F4 moer vervangen door F1 moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Domblondje
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door Domblondje »

Ik heb het antwoord op mijn volgende vraag eerder op het forum gelezen, maar kan met de zoekfunctie niet meer terugvinden. Het gaat om het volgende: een volkje van mij is vrij agressief en onrustig, terwijl alle omstandigheden prima zijn (leggende moer, voldoende voer etc.). Het betreft hier een "F4" moertje van waarschijnlijk Buckfast afkomst. Aangezien het niet handig is voor mij en de buren om agressieve bijen te hebben, zou ik graag het moertje willen vervangen door een jong bevrucht teeltmoertje (Buckfast). Nu heb ik volgens mij gelezen dat je niet zomaar ongestraft een "F1" moertje in een "F4" volkje kan invoeren omdat het verschil te groot is.

Na overleg met collega-imkers is het volgende bedacht:
- ik heb een moerrooster tussen de 2 broedkamer gelegd zodat ik volgende week kan zien in welke BK de moer niet zit.
- volgende week vul ik een 3-ramer met een raam voer en een raam met stuifmeel en een leeg raam met wat water + bijen van de BK zonder moer (hoeveel?) en laat de oude bijen afvliegen. (zit ik nog goed?)(mag hier broed bij zitten?)
- ik voer hier de nieuwe moer in (hoe lang na het maken van de 3-ramer?) met kluisje en prop voer en dan? Afsluiten en donker en koel wegzetten (hoe lang?)? Wachten tot de moer goed aan de leg is?
- 3-ramer met krant met het volk van het "F4" moertje verenigen na eerst de moer verwijderd te hebben.
- oude moertje nog even apart houden voor het geval het fout gaat??

Zit ik op het goede spoor of ben ik de weg kwijt? Graag jullie advies!

Yvonne
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door Robbert »

Ik heb een eerder artikel van Albert de Wilde bewaard over dit onderwerp. Ik kan het ook niet meer vinden via de zoekfunctie:

Dirk schreef het al: 100% zekerheid heb je nooit bij het invoeren van een moer van een ander ras. Je kunt echter het geluk wel een handje helpen, zodat ruim 90% zekerheid te halen is. Dat gaat als volgt:

Sla van een volk 6 à 7 ramen bijen af in een 6-ramer. Haal uit dit volk 2 ramen met oud verzegeld of uitlopend broed, liefst zonder open broed, maar als het niet anders kan, dan maar met enkele cellen open broed (en opletten dat er geen doppen op zitten). Je doet dit ongeveer 10 à 12 dagen voordat je de nieuwe reeds bevruchte moer verwacht te ontvangen. Het volkje heeft naast de 2 broedramen in het midden uitgebouwde ramen met stuifmeel en verzegelde honing. Het kastje krijgt een nieuwe plek op de stand, zodat alle oude bijen zullen afvliegen. Je houdt zo uitsluitend jonge bijen over. De vliegopening maak je flink kleiner om roverij te voorkomen.

Na 10 dagen kijk je voor de zekerheid dit volkje na op doppen en verwijdert die als ze er zijn. Dan zijn ze zeker hopeloos moerloos (als ze het nog niet waren) en in een zeer goede conditie om een nieuwe leggende moer te ontvangen.

Zodra de moer er is deze tegen de avond in een afgesloten Nicothuisje met volle voorraadruimte suikerdeeg aan een spijker tussen de broedramen hangen. Meegeleverde verzorgingsbijen kun je van tevoren verwijderen, maar strict noodzakelijk is het niet, ondanks verhalen daarover die andersluidend zijn. Ik heb beide methoden veel toegepast en geen verschil gezien in aanname. Het gaat in beide gevallen even goed.

Maak de volgende avond het volkje open en kijk of er rust heerst bij het Nicothuisje. Zo niet, dan weer sluiten en de avond daarop herhalen. Zo ja, dan het lipje van het huisje verwijderen, zodat de bijen de moer kunnen bevrijden door het suikerdeeg weg te vreten.

Dan 2 weken lang echt met rust laten, dus ook niet proberen snel even te kijken.
Na 14 dagen controleren of er broed in alle stadia is, niet naar de moer zoeken, maar wel letten op mogelijke vervangingsdoppen, meestal midden op de raat.
Als alles goed lijkt op dag 24 na de verbreking van het lipje van het invoerhuisje het volk opnieuw nazien op moergoedheid en eventuele vervangingsdoppen verwijderen.
Dit is een cruciaal moment voor het slagen van de invoer.

Op deze dag 24 zijn de eerste bijen (21 dagen) van de nieuwe moer uitgelopen, dus die van de eerste 3 dagen eitjes leggen. De oude bijen en de nieuwe bijen van een ander ras 'verstaan' elkaar niet. De communicatie verloopt niet zoals ze gewend waren en nu er al redelijk wat nieuwe bijen zijn (maar nog niet de meerderheid) zullen de oude bijen door de verwarrende communicatie de moer binnen enkele dagen inballen of afsteken en is de invoer mislukt.
Om dat te voorkomen wordt de 6-ramer (met weer een kleine opening) verplaatst binnen de stand, zodat de eerste (oudste) bijen zullen afvliegen. De moer verblijft dan uiteindelijk tussen haar eigen dochters en dan zal het verder goed gaan.
Domblondje
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Re: F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door Domblondje »

Beste Robbert,
Bedankt voor je reactie. Echter, in jouw uitleg is de moer van mijn stekelige volk nog niet vervangen.... Het volk is wel van Buckfast afkomst alleen een paar generaties verder, maakt dit wat uit?
Yvonne
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door A.A. Staals »

Makkelijkste manier om die moer te vervangen:
Moer opzoeken en in een kluisje (met suikerdeeg) doen en in het voergat leggen. na enkele uren wegnemen en de nieuwe er voor in de plaats leggen. De volgende dag vrijgeven om uit te eten. Gaat meestal goed vroeg en laat in het seizoen, voor de linde bloei en vanaf ongeveer half augustus.

ad staals
Domblondje
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Re: F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door Domblondje »

Beste Ad,
Wat is het idee achter "Moer opzoeken en in een kluisje (met suikerdeeg) doen en in het voergat leggen"?? Gaat het volk zich op deze manier moerloos voelen?
Yvonne
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door A.A. Staals »

Het volk voelt zich dan niet moerloos. Bijen verzorgen de koningin op die plek en dat blijven ze doen. Je houd ze een beetje voor de gek door het omruilen. Daar "trappen " ze meestal in.

ad staals
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door wilde »

Je kunt de omwisseltruc nog wat verbeteren door de nieuwe konngin in het kluisje van de vorige te plaatsen. De geuren vermengen zich dan en de kans op succes is nog wat groter.
Albert de Wilde
Domblondje
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Re: F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door Domblondje »

Wordt op deze manier ook de generatiekloof omzeild?

Yvonne
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: F4 moer vervangen door F1 moer

Bericht door wilde »

Wordt op deze manier ook de generatiekloof omzeild?
Nee, de methode biedt geen garantie voor succes. Voor meer kans op succes bij de invoer van een rasmoer in een bastaardvolk moet je (mijn) bovenbeschreven methode toepassen. Dat kan echter niet in een groot bestaand volk.
Albert de Wilde
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 149 gasten