Plaats van de veger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Plaats van de veger

Bericht door hbeugeling » wo 20 mei 2009, 22:25

In de meeste beschrijvingen voor het maken van een veger staat dat je de nieuwe kast naast de oude kast plaatst. Nu staan bij mij de kasten bijna tegen elkaar en is er onvoldoende ruimte om het op deze wijze te doen.
Een meter of twee achter mijn kasten, of circa twee meter naast mijn 3 kasten is nog wel ruimte.
De vraag is dan ook: is het een must om de kast er naast te zetten of kan ik de nieuwe kasten op enkele meters afstand plaatsen. Wanneer het om het terugvliegen van de bijen gaat zou dat in mijn beleving kunnen.Maar is dat juist?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Plaats van de veger

Bericht door A.A. Staals » do 21 mei 2009, 09:01

hbeugeling schreef:
In de meeste beschrijvingen voor het maken van een veger staat dat je de nieuwe kast naast de oude kast plaatst.


Je kunt een veger plaatsen waar je wil (ik bedoel doet er niet toe waar, op de kast , achter de kast, 5m weg 10m weg ....etc.) Naast het oude volk doet men bij de Aalster-methode om af te laten vliegen als de veger te sterk wordt en er dracht is. Ik geef er de voorkeur aan vegers weg te brengen zodat ze niet afvliegen.

ad staals

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Plaats van de veger

Bericht door hbeugeling » do 21 mei 2009, 09:22

Beste Ad,
Dat wegbrengen wil ik liever niet. Het gaat er mij om of in plaats van naast de kast,ik de veger ook een paar meter verder kan plaatsen. Als het puur om het terugvliegen van de bijen is, moet dat volgens mij geen probleem zijn, ook al plaats je een aantal vegers naast elkaar.Of zijn er nog zaken die ik hierbij over het hoofd zie?

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Plaats van de veger

Bericht door Astrid Schoots » do 21 mei 2009, 17:12

Dat klopt wat Ad zegt: als je niet van plan bent om later de veger en het hoofdvolk samen te voegen of op elkaar wil laten afvliegen, dan kan een veger overal staan. Terugvliegen naar het hoofdvolk doen ze toch wel binnen een paar kilometer. Dus als je besluit de vegers op de stand zelf te laten staan, dan zou voor mij de enige overweging voor plaatskeuze zijn, of de veger ook op de gekozen plek kan blijven staan, en weer tot een groot volk kan uitgroeien.
Astrid

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Plaats van de veger

Bericht door hbeugeling » do 21 mei 2009, 21:13

Ik heb vandaag de vegers gemaakt en ze staan bij mij op de stand.Ben reuze benieuwd wat uiteindelijk het resultaat is.
Bedankt tot zover.
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten