volkje met veel darrenbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
martijnfc
Berichten:10
Lid geworden op:wo 07 jul 2010, 08:31
Contacteer:
volkje met veel darrenbroed

Bericht door martijnfc » do 08 jul 2010, 11:50

Ik heb een klein kwakkelend volkje op een 6 raams met erg veel darrenbroed, alhoewel ik wel redcellen zie lijkt me geen moer aanwezig. Het lijkt erop dat de werksters zelf aan de leg zijn. Is het werkelijk noodzakelijk het volk af te maken zoals mij wordt geadviseerd? Reden zou zijn dat de leggende werksters ook bij andere volken naar binnen gaan en de moer afmaken.
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Dank voor jullie antwoord.
Martijn.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: volkje met veel darrenbroed

Bericht door Barbapapa » do 08 jul 2010, 16:25

Uit educatieve redenen heb ik een volkje met buldbroed in een 6ramer (1,5 raam bezet) laten zitten, ik heb op het voergat een plexiglas plaatje gelegd.
Bijna iedere dag kijk ik een tijdje naar wat er daarbinnen zich afspeeld.
Inmiddels zijn de normaal darren verbannen, en de nieuwe kleine darren wordt door een de overgebleven werksters verzorgd.

Het was een zwermpje inclusief darren, afkomstig van een goed volk. De darren heb ik dus een kans gegeven te paren.
Eerdaags wil ik het volkje opruimen en de kast een goed opknap beurt geven.

Het lijkt mij sterk dat de leggende werkster een ander volk opzoek om de moer om zeep te helpen :be5:
Gr,B

Ilke
Berichten:20
Lid geworden op:vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: volkje met veel darrenbroed

Bericht door Ilke » vr 09 jul 2010, 16:54

Kan je geen nieuwe koningin introduceren? Vast wel een imker die je er aan één kan helpen. Heb zelf toevallig pas nog een flink aantal jonge koninginnen uit mijn volk verwijderd omdat ik de oude er uit had gehaald en de bijtjes een stuk of 10 nieuwe geproduceerd hadden...
Vriendelijke groeten, Ilke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 149 gasten