broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
broedaflegger

Bericht door lut » zo 06 jun 2010, 13:05

Woensdag heb ik een broedaflegger gemaakt uit een moedervolk dat ondanks het feit dat ik hen ruimte bijgaf en ook waswafels gaf, toch bleef speeldopjes aanzetten.Ik ben daarstraks nog eens gaan kijken; Ze zijn heel druk bezig met het uitbouwen van de waswafels en ik heb geen speeldopjes meer gezien. Ik denk dus dat het een goede keuze was om een broedaflegger te maken.
De jonge bijen in de broedaflegger hebben inmiddels redcellen aangemaakt. Ik wou ze niet teveel storen (maar was- als beginner- tegelijk toch ook benieuwd) en weet dus niet precies hoeveel redcellen ze aanmaakten omdat ik de raten er niet allemaal uit heb gehaald. Ik ben nog niet aan koninginneteelt toe, maar wil dit in de toekomst echt graag leren want dat geeft toch wel veel mogelijkheden. Als ik mijn eigen koninginnen kon telen , zou ik na 13 dagen de doppen breken in de broedaflegger en een koningin invoeren. Nu dit niet het geval is, zit ik me te bezinnen over wat ik het beste doe met deze broedaflegger. Naast het invoeren van een externe koningin (maar daar moet ik dan nog aangeraken) leek mij ook een optie te zijn: de natuur z'n werk laten doen en afwachten of er in de broedaflegger een nieuwe moer geboren wordt die vervolgens ook aan de leg geraakt. Als dat niet lukt, zou plan B erin kunnen bestaan dat ik de moerloze broedaflegger verenig met een ander klein, maar moergoed volk op mijn stand. Ik heb echter al een paar keer gelezen dat de koninginnen die uit redcellen geboren worden, meestal niet echt goede koninginnen zijn. Als dit waar is, kan ik maar ineens beter kiezen voor het verenigen van het volk lijkt me. Kan iemand van jullie mij vanuit zijn of haar ervaring wat advies geven?
Alvast heel erg bedankt.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door Robbert » zo 06 jun 2010, 17:37

Ik heb een paar weken geleden ook een broedaflegger gemaakt in een zesramer. Ik weet nog steeds niet waarom maar ik denk dat ik al die termen door elkaar gehaald hebt. Het woord veger zegt niet zo veel dus ik gebruik tegenwoordig een koninginnenaflegger of een broedaflegger. Dat zegt namelijk waar de oude moer naar toe gaat of blijft.

De broedaflegger heeft 11 redcellen aangezet op eendagslarfjes en daarvan is er een uitgelopen op de 13e dag. De rest van de redcellen zijn opengeknaagd. Vandaag ben ik wezen kijken en heb ik de eerste eitjes gezien. Dus het volkje gaat het redden.

Ik zou lekker afwachten omdat je al redcellen hebt gezien komt het denk ik wel goed.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door joselito » zo 06 jun 2010, 20:29

lut schreef:
Als dat niet lukt, zou plan B erin kunnen bestaan dat ik de moerloze broedaflegger verenig met een ander klein, maar moergoed volk op mijn stand.


Dat lukt dus niet. Onbevrucht met bevrucht verenigen gaat niet. Onbevrucht is met een onbevruchte koningin of geen koningin. Bevrucht is met een bevruchte koningin. Beiden hebben verschillende doelstellingen en wanneer je ze verenigt vechten ze .

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door J.R. » zo 06 jun 2010, 20:58

Hallo Joselito,

Hoezo kun je geen volk zonder koningin met een volk met een bevruchte koningin vereenigen.
Als je het nu wilt doen moet het met de krant er tussen.
Als bij mij een volk een darrebroedige moer heeft, bv na mislukte bruidsvlucht, vereenig ik deze met een moergoed volk nadat ik eerst de darrebroedige moer heb verwijdert.
Hoe krijg jij er een andere moer in?

Groet,

Jan Ritsma

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door joselito » ma 07 jun 2010, 05:20

J.R. schreef:[br
Hoezo kun je geen volk zonder koningin met een volk met een bevruchte koningin vereenigen.



Ik bedoelde eigenlijk dat het dan niet zo eenvoudig is. Zijn ze alle twee in dezelfde toestand dan is het geen probleem om ze te verenigen. Zo kan je een raam broed met bijen uit een kast halen en aan een andere kast geven zonder dat er enig probleem is, of twee kasten verenigen door ze gewoon op elkaar te zetten.
Maar als je onbevrucht met bevrucht wil verenigen dan kan je dat niet zomaar doen. Dat bedoelde ik eigenlijk

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door joselito » ma 07 jun 2010, 05:29

lut schreef:
Als ik mijn eigen koninginnen kon telen , zou ik na 13 dagen de doppen breken in de broedaflegger en een koningin invoeren. Nu dit niet het geval is, zit ik me te bezinnen over wat ik het beste doe met deze broedaflegger. Naast het invoeren van een externe koningin (maar daar moet ik dan nog aangeraken) leek mij ook een optie te zijn: de natuur z'n werk laten doen en afwachten of er in de broedaflegger een nieuwe moer geboren wordt die vervolgens ook aan de leg geraakt. Als dat niet lukt, zou plan B erin kunnen bestaan dat ik de moerloze broedaflegger verenig met een ander klein, maar moergoed volk op mijn stand. Ik heb echter al een paar keer gelezen dat de koninginnen die uit redcellen geboren worden, meestal niet echt goede koninginnen zijn. Als dit waar is, kan ik maar ineens beter kiezen voor het verenigen van het volk lijkt me. Kan iemand van jullie mij vanuit zijn of haar ervaring wat advies geven?


Doppen breek je niet na 13 dagen, maar na 9 dagen. Dan is al het broed gesloten en kan je een andere koningin invoeren. Over de koningin uit een redcel zou ik me niet te veel zorgen over maken. Het is niet de beste manier van koninginnenteelt. Maar als de aflegger sterk genoeg was , dan komt het wel in orde.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door Albert Stoter » ma 07 jun 2010, 10:07

Voor alle duidelijkheid richting beginners: er is dus verschil tussen de handeling na 13 dagen (waarin je wilt dat in het volk slechts één moertje overblijft, zodat het nazwermen wordt voorkomen) en de handeling na 9 dagen (waarin je alle aanstaande koninginnen van het volk doodt om een (selectie-)moer van buiten het volk te kunnen invoeren).
Bij het 'breken' na 13 dagen wil je bijvoorbeeld wel eerst zeker weten dat er minstens één moertje is (en laat je, zeker als je nog geen tuter hebt gehoord, moertjes soms ook bewust vanuit de dop het volk inlopen).

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door lut » ma 07 jun 2010, 22:13

Dank je wel voor de info. Het verschil tussen breken na 9 dagen en 13 dagen kende ik inderdaad nog niet. Als ik het goed begrepen heb, is het wel zo dat wanneer een moerloos volk verschillende redcellen aanzet, de eerst uitgelopen moer de andere redcellen afknaagt en ik me dus geen zorgen moet maken over het feit dat er in de aflegger verschillende koninginnen zouden geboren worden (en gaan zwermen)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door joselito » di 08 jun 2010, 06:01

lut schreef:
Dank je wel voor de info. Het verschil tussen breken na 9 dagen en 13 dagen kende ik inderdaad nog niet. Als ik het goed begrepen heb, is het wel zo dat wanneer een moerloos volk verschillende redcellen aanzet, de eerst uitgelopen moer de andere redcellen afknaagt en ik me dus geen zorgen moet maken over het feit dat er in de aflegger verschillende koninginnen zouden geboren worden (en gaan zwermen)


wel, de bijen knagen de andere doppen af, niet de koningin. Maar je moet je inderdaad geen zorgen maken. 10 dagen na de geboorte van de koningin kijk je ze wel na. Dit is om te zien of ze nog een koningin hebben. Het kan zijn dat de koningin niet teruggekeerd is van de bruidsvlucht. Als je dan eitjes ziet is alles ok. Is het in die 10 dagen slecht weer geweest, dan is de koningin later op bruidsvlucht geweest of misschien zelfs nog niet. Aan het gedrag van de bijen kan je dan ook al veel vertellen. Beginnen ze lawaai te maken (wij noemen dat huilen), dan is de kans ze ze moerloos zijn zeer groot.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: broedaflegger

Bericht door Robbert » di 08 jun 2010, 12:06

En als je een moer gevonden hebt en je ziet geen eitjes en je hoort dat huilen?

Ik heb namelijk zo'n volk maar ik weet niet wanneer deze moer geboren is. Er zit geen broed meer in en de moer loopt rond als een gek op de raten. Dat huilen viel me op tijdens de controle. Heel hoog gezoem gedurende de gehele controle. Ik heb de moer wel gemerkt voor het sneller terugvinden de volgende keer.

Waarschijnlijk is er ongeveer 5 weken geleden een zwerm afgekomen. Daarna heb ik dit volk gekregen waar dus een jonge moer in zou zitten. Ik had afgelopen week tijd om te kijken en toen kwam ik nog geen eitjes tegen. Omdat de data's onbekend zijn weet ik niet wat ik moet doen.

Moer verwijderen en raam met eitjes in hangen van een ander volk?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje en 167 gasten