Ik snap het niet ...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:
Ik snap het niet ...

Bericht door pim123 » za 22 mei 2010, 20:22

Ongeveer 14 dagen geleden zag ik dat er moerdoppen in mijn volk zaten. Conclussie er is zwermstemming.
Alle doppen gebroken en de maandag daarop een veger gemaakt, a.s. zondag zou ik dan een tuter moeten horen (hoopte ik) en kon ik de rest van de doppen breken...klaar.
Afgelopen vrijdag zag ik tussen de middag een zwerm bij de stal en was te laat met vangen. Ik had dus blijkbaar toch een dop over het hoofd gezien de eerste keer [B)]
Wat ik niet snap is dat die dop uitloopt, daar komt een vers, onschuldig moertje uit en het eerste wat ze bedenkt is om te gaan zwermen (???). Waarom doet ze dat ? Ze is de enige moer in een kleiner geworden volk (na de veger) toch ?
Heb het volk nu op twee doppen gezet (en er nog een stuk of 8 gebroken)...

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Ik snap het niet ...

Bericht door AndreasH » za 22 mei 2010, 20:35

Een nazwerm. Dat doen die jonge moeren nog wel eens )-:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ik snap het niet ...

Bericht door joselito » za 22 mei 2010, 20:57

Als je aan de kast geluisterd had, had je de tuter gehoord. Waarschijnlijk heb je een dop over het hoofd gezien. Als je de bijen niet van de ramen afschudt kan dit gemakkelijk gebeuren.
Het is normaal dat ze zwermen. Volken zwermen vaak twee maal als je ze laat doen. Bovendien hadden ze nog niet gezwermd en dat maakt het ook gevaarlijk. Een kunstzwerm is nu eenmaal niet hetzelfde voor hun als zwermen.
Het is trouwens niet de koningin die nog eens besluit om te zwermen, maar de bijen.
Kunstzwermen maken is een kunst en ik ben er ook niet zo goed in. Of het is te weinig of het is te veel. Als je de bijen niet op een andere plaats kan zetten heb je er nooit zicht op hoeveel bijen er in feite terug vliegen.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Ik snap het niet ...

Bericht door cefas » za 22 mei 2010, 21:44

Zo heb ik een aflegger die op 6 mei is gemaakt, maar die nu nog steeds twee mooie doppen heeft.... Ik had toch op de 20ste al een moer moeten hebben? Ligt het misschien aan het koude weer in de week na 6 mei?

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Ik snap het niet ...

Bericht door Astrid Schoots » zo 23 mei 2010, 11:54

cefas schreef:
Zo heb ik een aflegger die op 6 mei is gemaakt, maar die nu nog steeds twee mooie doppen heeft.... Ik had toch op de 20ste al een moer moeten hebben? Ligt het misschien aan het koude weer in de week na 6 mei?

Wanneer je aan een aflegger een raam met doppen meegeeft, zullen die dopen alleen uitkomen als ze goed centraal geplaatst zijn en dus warm gehouden kunnen worden. Want vaak verkommeren ze door de kou, omdat er te weinig bijen overblijven vanwege het terugvliegen van de haalbijen.
Astrid

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ik snap het niet ...

Bericht door joselito » ma 24 mei 2010, 06:47

cefas schreef:
Zo heb ik een aflegger die op 6 mei is gemaakt, maar die nu nog steeds twee mooie doppen heeft.... Ik had toch op de 20ste al een moer moeten hebben? Ligt het misschien aan het koude weer in de week na 6 mei?



De leeftijd van de doppen speelt ook een rol. Zijn ze pas gesloten dan kan de minste schok hen fataal zijn. De larve verliest dan het contact met het voedsel en sterft. 2 dagen voor het uitkomen zijn ze heel gevoelig voor afkoeling. De koninginnen worden dan meestal wel geboren, maar met misvormde vleugels.
Het veiligste is als je rijpe doppen neemt. Dit zie je aan het topje van de dop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 118 gasten