werksters die niet kunnen volgen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
werksters die niet kunnen volgen?

Bericht door lut » zo 20 jun 2010, 14:41

Een tijd geleden was ik nog bezorgd of ik al dan niet een nieuwe bevruchte koningin had in één van mijn bijenkasten (kast had gezwermd, ik had één gesloten moerdop laten staan) Dat is gelukkig goed gekomen. Er is werksterbroed in de kast. Deze kast stond op het moment dat ze zwermde op één broedbak. Toen de nieuwe koningin was uitgelopen heb ik ze op twee broedbakken gezet, zonder moerrooster ertussen. Mijn redenering was dat dit volk zich dan beter kon uitbreiden en sneller op sterkte kon komen dan wanneer ik de nieuwe leggende koningin broedbeperking oplegde. In de bovenste bak had ik zowel uitgebouwde ramen als waswafels gehangen. Nu zie ik dat de koningin eitjes aan het leggen is in de bovenbak, maar in ramen die door de bijen nog niet helemaal zijn uitgebouwd. De werksters bouwen die ramen verder uit naargelang er eitjes en larfjes inliggen. Ze hollen dus eigenlijk een beetje de koningin achterna. Betekent dit nu dat ik dit volk heb overschat en hen aan het forceren ben? Wellicht had ik beter het moerrooster tussen de twee bakken weggedaan nadat de ramen waren uitgebouwd? Ze zaten trouwens vandaag ook helemaal zonder eten. Heb hen dus voer gegeven, misschien is ook dat een reden dat de uitbouw van de ramen niet echt snel gaat?

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: werksters die niet kunnen volgen?

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 21 jun 2010, 09:39

Hoi Lut,

Voor het snel uitbouwen heb je jonge bijen nodig. Ik weet niet wanneer de koningin aan de leg is geraakt, maar waarschijnlijk zijn er nog onvoldoende jonge bijen uitgelopen. Er is een broedloze periode geweest totdat de moer weer is gaan leggen. Grofweg 4 weken nadat de koningin is gaan leggen komen er weer jonge werksters in je kast. Ik begrijp je redenering wel als een jonge koninging in een week tijd een groot aantal ramen vol legt dat je bang bent dat ze te weinig ruimte krijgt, maar de bijen begrijpen dat niet.
Je hoeft verder niets te doen. Als er weer voldoende bouwvakkers zijn geboren zullen ze de ramen uitbouwen als ze dat nodig vinden.

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 155 gasten