vliegrichting

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
vliegrichting

Bericht door Bijenhoudster » di 03 aug 2010, 18:17

Hebben bijen voorkeur voor vliegrichting?

Ik heb in mijn tuin speciaal bernagie gezaaid en veel (on)kruiden staan en toch zie ik er geen bijen op. Wel hommels.
Ik heb de indruk dat ze recht vooruit vliegen en de uiterwaarden in gaan. Dus ik vroeg mij af of ze eerst recht vooruit op zoektocht gaan en nog liever wat verder vliegen dan naar links afbuigen (zuiden), ook nog om een stukje muur heen.

Ik had verwacht dat ze de omgeving af zouden zoeken en het dichtsbijzijnde nectar/stuifmeel zouden halen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door maartenkleijne » di 03 aug 2010, 19:06

tuin is voor de bijen minidracht. Ze gaan daar pas rondscharrelen als er binnen 2-3 km geen grote dracht is. En uiterwaarden is prima voor bijen.
Zoals bij mij is na de linde en tamme kastanje niks meer te halen: nu zitten ze in de tuin maar als zo dadelijk op vliegafstand de heide gaat bloeien is er de tuin geen bij meer te bekennen ook al staan dezelfde drachtplanten nog te bloeien. (Ik kan in de tuin zien of de hei mooi bloeit: zo ja, geen bij te bekennen, en als de heidehaantjes hebben toegeslagen zitten ze straks hutje bij mutje op de springbalsemien)
Idealiter moet je in de tuin typisch bloemen hebben voor de drachtpauze, bv facelia en borage zaaien zodat ze net voor of na de heide bloeit, en in het vroege voorjaar bolgewassen voor de broedaanzet.
Maar als je van iets veel genoeg hebt vliegen ze er toch wel op. Mijn vondst deze zomer: op de plek waar ik nu woon sinds een jaar is marjolein en aarereprijs excellent biienvoer (beter dan de facelia en borage die nu ook bloeien), dus volgend jaar is daar minstens 10x zoveel van.
gr,
m

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door Bijenhoudster » di 03 aug 2010, 19:19

Apart, dus ze hebben liever veel van het zelfde als veel verschillende planten, ook al is de kwaliteit van een plant hoger (bernagie). Ik dacht dat bijen ook bloemvast waren maar zodra er hei bij je is, vertrekken ze.

Ik ga eens even de uiterwaarden in, kijken wat voor hen nu zo interessant is...

Weer wat geleerd.

Op dit moment worden ze gevoerd, daar zitten ze in de bak op te wachten lijkt het wel. Ik voer ze al de hele zomer en er zitten altijd bijen in de bak al is hij leeg. De ene kast klinkt alsof ze letterlijk staan te trappelen zoveel lawaai maken ze. En als de deksel eraf is komen de tongetjes al onder het spleetje door.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 aug 2010, 20:48

Bijenhoudster schreef:
... Ik voer ze al de hele zomer


Is daar dan zo weinig dracht dat je constant moet voeren ??? Mijn kasten zitten weer vol met Honing .

Jaap v P

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door macwlem » di 03 aug 2010, 21:27

Ja...gezien je foto's leef je ook met je bijen dicht Bij-Lui-Lekker_land :be8:

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door wilde » di 03 aug 2010, 21:35

Bernagie is geen uitzonderlijk goede insectenplant en honingbijen vliegen er slechts matig op. Ze kunnen er namelijk geen stuifmeel op verzamelen. Het is er wel, maar zo fijn en betrekkelijk weinig dat ze liever goede stuifmeelplanten bezoeken dan alleen nectar halen. Ik ben een liefhebber van fotografie en heb al heel wat keren geprobeerd om een honingbij op bernagie met stuifmeel aan de poten van die plant te fotograferen. Het is me nooit gelukt.

http://www.ahw.me/p4/honingbij648b.html
Albert de Wilde

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 aug 2010, 22:35

macwlem schreef:Ja...gezien je foto's leef je ook met je bijen dicht Bij-Lui-Lekker_land :be8:



Afbeelding


:hive:

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door Bijenhoudster » wo 04 aug 2010, 13:31

Jaap v.Popering schreef:Is daar dan zo weinig dracht dat je constant moet voeren?



Ik begon laat in het seizoen met 2 kleine zwermen. Waarvan er een ook nog eerst zelf raat moest bouwen. In het voorjaar is hier aardig wat, of er nu zoveel in de uiterwaarden is betwijfel ik. Een tijdje terug hadden ze veel dikke klompjes stuifmeel, nu nog nauwelijks.

Dus stuifmeelklasse 4 zegt iets over de kwaliteit van het stuifmeel maar niet of daar veel van is of gemakkelijk toegankelijk... Ik hoef daar dus mijn planten niet op uit te zoeken?

Ik had een drachtkalender gemaakt van planten die ik wil hebben en hun periode, en dit aangevuld met planten die in de periode bloeien dat ik niets had gelet op hoge stuifmeel en nectar klasse. Maar dat zegt dus niets?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door A.A. Staals » wo 04 aug 2010, 13:48

Wat je zelf plant draagt niet( of nauwelijks) bij voor je bijen, omdat de meeste van ons daar te weinig grond voor hebben. Het is alleen leuk om insecten in je tuin te hebben.

ad staals

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: vliegrichting

Bericht door JackC » wo 04 aug 2010, 17:18

Daar lijkt het inderdaad wel op. Ik heb in mijn tuin honderden grote balsemienplanten (honingklasse 5, stuifmeel 4) vol met hommels, maar nog geen bij gezien. Mijn huis is echter begroeid met wilde wingerd (0/3) en wordt nu flink door de bijen bevlogen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten