bulkbroed?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Schelfhout Thibault
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 14:23
Locatie: Belgie
Contacteer:

bulkbroed?

Bericht door Schelfhout Thibault »

Hallo,

Ik heb gemerkt dat er bultbroed in mijn kast zit. Ik vermoed dus dat er een werkster aan de leg is of een darrebroedige koningin. Elk morgen liggen zeer veel dode bijen op de vliegplank. Dit terwijl er bij mijn andere kasten bijna geen zijn. In deze kast had ik ook een nosema.

Mijn vraag wat moet ik doen?
1) Verenigen? (risico of resterende nosema)
2) Kast verzetten en laten afvliegen?

Zalig paasfeest aan iedereen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bulkbroed?

Bericht door wilde »

Als er geen normaal werksterbroed aanwezig is, maar uitsluitend bultbroed, zou ik de kast laten afvliegen en daarna opruimen. Als deze kast positief getest is op Nosema apis of ceranae zullen de andere volken dat vermoedelijk ook wel hebben. Daar zou ik me geen zorgen over maken.
Groet, Albert de Wilde
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bulkbroed?

Bericht door Dirk Blanken »

Albert,
Voor die paar oude bijen zou ik ze niet laten afvliegen.
Je schiet er niets mee op.
Nosema ceranae is een ziekte van de oude bijen.

De hele handel dichtmaken en afzwavelen.
Daarna alles in de wassmelter.
Dirk

dertiende
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bulkbroed?

Bericht door wilde »

Voor die paar oude bijen zou ik ze niet laten afvliegen.
Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk. Opruimen dus, maar dat is soms gemakkelijker gezegd dan uitgevoerd. Dan moet er eerst een andere bak met ruimte onder worden gezet en daarop een separator. De bijen zullen eerst moeten wennen aan een hogere invliegopening.
Al met al, ik zou die moeite er toch niet voor doen denk ik en het gemak kiezen van afvliegen.
Je kunt ze natuurlijk ook gewoon afslaan voor de andere volken.
Ik heb nog nooit volken op raat afgezwaveld, wel kleine zwermen, waar ik twijfels had over de aard en de afkomst niet wist. Dat gaat vrij gemakkelijk met de zwerm in een zwermkistje op een lege 6-ramer. Een groot volk afzwavelen is heel wat lastiger.

Groet, Albert
Dirk Desmadryl
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 10:39
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bulkbroed?

Bericht door Dirk Desmadryl »

Dat volk moet je afzwavelen. Het zijn alleen maar oude bijen en ze hebben bovendien nog nosema. Niet twijfelen!
Afzwavelen gaat heel gemakkelijk. Je plaatst een lege romp op het volk met een zwavelstrookje in een lege conservendoos. De dampen zullen wel naar de onderbak gaan. In enkele minuutjes is het afgelopen. Opletten voor brandgevaar en alles goed afluiten. Blijf niet bij de kast staan, de dampen zijn giftig.
Dirk
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bulkbroed?

Bericht door wilde »

Goed idee Dirk. Ik zwavel altijd af vanaf de onderkant, maar dat heeft het bezwaar dat er direct veel dode bijen vallen op het open gaas van mijn zwermvangkistje. Dat raakt verstopt en de damp gaat er dan voor de rest van de bijen niet zo gemakkelijk door.

Bij een groot volk zul je hetzelfde probleem hebben via afzwavelen langs de onderkant, dus met een lege bak erboven zal het inderdaad beter gaan.
Het bezwaar van verspreiding van Nosema bij afvliegen lijkt mij overigens niet zo'n groot probleem. De andere volken van de stand zullen het ook wel hebben.
Albert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten