ratenbouw stimuleren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:
ratenbouw stimuleren

Bericht door Barbapapa » ma 12 jul 2010, 23:12

In het voorjaar zet je 1:1 in kleine porties op een beginnend volkje om bouw te stimuleren.

Mijn schudzwerm van 22 juni heeft slechts 3 natuurbouw half uitgebouwd, nu lijkt het wel of de bijen een bouwstop hebben gekregen :b10:
De raten zitten vol met gesloten broed en de onderste paar ringen bias. In de bovenrand zat een beetje honing.
Ik heb zaterdag een leeg uitgebouwd raam naast het broed gezet en daarnaast een honingraam (had ik over)

Ik proberen 10 ramen bezet te krijgen voor het inwinteren. Hoe stimuleer ik de bijen om te bouwen?

Gr,B

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: ratenbouw stimuleren

Bericht door petro » ma 12 jul 2010, 23:32

Al gevestigde zwermen zijn om deze tijd van het jaar niet echt meer aan het bouwen te krijgen.Langste dag is geweest en ook de grote zomerdracht(linde)
De bijen zijn nu meer bezig met "nazomeren".En daar hoort uitbouwen niet meer bij.
Enkel de late zwermen zijn nog geneigd echt goed te gaan bouwen,maar zelfs die verliezen hiervoor gelijk de aandacht als er genoeg uitgebouwde ruimte is.
De beste stimulatie om een volk naar een tienramer te krijgen is het geven van uitgebouwde raat.En (mits geen drachloze periode)drijfvoeren net als in het voorjaar.Toch raad ik dat laatste af om deze tijd van het jaar.
Petro

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: ratenbouw stimuleren

Bericht door LWPisa » ma 12 jul 2010, 23:58

Als ze 3 raten broed hebben dan kunnen ze die warm houden en veel meer ook niet. De bouwlust is er id een beetje af maar als alle broed uitloopt groeien ze nog wel en bouwen ze nog wel. Maar van 3 naar 10 zit er niet meer in. 5-6 ramen kan je ook overwinteren. Mijn 3-ramers zie ik ook nog wel verdubbelen qua grootte en dan gaan ze in een 6-raams eps kast. Met genoeg voer en goede isolatie komen dat soort jonge volken een eind. Voeren afhankelijk van dracht.

L

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: ratenbouw stimuleren

Bericht door A.A. Staals » di 13 jul 2010, 05:37

Het volk kun je groot krijgen door ramen gesloten broed met aan hangende bijen te geven van een ander volk. Nieuwe raat wordt nu bijna niet meer belegd. Raten uitbreiden in dit volkje met bebroede ramen.

ad staals

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: ratenbouw stimuleren

Bericht door Barbapapa » di 13 jul 2010, 08:24

Bedankt voor de reacties.
A.A. Staals schreef:Het volk kun je groot krijgen door ramen gesloten broed met aan hangende bijen te geven van een ander volk.
Het volk in kwestie krijgt volgende week nieuw bijen van de nieuwe moer, maar deze Carnica moer is er een uit Slovenië, en het broed (+ aanhangende bijen) dat ik kan toevoegen, is afkomstig van een Duitse Carnica?
Geeft dat geen problemen?

Gr,R

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: ratenbouw stimuleren

Bericht door joselito » di 13 jul 2010, 11:45

Barbapapa schreef:Het volk in kwestie krijgt volgende week nieuw bijen van de nieuwe moer, maar deze Carnica moer is er een uit Slovenië, en het broed (+ aanhangende bijen) dat ik kan toevoegen, is afkomstig van een Duitse Carnica?
Geeft dat geen problemen?

Gr,R

Als je enkel uitlopend broed geeft zonder opzittende bijen dan geeft dat zeker geen problemen. Het broed moet dan wel echt donker zijn, dus klaar om uit te lopen.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: ratenbouw stimuleren

Bericht door Barbapapa » di 13 jul 2010, 20:25

joselito schreef: Als je enkel uitlopend broed geeft zonder opzittende bijen dan geeft dat zeker geen problemen. Het broed moet dan wel echt donker zijn, dus klaar om uit te lopen.
Ok, ik hoop zaterdag wat donker broed er bij te hangen.
Gr,B

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 109 gasten