Kwaliteit late zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Kwaliteit late zwermen

Bericht door Bart de Coo »

Het is weer zwermtijd. Kijk a.u.b. je volken na, want je vegers gaan zo weer op de vleugels. Vandaag van één volk opnieuw een kunstzwerm gemaakt en in een ander doppen gebroken. Ik bedoel maar.

En ik heb de afgelopen twee weken alweer twee zwermen geschept. Vandaag schepte ik een echte knoeperd. Ik heb nog niet kunnen ontdekken of het een voor- of nazwerm is, maar dat zien we volgend weekend wel. In elk geval ben ik altijd erg ontevreden over dit soort late zwermen. Ze presteren volstrekt niets en ook na de winter is het altijd huilen met de pet met dit soort volken. Ik beschouw ze maar als 'vleesbijen'. Ze mogen raten bouwen en overwinteren; dan stop ik er van het voorjaar een echte moer in.

Iemand dezelfde ervaring? Of juist niet?


Groet,

Bart
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Kwaliteit late zwermen

Bericht door Bok »

Misschien niet helemaal on topic maar wel mijn ervaring.


Waar haal je toch al die zwermen vandaan.
Ik imker op dit moment met 4 hoofd volken. Hiervan heb ik van één volk een aflegger gemaakt omdat dit volk 3 weken op een rij doppen heeft gezet. In één ander volk twee maal doppen gebroken waarna de zwermlust over was. De andere twee niets.
groet,

Peter
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kwaliteit late zwermen

Bericht door Bart de Coo »

Het waren beide geen zwermen van mezelf. Eén trof ik aan bij de verenigingsstal en één schepte ik na een telefoontje.

Ik zal in de toekomst misschien eens gaan proberen of doppen breken inderdaad de zwermlust in juli voorbij laat gaan. Maar ja, over een paar weken ben ik op vakantie en dan wil ik geen gedonder in mijn afwezigheid.

Bart
Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Kwaliteit late zwermen

Bericht door Hego »

Ik heb vorig jaar een late zwerm geschept. En deze is al het hele jaar aan het kwakkelen, zonder duidelijke reden. Maar op basis van deze ene ervaring durf ik geen conclusies te trekken.

Groet, Henri
Henri
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kwaliteit late zwermen

Bericht door semar »

zwermen werken altijd keihard, maar mischien vraag je wat veel ze moeten een nieuwe woning bouwen, de eerste 3 weken gaan er alleen maar bijen af en komen er nog geen jonge bij, honing overschot is er daardoor zelden zemoeten eerst weer op oogststerkte komen en dat duurt vaak over de winter.
Maar de werklust en gedrevenheid is een lust voor het oog, bouwen het hele jaar perfect raten uit, vaak volgende jaar de beste volken ( ik wissel de moer alleen bij een ´vreemde´zwerm).

mischien moet je je kunstzwermen minder zwaar maken, of in een 10 ramer ipv een zesraamer?


vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Kwaliteit late zwermen

Bericht door Robbert »

Ik heb al mijn vier volken van de week gecontroleerd en totaal geen zwermneiging. Het is bij de maand mei gebleven en daar ben ik wel blij mee. Mijn zesramer die bomvol zat had ook zelfs geen zwermneiging maar ik had denk ik niet langer moeten wachten. Inmiddels zit ze op een tienramer. Ligt het aan het ras dat sommige bijen nog gaan zwermen?
vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kwaliteit late zwermen

Bericht door vsterring »

Van de week heb ik mijn tweede zwerm geschept... kwam zomaar aanvliegen(net als de eerste) :hive: , en ze doen het prima, bouwen inderdaad als een bezetene en vliegen af en aan om nectar en stuifmeel te halen. ben er toch wel blij mee.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kwaliteit late zwermen

Bericht door semar »

kan verschillende oorzaken hebben, een overbevolking, een oude moer, zware dracht (opoe heeft geen ruimte meer om te leggen), en ja het ras speelt ook danig mee.

De meeste jaren heb ik geen zwermen (werk met buckfast + nateelt) en is het meestal genoeg om een paar keer doppen te breken en ruimte te geven.
Bedenk bv. dat de nederlandse heidebij eeuwenlang is geselecteerd om te zwermen (liefts 2x per jaar). Wat het niet een noodzakelijke een slechtere bij maakt, tegenwoorden hebben onze vuilnisbak bijen alle soorten genetische trekjes van hun oorspronkelijke voorouders gemixt met de genen van de vreemde importen die we al zo´n 75 jaar uitproberen. in mijn tijd al heb ik gezien de intaliaanse bij, de kaukasisischebij, de liguriaanse, verschilende carnica stammen, en nu e buckfast.
In de praktijk hangt er sterk van af welke invloeden in de lokale bijen terecht zijn gekomen.
Dit los van de andere externe invloeden die ik eerst noemde.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten