honing door zonnewarmte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RoosBoum
Berichten:20
Lid geworden op:di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:
honing door zonnewarmte

Bericht door RoosBoum » vr 28 aug 2009, 09:28

Ongetwijfeld hebben jullie het daar al over gehad, maar ik zag zo gauw geen topic erover?

Ik vond deze link, met gave aardewerk 'kasten' en de zonnewarmte om zonder slingeren honing te winnen.
L’Hélianthe ruche en terre http://pagespro-orange.fr/butizone/terre.htm

Hieronder twee workshops om de dingen zelf te kleien, zelfs van gips. Niet zo fraai, maar met zelfde resultaat.
http://rapportalaterre.canalblog.com/ar ... 17493.html
http://rapportalaterre.canalblog.com/ar ... 29817.html

groetjes Roos

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: honing door zonnewarmte

Bericht door LWPisa » vr 28 aug 2009, 10:57

Bijen houden in klei is heel oud.

Als ik jou was zou ik voor de Kerst/Sinterklaas of je verjaardag "Bees and Beekeeping: Science, Practice and World Resources" van Eva Crane vragen. Duur boek, maar zeeer het geld waard.

L

RoosBoum
Berichten:20
Lid geworden op:di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Re: honing door zonnewarmte

Bericht door RoosBoum » vr 28 aug 2009, 15:14

hi Pisa, op mijn leeftijd wil je niet meer jarig zijn. Sinterklaas vieren ze niet in het land waar ik woon. En kerst doen we zelf niet aan. Dus geen kado's. Ik heb echter een kennis waar ik al veel bijenboeken van heb geleend en gelezen, maar niet altijd vind ik wat ik zoek. Gelukkig is er internet en dit forum!

Groetjes Roos

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honing door zonnewarmte

Bericht door Gerard van Gastel » vr 28 aug 2009, 17:39

Sinterklaas vieren ze niet in het land waar ik woon

een kennis waar ik al veel bijenboeken van heb geleend


Lijkt mij dat je toch een echte Nederlandse bent.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: honing door zonnewarmte

Bericht door Bart de Coo » za 29 aug 2009, 00:08

De bedrijfsmethode met dit ding lijkt wel heel bijzonder te zijn. Doe er een zwerm in, laat de zwerm de pot uitbouwen, keer de pot om (!!!!) en plaats het rooster en 'honingpot/honingdeksel'. Ongelooflijk. Zou het echt werken? Het zal wel.


Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: honing door zonnewarmte

Bericht door Hans van der Post. » za 29 aug 2009, 00:30

Effe een boek lezen! Honing niet verwarmen tot 40 C. dan gaan de fermenten - de goede stoffen - verdwijnen.
Dan kun je net zo goed stroop gebruiken.


Verder word ik een beetje appellich:D van de vragen van de rozenstruik.[:o)]
!Hans.

!Hans.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: honing door zonnewarmte

Bericht door LWPisa » za 29 aug 2009, 08:48

Dan heb je pech, of je moet het gewoon kopen. Ik zou Bees and Beekeeping niet snel uitlenen, het is een duur, dik en groot boek en daardoor vrij kwetsbaar. Maar een aanrader blijft het, Eva Crane was een erg grondig iemand, er staat echt heel veel in.

RoosBoum
Berichten:20
Lid geworden op:di 25 aug 2009, 07:24
Contacteer:

Re: honing door zonnewarmte

Bericht door RoosBoum » za 29 aug 2009, 13:59

(APENSTAART)hans. Wat is je probleem Hans? Dit berichtje was geen vraag. Ik dacht laat ik op mijn beurt ook eens iets leuks met jullie delen, als dank voor jullie hulp inzake antwoorden op mijn vragen. Maar Hans, ik begrijp je appeligheid (met een g trouwens) niet hoor. De rubriek heet "Vraagbaak, beginners- en gevorderde vragen". Jammer dat door zulke opmerkingen van jou de lust tot vragen voor beginners vergaat. Ik zie overigens nergens staan dat het warmer moet worden dan 40°. Uiteraard laat je het niet warmer worden dan 40 graden omdat enzymen en vitaminen dan verloren gaan.

@Bart, de methode werkt. Er zijn in Frankrijk het land waar ik woon, een aantal biologisch dynamische imkers die op deze manier honing winnen. De honing druipt vanzelf uit de raten, geholpen door een beetje zonnewarmte om het iets vloeibaarder te krijgen. Slingeren is niet nodig.

(APENSTAART)gerard,ja hoor ik ben Nederlands, maar ben geruime tijd geleden naar Frankrijk geëmigreerd. Vandaar ook dat er niet zo makkelijk aan Nederlandse literatuur te komen is.

(APENSTAART)pisa, dank voor je titel. Hij is Engels en zal het boek zeker hebben. Hij wil het vast wel uitlenen aan me.

Groetjes Roos

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: honing door zonnewarmte

Bericht door marcv » za 29 aug 2009, 22:53

Misschien worden niet alleen de bijen wat kregelig in deze tijd van het jaar maar geldt dat ook voor imkers :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten