Prijs bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bob
Berichten:8
Lid geworden op:ma 04 dec 2006, 10:45
Locatie:Belgie
Contacteer:
Prijs bijen

Bericht door bob » wo 04 mar 2009, 08:54

Hoi, wat wordt er zoal gevraagd, voor een goed bevolkt 5 ramer simplex (in euro).
bob

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door de vos roger » wo 04 mar 2009, 09:00

Bob deze zomer vroegen ze bij ons in Bijenhof 110€ voor een klein volkje bijen op raam.Dus nogal prijzig nietwaar.
groetjes


roger

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 mar 2009, 09:57

Even wachten op de Bijen markt in Etten Leur , ik denk dat ze dit jaar wel iets goedkoper zullen zijn dan die E 110,00

Jaap v P

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door jaap » wo 04 mar 2009, 13:25

Voor de imkerij is het beter dat er een goede hoge prijs komt voor de volken. Ongeveer 150 euro is in mijn beleving een rieele prijs.

jager

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door pxsloot » wo 04 mar 2009, 13:41

jaap schreef:
Voor de imkerij is het beter dat er een goede hoge prijs komt voor de volken. Ongeveer 150 euro is in mijn beleving een rieele prijs.

jager


Wat bedoel je daarmee, want zonder nuancering borrelen er meteen een paar vragen bij me op:
      Beter voor de instappers?
      Beter voor de kwaliteit van de volken? Hoe wordt de kwaliteit beoordeeld?
      Als de prijs omhoog gaat, zijn imkers dan niet eerder geneigd om voor hogere kwantiteit te zorgen, dan voor hogere kwaliteit?
      Moet de verkoper dan BTW afdragen bij verkoop? Kan de kopende imker BTW terugvragen?
      Krijg ik dan garantie (zelfs een goudvis heeft een half jaar garantie)?
      Is dit een (poging tot een) prijsafspraak, of laat je de markt zijn prijs bepalen?

Peter S.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door Ruinerweg » wo 04 mar 2009, 14:52

Een goede prijs..................
Vragen is wat anders als krijgen, maar 120 euro voor een volkje...?
Imkeren is voor mij een hobby, als ik iemand een plezier kan doen met een volkje of met een volk en ik heb er zelf genoeg, dan zal ik het niet nalaten er een te geven. Iedereen klaagt toch over te weinig imkers in nl?



Onlangs zag ik nog een aardige spreuk: Ai'j oen geld wilt zien stoev'n mu'j oe bezig holl'n mit bij'n en doev'n!

Voor Els: Als je van je geld af wilt moet je bezig houden met
het hoden van bijen en van duiven.




Groet,

roel

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door macwlem » wo 04 mar 2009, 16:34

Pffff wat een prijzen zeg! Waar is het imkers voor imkers idee hier?
Een kostenvergoeding voor ramen plus iets voor het collega zijn lijkt me meer dan genoeg.

Groet,
Willem


http://www.imkerplatform.nl - werken aan een moderne imkerij.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 04 mar 2009, 17:08

Roel,

kan de vertaling van jouw spreuk er alsjeblieft bij? Het 2e deel snap ik nog wel, maar het begin is voor mij abacadabra

Allen,

Bij het verkopen van een volk wordt er uitgegaan van de marktwaarde op het moment van verkoop. De imker die in het vroege voorjaar een volk verkoopt heeft zelf voor dit volk aanzienlijke kosten gemaakt. Denk aan opkweken in de zomer, van een goed leggende jonge moer voorzien, varroabestrijding, inwintering, etc. Had de imker een aantal volken die de winter niet goed zijn doorgekomen, dan moeten de kosten die voor die volken zijn gemaakt ook worden doorberekend. Dan komt daar nog de grootte van het volk zelf bij en de ramen waarop de bijen zitten. En vergeet ook de reiskosten niet die de imker heeft gemaakt om dat volk goed te verzorgen het jaar daarvoor.
En vanzelfsprekend geeft een verkopende partij ook de garantie dat het verkochte volk voldoet aan de aanbieding van de verkoper en het gevraagde door de koper.

Legio gemaakte reële uitgaven dus. Zet eens een avondje de kosten op papier, je zal er van schrikken.

En als er - zoals Bob doet - gevraagd wordt om een goed bevolkte 5-ramer (neem aan dat je een volk vraagt die nu (4 maart) op 5 ramen zit, dan wil hij een goed volk hebben die aan het bovengestelde voldoet. En omdat de bijen zich nu, op 4 maart, nog op de wintertros bevinden, dan zal dit 5-raams volk over ruim 1 maand 12 à 14 ramen bezetten en ook de voorjaarsoogst nog binnenhalen.
Kortom, alle waar voor zijn geld.

Het schenken of een vriendenprijsje rekenen voor een bevriende collega imker is iets heel anders. Dat moet je niet door elkaar halen.
Een geschepte zwerm of vegertje weggeven in mei of juni is niet te vergelijken.

Nogmaals, ga er eens voor zitten om een reële prijs te bepalen.

Met vriendelijke groet,
Els

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door willem » wo 04 mar 2009, 19:26

Els Kleijnendorst schreef:Legio gemaakte reële uitgaven dus. Zet eens een avondje de kosten op papier, je zal er van schrikken.

Nogmaals, ga er eens voor zitten om een reële prijs te bepalen.

Heb ik (Willem) al een gedaan op dit forum, maar kan het niet meer terug vinden.
Iets voor echte speurders?
Groeten,
Willem

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Prijs bijen

Bericht door jaap » wo 04 mar 2009, 19:44

Er wordt geschreven in de pers dat er tekort is aan bijen of komt.Ook is de bestuiving van fruit etc. een noodzaak.Als er niet bestoven wordt door bijen dan schijnt het aan geld miljarden inkomsten van de boeren en verwerkers etc. te kosten Men praat dan ook nog over tekort aan voedsel voor de mens. In dit kader vind ik 150 euro voor een volk niet duur.Het imkeren wordt dan ook financieel intressanter.Voor nieuwe imkers wordt het een nieuwe kans.Ook onze club op texel is de harde kern van de imkers al aardig oud. Ik weet wel de imkers krijgen hier pas leeftijd ontslag van de bijen als men ongeveer 80 jaar is, dus ik kan nog jaren mee.Ook de prijs van honing die de imker krijgt is te laag. Soms zie ik dat men aan huis de honing voor 3 tot 4 euro per pot aanbied. men laat zich lijden door de supermark maar in de biologise winkels kost de honig wel veel meer.

jager

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten