honingbehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
honingbehandeling

Bericht door lut » wo 09 jun 2010, 21:47

Twee weken geleden heb ik mijn eerste honing geslingerd. Van de slinger, door twee zeven, in de rijper. Daarna drie dagen hermetisch in rijper, daarna geklaard en dan één dag geroerd. Mijn bedoeling was om langer te roeren, tot de honing dikker werd, maar uiteindelijk heb ik de honing na één dagje roeren al ingepot. Al die aroma's gaan anders toch verloren dacht ik. Ik wist wel dat de honing dan zou kristalliseren in de potten en dat dit niet zo smakelijk is als het een grove kristallisatie is. Nu merk ik echter dat de honing in de potten aan het kristalliseren is, maar fijn kristalliseert, net alsof je er dagen in geroerd hebt. Is dergelijke fijne kristallisatie een uitzonderlijk gegeven als je de honing niet hebt geroerd?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: honingbehandeling

Bericht door joselito » do 10 jun 2010, 15:26

lut schreef:
Is dergelijke fijne kristallisatie een uitzonderlijk gegeven als je de honing niet hebt geroerd?


Hoe sneller de kristallisatie plaats heeft hoe kleiner de kristallen meestal zijn. Maar wat er nog mis kan gaan met jouw honing is dat hij steenhard gaat worden. Dit had je kunnen voorkomen door te roeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 142 gasten