Nu nog ruimte geven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

robk
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:
Nu nog ruimte geven?

Bericht door robk » di 03 aug 2010, 19:52

Goedenavond,

ben nieuw hier en ook met imkeren. Heb een 10 ramer staan met zwarte bijen. Vanmiddag een inspectie gedaan en ik ben redelijk geschrokken. Zou het nu voorjaar zijn dan zou ik direct ruimte geven. Ik heb zelfs 4 speeldoppen verwijderd. De raten zaten vol met bijen, zelfs zo vol dat je niet ziet wat er onder zit. Gezien de tijd van het jaar is dit volgens mij niet wenselijk (ruimte geven). In de laatste "bijenhouden" staat een goed stukje (blz 8) over ruimte geven aan de onderkant d.m.v. een lege HK. Het lijkt me dat dit mijn oplossing is....? Iemand suggesties of "opbouwende kritiek"......



groeten,


Rob

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Nu nog ruimte geven?

Bericht door Hego » di 03 aug 2010, 20:17

Je noemt zelf de oplossing: zet een lege honingkamer eronder.
Henri

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Nu nog ruimte geven?

Bericht door wilde » di 03 aug 2010, 21:27

Als het volk 8 ramen broed heeft, zou ik er een 2e bak op zetten met 4 ramen broed in de 2e bak, pal boven het broed van de onderbak. Wat extra kunstraat geven. Dan hebben ze echt ruimte en heb je ook wat extra raten. Een lege honingkamer eronder is erg lastig. Ze zullen raat bouwen onder de broedramen. Misschien is 'leeg' bedoeld als 'gevuld met lege raten'. Ook dan zou ik dat niet doen, want honingkamers zijn voor honing bedoeld en niet om te laten bebroeden. Honing uit bebroede raat smaakt wat muffig door de achtergelaten coconresten van de verpopte larven. Begin daar dus niet aan, of je zou die lage ramen alleen voor bebroeding moeten blijven gebruiken.
De actie hangt een beetje af van op welke plek in het land de kast staat. Bij mij in Zeeland gaat het seizoen vrij lang door, ook door bepaalde teelten van landbouwers: mosterd, bladrammenas, luzerne en dergelijke gewassen. Als je in Groningen zit is het gemiddeld toch wat kouder en is het seizoen misschien nu al ongeveer klaar en dan zou ik ze gewoon op 10 ramen laten staan. Een beetje drukte is niet allarmerend en speeldopjes verwijderen is zinloos. Die maken ze direct opnieuw, maar nu is de kans dat ze die werkelijk beleggen niet meer erg groot.
Ik voer in de zomer niet en het wintervoer krijgen ze pas in de 2e helft september als ze nog wat nodig hebben. Ik winter het liefst op honing in en de komende 6 weken kunnen ze nog wel wat voor zichzelf halen. De honigkamers zijn er bij mij vorige week afgehaald en ze krijgen nu de zomer-anti-varroabehandeling.
Albert de Wilde

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Nu nog ruimte geven?

Bericht door Robbert » wo 04 aug 2010, 12:04

Ik heb gisteren een lege HK (zonder ramen) onder de twee BK's gezet omdat de bak uitpuilde. Ook toen ik de twee BK's afnam zat de bodem vol met bijen.
Ik ga het proberen met die HK en zie wel of ze die met raat uitbouwen en met broed beleggen. Mocht dat het geval zijn dan kan ik dat later gewoon wegsnijden na de winter. Ik laat het volk zo inwinteren namelijk. Verstandig?

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Nu nog ruimte geven?

Bericht door Wim Joosten » wo 04 aug 2010, 13:12

Ik zou Alberts methode volgen. Zal je net zien dat er in het uitgebouwde raat in die lege honingkamer net weer een broednest of voedsel zit als je het weg wilt snijden, tenminste die ervaring heb ik een keer gehad. En dat is zonde om dan weg te snijden. Je hebt er ook nog meer werk van ook nog.
Je kunt in Alberts methode de BK's dan aan de zijkanten vullen met sluitramen als twee BK's weer teveel ruimte geeft.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Nu nog ruimte geven?

Bericht door wilde » wo 04 aug 2010, 19:40

Eerst sprak je van een 10-ramer, maar nu over 2 BK's. Ik begrijp het dus niet meer. Als je nu een volk hebt staan op 2 BK's met 20 of 22 ramen mogen ze best wat uitpuilen, maar het is ruimte voldoende voor een normaal volk op deze tijd van het jaar. Extra ruimte geven is dan niet nodig.
Albert de Wilde

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Nu nog ruimte geven?

Bericht door Robbert » wo 04 aug 2010, 21:54

Albert,

Robk heeft het over een 10-ramer en ik heb het over twee BK's. Die twee BK's puilde van mij uit. Dus in plaats van een derde BK te plaatsen heb ik de lege HK onderop gezet om ze extra ruimte te geven. Maar ik begrijp nu dat dit niet zo'n goed idee is.

robk
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:

Re: Nu nog ruimte geven?

Bericht door robk » do 05 aug 2010, 00:22

Heren,

dank voor de reacties. Ik heb op de 10 ramer ook nog een HK staan, ik vond een extra bak een beetje te veel van het goede. Kreeg het volkje een dikke maand geleden en twijfelde toen al over de ruimte. Deze heb ik dus te laat geplaatst en ook nog eens met kunst raat, er moest dus nog volledig uitgebouwd worden. Gevolg is dat er nu 4 a 5 raampjes redelijk uitgebouwd zijn maar niet verzegeld. Mijn leraar (volg nog de cursus) stelde voor om de HK naar benden te plaatsen. Is er toch nog ruimte en de honing weer terug in het volk. Ik geloof dat ik dat maar eens ga doen.....

groeten,

Rob

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Nu nog ruimte geven?

Bericht door semar » do 05 aug 2010, 10:01

wilde schreef: Ook dan zou ik dat niet doen, want honingkamers zijn voor honing bedoeld en niet om te laten bebroeden. Honing uit bebroede raat smaakt wat muffig door de achtergelaten coconresten van de verpopte larven. .


heb ik nog nooit wat van gemerkt, een honingbak is ontwikkeld om de honing bij kleine oogsten te kunnen winnen zonder broed mee te slingeren, (voor de inport van allerlei rassen had de hollandse bij kleinere volken maatje korf) en de volle honingbak is aanmerkelijk lichter dan de volle broedbak.
De muffe smaak is mischien meer in de verbeelding dan in de realiteit. Anders zou dit in de verschillende generaties leerboeken ongetwijfeld vermeld staan.

Bij mij krijgen ze een honigbak met 3 of 4 klimraatjes (ook mijn groote dadant bakken waar ze ´s winters op 7 ramen zitten) dit meer om ze een beetje boven het varoa rootser ´te liften´ kunnen ze lekker op lege cellen anders zitenen ze de hele winter met opgetrokken poten op het rooster.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 132 gasten