zwermen terug naar eigen kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Chris
Berichten:29
Lid geworden op:za 25 aug 2007, 16:51
Locatie:Belgie
Contacteer:
zwermen terug naar eigen kast

Bericht door Chris » ma 15 jun 2009, 17:41

ik heb nu 3 dagen achtereen zwermen die vertreken. Eergisteren een mooie bol in de kers en alles klaar om te scheppen bijen weg. Dag erachter terug veel bijen op dezelfd plaats maar zwerm zal enkele meters verder in een appelaar. Zwerm mooi geschept vanwege tijdgebrek op de stand gezet(tegen de avond) en darrenpoortjes gesloten zodat koninging niet weg kan. Vanmorgen(slecht weer) zwermweg. Ik vermoed dat ze bij een andere reeds geschepte zwerm is gaan zitten want de ene kast was leeg en de andere tot de nok gevuld.
Vandaag ook weer veel bijen op de zelfde plaats rond die appelaar en enkele minuten later kwam de zwerm af. Weer het zelfde verhaal gerief pakken ladder ed/ Tegen dat ik deladder gezet had vag ik heel het boeltje vertrekken en op de kas vanwaar ze vertrokken zijn terugbinnen wandelen. Vrijveel lawaai en een ongeloofelijke geur.
Zwerm zit terug in het oorspronkelijke volk. Moet ik nu verwacheten dat er morgen weer een zwerm komt?
In dezelfde boom?
Waarom keren de zwermen steeds terug?


Chris

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermen terug naar eigen kast

Bericht door Dirk Blanken » ma 15 jun 2009, 20:50

Een zwerm slaat terug als de koningin niet mee kan omdat ze niet kan vliegen(bijvoorbeeld geknipt).
Ik kan me niet voorstellen dat het hier om jonge koninginnen gaat of er moet er eerst maar één koningin zijn geweest en niet kon vliegen.
Ik zou niets doen dan scheppen en 's avonds de zwerm in een nieuwe kast zetten met een lege onderbak zodat ze kunnen trossen.

Dirk

dertiende

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: zwermen terug naar eigen kast

Bericht door remolen » ma 15 jun 2009, 21:35

en dit kan geen bruidszwerm zijn.. dat de koningin op orientatie ging. toen terug in de kast en dat zich herhaalde toen ze bevrucht wilde worden ??

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: zwermen terug naar eigen kast

Bericht door semar » wo 17 jun 2009, 22:17

dat kan inderdaad gebeuren als ze de zwerkoorts goed te pakken hebben maken ze wel meer vergisingen, in paniek eeen bruidzwerm maken, de moer moet ook oriënteringsvluchten maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kreso en 54 gasten