en terugplaatsen. Door de volgende dag de gevallen mul te bekijken weet je of het volk nog leeft en hoe groot het is. Zelfs na een paar uur heb je al een indicatie hiervan.
Als je twijfelt of er nog voldoende voer is, dan de kast heel voorzichtig aan de achterzijde 1 cm optillen.
En zoals Hans schreef, de dode bijen uit de vliegopening halen zodat de doorgang niet geblokkeerd raakt.

Els

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe bijen houden

Bericht door Dirk Blanken » za 06 dec 2008, 19:50

Als je weinig ruimte hebt onder de ramen en het is boven de 8 graden met een zonnetje zullen de bijen de dode bijen die in de buurt van het vlieggat liggen snel gaan verwijderen.
Het kan zelfs betekenen dat je volken sterk zijn.
Ik heb plastic bovenop mijn Segebergers en kan dan makkelijk de deksel eraf halen maar zie dan enkel verzegelde raten en zo hoort het, als de temperatuur onder de 6 graden is.
Als je bij zo'n winterschoonmaak veel halfdode bijen ziet dan zou ik me zorgen gaan maken.
Ik zag bij 1 van mijn standen een paar verkleumde bijen zitten die nog leefden dan ben ik op mijn quivive, in die volken kan er wat aan de hand zijn.
Wat Els zegt is ook belangrijk, grote volken verliezen in verhouding ook meer bijen na de eerste kouperiode
De grote van het volk is te zien op de bodemlade.
Grote volken kunnen veel meer hebben dan een 3 of 6 ramer.
Ook kan je luisteren als er niet teveel verkeersgeluiden zijn met een verwijderde bodemlade.
Een gelijkmatig rustig gebrom of een sterker hoger getoond geluid kan uitsluitsel geven of het volk het moeilijk heeft of niet.
Een demonstratiekast die je probeert te overwinteren heeft een hele andere toon/geluid als een volk wat een bolvorm heeft en gezond is.
Echt zwakke volken gaan gewoon dood en die werken hun dode bijen niet het vlieggat uit.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Hoe bijen houden

Bericht door Jeroenvt » zo 07 dec 2008, 15:15

Even mijn vliegplank, vanochtend, deze kast (mijn enige dadant) was zelfs druk aan het vliegen. Ook de andere kasten vlogen (een beetje).

Afbeelding

Gisteren was de vliegplank nog leeg!

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe bijen houden

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 dec 2008, 15:51

Jeroen.

Als ik even vragen mag , aan de rechterkant op je vliegplank dat is toch een WIT veertje ??
Volgens mij hoort dat niet bij een BRUINE kip :D[8D]

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Hoe bijen houden

Bericht door Jeroenvt » zo 07 dec 2008, 15:56

Jaap v.Popering schreef:
Als ik even vragen mag , aan de rechterkant op je vliegplank dat is toch een WIT veertje ??
Volgens mij hoort dat niet bij een BRUINE kip :D[8D]

Helaas, geen koelkast, het is gewoon een wilgeblaadje (onderkant). De helft van deze wilg is overigens dit najaar rakelings langs mijn kasten gelazerd. Ik heb mijn bijen trouwens vijf minuten fietsen van mijn huis staan en mijn kippen in de achtertuin. De wind zou wel heel precies moeten waaien om een veertje op de vliegplank te doen belanden [8D]

De precieze kleur van mijn [url="http://blog.v-tol.nl/?p=90"]kippen[/url] is trouwens Buff Columbia (wyandotte krieltjes).

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe bijen houden

Bericht door Oude Essink » zo 07 dec 2008, 16:49

Gisteren was de vliegplank nog leeg!

Vandaag lekker weer; de bijen houden kastopruiming. gezond teken.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten