6-ramer of grote kast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jochem
Berichten:5
Lid geworden op:zo 11 apr 2010, 20:05
Locatie:Nederland
Contacteer:
6-ramer of grote kast?

Bericht door jochem » di 04 mei 2010, 19:18

Goedendag mensen,

Een tijdje terug heb ik me hier voorgesteld en de eerste post geplaats, naar aanleiding daarvan heb ik het boek 'beekeeping for dummies' aangeschaft om me in te lezen en ik denk dat het bijenhouden me wel gaat lukken.

Alleen nou vroeg ik me af, is het ook mogelijk om een volk(je) te houden in een zesramer? http://www.bijenhuis.nl/webwinkel/#winkel Op deze link staan de kastjes die ik bedoel. Aangezien ik een arme student ben is het voor mij nogal prijzig om een grote kast te kopen en gelijk erg veel bijen te hebben, vandaar de overweging voor een zesramer, ze zijn een stuk goedkoper.

Maar nu de vragen,
-is het mogelijk om een volk(je) te houden in een zesraamertje? of zijn deze kasten meer bedoeld voor transport of als er een zwerm geschept is?

-hoe breidt een volk zich uit? continu of naar de groote van de kast? kan een volk te groot worden voor de kast en dan dus gaan zwermen, of blijft de grootte van een volk na een tijd constant?(als de kast 'vol' is.

Als jullie deze post lezen blijkt waarschijnlijk dat ik nogal onwetend ben, dat klopt[;)] ik weet weinig op het gebied van bijenhouden en wil graag veel leren, dus beantwoord de vragen als je wil maar heel uitgebreid[;)][;)]

Alvast bedankt!
Jochem

als jullie willen mailen kan dat ook altijd.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: 6-ramer of grote kast?

Bericht door Bart de Coo » di 04 mei 2010, 21:00

Nee, dat is niet mogelijk. Een zesramer wordt al snel te klein. Daar stop je even een nazwerm in, of je trekt er een volkje in op, of je gebruikt hem voor transport of verkoop of zoiets, verzin maar wat, maar doorheen het jaar een volk erin houden, nee. Dat wordt niks. Veel te klein. Voor een behoorlijk volk heb je minstens een broedkamer en een honingkamer nodig.

Als je een arme student bent, dan zou ik je twee tips willen geven.

Tip 1: word lid van een vereniging en ga bedelen om oud materiaal. Menig imker op leeftijd die het tegenwoordig wat rustiger aan doet, heeft hele torens aan ongebruikt materiaal staan. Vaak raden ze het hergebruik van materiaal af, omdat je misschien ziektes van een ander meeneemt, maar dat loopt niet zo'n vaart. Ik gebruik zelf ook allemaal materiaal van een ander. Gaat prima.

Tip 2: koop platen betonplex bij de goedkoopste leverancier. Zo kun je voor weinig geld een zooitje kasten maken. Daarvoor moet je de beschikking hebben over een goede timmerman met een professionele zaagtafel. En laat ik er nou net eentje kennen die dat in een kwartiertje regelt voor jou! In Arnhem!

Neem eens contact met me op. Ik woon in Dieren. Ik ga vaak op vrijdagavond klussen bij de timmerman in kwestie.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: 6-ramer of grote kast?

Bericht door Jeroenvt » di 04 mei 2010, 21:01

-Allereerst zou ik een cursus gaan volgen of een mentor zoeken. Bijenhouden is redelijk complex.

-Een volk groeit gewoon door en gaat bij ruimtegebrek zwermen. Een zesramer is inderdaad voor kleine volkjes, zwermpjes die nog moeten groeien. Je hoeft natuurlijk geen nieuw spul te kopen. Ook tweedehands is er zat te krijgen, ik denk dat een tweedehands kast voor hetzelfde geld als een nieuw zesramertje best te vinden is, en als je een beetje handig bent kun je adhv bouwtekeningen ook zelf aan de gang. Desnoods van oud pallethout. Maar je hebt meer kosten dan een kast, een kap, een beitel, een rookapparaat etc.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 6-ramer of grote kast?

Bericht door LWPisa » di 04 mei 2010, 21:26

Ha Jochem,

Het is altijd lastig 2 imkers met dezelfde mening te vinden...

Bijen houden in een 6-ramer om het houden en bekijken van bijen kan prima met enige voorzorgen. Ze groeien er wel snel uit maar dan heb je er gelijk 2. Overwinteren kan ook in 6-ramers zeker als ze droog en goed geisoleerd zijn. Of je nu een grote of een kleine kast hebt, bijenvolken groeien hun kasten uit en zwermen dan in de natuurlijke situatie. Maar volken met heel veel ruimte in muren of kelders zwermen ook als ze zich willen voortplanten.

Als het je om het houden en bekijken gaat en niet primair om honing dan ben je niet gebonden aan 6-ramers en spaarkasten enzo (anders in feite ook niet maar als je voor honing wil managen komt er dan veel geknutsel bij kijken).

Je kan in allerlei goed isolerende watervaste behuizingen bijen houden, bijvoorbeeld ijsdozen en koelboxen zijn erg geschikt. Het handigst is om een doos/box te vinden waar je met wat latten/schotje randen in maakt waar dan standaard (afgezaagde) afstandsstrips en ramen in kunnen. Dan ben je voor 2 tientjes klaar. De traditionele manier met draad en kunstraat is "lekker" stevig maar maakt alles wel duurder.

Maar als dat teveel gedoe is, het bijenhuis heeft/had EPS 6-ramers voor 30 euro en dat zijn prima kasten om een volkje in te houden.

2e hands materiaal zou niet mijn voorkeur hebben maar is na een grondige reiniging wel bruikbaar als het je uitkomt.

Het is wel het makkelijkst om standaard materiaal te gebruiken en een klusmogelijkheid met Bart zou ik aangrijpen...

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 174 gasten