Top bar hive

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:
Top bar hive

Bericht door cefas » zo 28 jun 2009, 22:39

Op het internet is vanalles te vinden over de top bar hive. Zo'n kast zou hét middel zijn om een volk gezond en vriendelijk te houden. Heeft iemand ervaring met dit soort kasten of is er misschien al eens op het forum over gezegd? Weet iemand iets over "The barefoot beekeeper"?

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door pim123 » zo 28 jun 2009, 23:01

Google is handig voor dit soort speurtochten ... http://www.biobees.com/

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door m.kolsters. » zo 28 jun 2009, 23:02

De kast houd geen bij gezond dat moet de imker doen.
Onzin kopen kan altijd nog.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Berend » zo 28 jun 2009, 23:46

Als ik zo die site die Pim gaf eens bekijk, gaat het ook absoluut om de imker zelf en om 'natural beekeeping', bijhouden op een natuurlijke manier.


"Het boek "The Barefoot Beekeeper" (De Blootsvoetse Imker) beschrijft het duurzaam, chemicalien-vrij bijenhouden en maakt het bijenhouden simpel en toegangelijk voor iedereen, inclusief voor mensen met handicaps, want met deze methode hoeven er geen zware dingen getild te worden. " (vrij vertaald)

The Barefoot Beekeeper is a revolutionary book about 'sustainable', chemical-free beekeeping, showing how it can be simplified and made accessible to all, including people with disabilities, as with this method there is no heavy lifting involved.


Een grappig kast trouwens, maar het ziet er anders best zwaar uit op die 2e foto...:

Afbeelding

Afbeelding

Hier staat een bouwbeschrijving van de Top Bar Hive:

http://www.lulu.com/items/volume_54/815 ... r_hive.pdf

Leuk project voor in de winter! [8D]

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door LWPisa » ma 29 jun 2009, 10:45

Gezonde bijen worden niet bepaald door 1 factor, het is een samenspel van omgeving/kast/bij/ziekten/imker.

Toplattenkasten zijn goedkoop en zeer bruikbaar voor eenvoudig bijenhouden. Ook op het forum hier staat een bouwplan, zie oa dit oudere topic

http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9730

L

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Tieme » ma 29 jun 2009, 11:22

Werken met de TBH is een leuke manier van bijenhouden. Heel veel discussiepunten behoren meteen tot het verleden, zoals gifresten in de was en welke celmaat.

Maar er kleven enige ongemakken aan deze kasten. Ze zijn inderdaad zwaar, er moet honing geperst worden ipv geslingerd, raten kunnen van de lat afbreken en dan is dat zeer lastig te repareren.

Maar een TBH kan voor iemand die niet reist het antwoord zijn enkele ecologische vraagstukken, en ook nog beter zijn voor de rug.

Ik heb zelf ervaren dat de bijen in een TBH bij het behandelen van de kasten iets rustiger zijn. In principe kunnen we dat ook met de spaarkast wel bereiken door de raampjes af te dekken met een lap of een plankje.

Tieme

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Bart de Coo » ma 29 jun 2009, 20:10

Bovenaan je beeldscherm vind je een tab 'download'. Daar staat een bouwtekening van Johan van Eldik uit Echteld. Goeie vent is dat. Civiel ingenieur, pick-up-bezitter, prima bijenboer, en hij kan bouwtekeningen maken. Toen ik ooit een eens paar volkjes van hem kocht, mocht ik ook zijn bovenlatkast bewonderen, die dus gebouwd is volgens de bouwtekening op deze site. Hij heeft hem prachtig laten pimpen door een kunstenaar.

Toch vind ik de bouwtekening, of liever, bouwaanwijzingen van de barrevoetse bijenboer simpeler, eleganter en dus beter:

http://www.lulu.com/items/volume_54/815000/815182/1/print/How_to_build_a_top_bar_hive.pdf

(Link gevonden via biobees.com.)

Ik zit even met mijn neus in andere bijendingen, maar ik weet bijna zeker dat ik ooit deze kast ga bouwen. De laatste beer die ik nog op de weg zie liggen, dat is de vraag hoe je de bijen moet dwingen rechte raten in het midden van de bovenlatten te bouwen.


Groet,


Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door LWPisa » ma 29 jun 2009, 22:38

Zo'n TLK hoeft ook niet zo groot te zijn, een kleine TLK is beheersbaarder dan een grote. Met een volume van 1 a 2 spaarkast BK heb je al een leuk kastje waarin zeker een volk te houden valt.

Rechte raten kan je behoorlijk beinvloeden met startstrips/latjes op de toplat en de bijen bouwruimte te geven naast fraaie rechte raten.

Een gedeelte wordt zowiezo golvend/asymetrisch, daar moet je flexibel mee omgaan en die raten verplaatsen of bijsnijden. Vaak werkt een bolling door met een holling in de volgende raat en daar kan je rekening mee houden. Net als bij een korf kan je de raat terugsnijden tot een "zolder" en dat bouwen ze gewoonlijk weer prachtig uit.

Ikzelf werk dit jaar volledig op natuurbouw in ramen en dat bevalt me prima. Het is delicater en het kost veel honing maar het ziet er waarlijk prachtig uit.
Mooie afgeronde raten met de celgrootte en de oppervlakte die ze zelf willen en geen residuen of oude vreemde was. Ik kan gewoon met een HK op het volk werken wat bij de TLK lastig het geval is.

(ja je kan draadloze ramen slingeren als er een vloeibare honing inzit, geen probleem).

Ik zal spoedig eens met de camera door een volk bladeren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door cefas » ma 29 jun 2009, 23:13

Dit ziet er prachtig uit. Ik zal eens wat Piet Hein Eek-hout bij elkaar gaan zoeken. Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Bart de Coo » ma 29 jun 2009, 23:59

LW,

Ik zie een gewoon spaarkastraam, maar dan zonder onderlat. Kennelijk geef je ze dus aan de onderkant meer ruimte. Hoe ziet zo'n kast van jou eruit dan? Twee gestapelde honingkamers met onderlatloze broedkamerraampjes erin? Op die manier kun je een gewone spaarkast eenvoudig ombouwen tot een soort bovenlatkast! Noem het een houten korf met losse bouw van mijn part! Goed man.


Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Ria van den Berg en 140 gasten