Veger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

wccoyote
Berichten:26
Lid geworden op:ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie:Nederland
Contacteer:
Veger?

Bericht door wccoyote » do 07 mei 2009, 08:36

Ben ik verplicht een Veger te maken nu? Bij mijn Buckfast bijen? Doe ik dit dan het beste volgens de Aalster Methode? Mijn bijen zijn nu nog erg bezig met binnenhalen van Honing (bijen een volle HK). Het is dus wat dat betreft erg rustig.

Willem

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Veger?

Bericht door LWPisa » do 07 mei 2009, 10:43

Ehhh verplicht ben je niets.

Aalster is helder en duidelijk om te volgen. Maar zijn je bijen genoeg in zwermstemming om nu iets te MOETEN doen, zitten er al belegde doppen in?.
Het weer is slecht. Ikzelf doe niets en wacht met splitsen tot volgende week als het mooier weer is.

Je kan ook een vlieger maken als het mooi weer is en je veel dracht hebt, dan wordt het zwermen in ieder geval uitgesteld en blijven ze goed doorhalen...

L

wccoyote
Berichten:26
Lid geworden op:ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veger?

Bericht door wccoyote » do 07 mei 2009, 13:26

Dank je wel. Nee er is geen activiteit te bekennen dat op zwermen duid? ik wacht tot volgende week. volg je advies op. Moet een bijenvolk eigenlijk gaan zwermen? stel je voor dat ze het niet doen? Is mijn volk dan ziek?

Willem

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Veger?

Bericht door LWPisa » do 07 mei 2009, 13:57

Het is de natuurlijke neiging van bijen om te zwermen als de omstandigheden daarvoor goed zijn, het is een belangrijk deel van hun wijze van voortplanting. Door natuurlijke selectie (koude/extreme klimaten met slechte overleving) of door de mens (zwermtraag is fijn) zijn onze bijen al vrij zwermtraag.

Als de omstandigheden optimaal zijn (veel bijen, veel voorraad, weinig ruimte, belegde koninginnecellen, darren aanwezig) dan volgt er een voorzwerm met de oude moer en evt nazwermen met jonge moeren (tuters/kwakers).

Het gros van mijn volken komt zo'n beetje in zwermstemming nu, er zijn genoeg darren en de kasten zitten vol met bijen en voorraad, als het weer goed wordt komen er binnen 10 dagen zeker een paar zwermen vanaf. 1 volk loopt achter in haar ontwikkeling, overwinterde 3-ramer en die heeft net pas genoeg bijen om darrenbroed te gaan verplegen. Die zwermt de eerste 2 weken zeker niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 140 gasten