geslingerde honingramen wat nu

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door A.A. Staals » vr 23 jul 2010, 19:38

pim123 schreef:waar blijft de honing dan Ad ?


In het water.

ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door semar » za 24 jul 2010, 12:26

procedo schreef:Als ik het zo een beetje lees is de beste optie ze er gewoon bovenop te plaatsen met een lege honingkamer er tussen.
Helaas ben ik beginnende imker met allemaal verschillend materiaal, dus dat is voor mij even niet zo handig want per kast heb ik maar een honingkamer en onderling past het niet. Dus volgend jaar maar eens gaan standardiseren.

Omsmelten wil ik ook niet, want dit jaar kwam mijn honing productie erg laat op gang ondanks een zeer stevig volk. Boven het rooster wilden ze niets uitbouwen. Ik hou dus graag de uitgebouwde raten om dat probleem volgend jaar te voorkomen.

Ik had gedacht alle uitgelikte raten en alle restant BK ramen in een open schuur aan het plafond te hangen. Licht en luchtig en ik begrijp dat dat dan ook voor wasmot een onaangenaam klimaat is. Maar dan moet wel de honing er uit zijn anders wordt het een onaangenaam feest in de schuur.


Ik doe hetzelfde direkt op de dekplank met voergat zonder lege honingkamer er tussen werkt prima na 2 dagen kun je de handel weghalen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door Eddy Geurtsen » za 24 jul 2010, 12:55

Het opbergen van uitgebouwde ramen levert nog wel eens een teleurstelling op als in het voorjaar blijkt dat de wasmot al aan de maaltijd is begonnen. Ik weet het wel, met ijsazijn, mierenzuur en noem maar op, je kunt de wasmot wel bestrijden. Maar toch kan het tegenvallen. Als je de ramen toch goed de winter hebt doorgekregen is er niet echt sprake van frisse raat. Het spul stinkt naar de middelen die zijn gebruikt en daarom is goed luchten een "must".
De afgelopen jaren kies ik steeds meer voor de al genoemde, radicale, methode: alles omsmelten. Onze vereniging heeft een kunstraatgietmal en in de winterdag is er ruimschoots tijd om alle omgesmolten was weer in kunstraat om te zetten. De volken varen er wel bij, want in het voorjaar wordt er gemakkelijk gebouwd. En als je zo ruim in de kunstraat zit ben je eerder geneigd om een minder mooi raampje om te wisselen voor een nieuwe plaat kunstraat.

procedo
Berichten:46
Lid geworden op:di 20 apr 2010, 08:26
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door procedo » za 24 jul 2010, 16:17

Eddy Geurtsen schreef: De volken varen er wel bij, want in het voorjaar wordt er gemakkelijk gebouwd. En als je zo ruim in de kunstraat zit ben je eerder geneigd om een minder mooi raampje om te wisselen voor een nieuwe plaat kunstraat.


Ik wilde juist de honingkamer raten bewaren omdat bij ze boven het rooster niet wilden uitbouwen. Pas nadat ik HK ramen zonder rooster had laten uitbouwen laten beleggen gingen ze bouwen. Ik wilde dat volgend jaar voorkomen.

Groetjes,
Jacques

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door Eddy Geurtsen » za 24 jul 2010, 19:59

Moerroosters heb ik ruim in de voorraad liggen, maar ik gebruik ze nauwelijks meer. Mijn ervaring is dat, als het volk een flinke voergordel boven het broednest heeft aangelegd en er flinke dracht is (voorjaarsdracht), een bak met kunstraat snel wordt uitgebouwd. Soms wordt deze bak eerst belegd door de moer, als je dan een rooster legt, kun je drie weken later slingeren.
Maar op dit forum heb ik ervaren dat er nogal wat imkers zijn die grote moeite hebben met het slingeren van honing uit ramen die bebroed zijn geweest. Zelf heb ik daar geen probleem mee.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door Bijenhoudster » wo 04 aug 2010, 16:35

Als je een HK plaatst wacht je met moerrooster tot ze dit hebben uitgebouwd.

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door graskees » ma 16 aug 2010, 15:05

Wat ik de laatste tijd doe is een dekplank met een heel kleine opening op de kast. Bv. een plaatje hardboard met een gat van 15cm op de kast zetten.
Daarbovenop zet ik de geslingerde kast. Door het kleine gaatje maken ze uiteindelijk de kast mooi schoon en repareren de raten. Dit gaat meestal goed.
Mocht er toch nog een heel klein beetje honing achterblijven dan zet ik dat ergens boven de kasten. Gaat goed.
Vroeger liet ik ze op de stand schoonlikken. Dat ging ook, maar er vielen altijd wel enkele doden.
Dit werkt goed.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door willem » ma 16 aug 2010, 15:15

AndreasH schreef:.......... en de andere imkers hebben er ook nog plezier van ;)

Plus de mogelijke ziektes die je er ook bij cadeau krijgt.
Groeten, Willem :violin:

aml
Berichten:2
Lid geworden op:wo 06 mei 2009, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door aml » ma 16 aug 2010, 19:50

Mijn naam is aml en ben een beginner. Ik heb dit jaar voor het eerst geslingerd en heb de honing met de geslingerde ramen achter de kasten op een verhoging gezet. Na 1 dag schitterend schoongelikt door mijn bijen en een ontzegelbak met de restanten ook schoon. Zelfs heel mooi zoals ze dit hebben aangepakt. Daarna heb ik de ramen onder een afdak van ons tuinhuis gehangen, zodat de wind erdoorheen kan waaien. Ik hoop dat ik ze volgend jaar weer kan gebruiken.
amlvc

vermail
Berichten:12
Lid geworden op:za 06 aug 2005, 11:23
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door vermail » ma 16 aug 2010, 20:05

Mijn honingramen laat ik altijd boven het volk schoon uitlikken(met een lege rand ertussen).
Daarna zet ik ze droog weg zodat de kans op schimmel of gisten van honingresten mininmaal is.
Zowel onderzijde als de bovenzijde sluit ik met een dekplaat af. Daarna doe ik altijd in elke stapel bakken 1 spin.
Een spin van ca 5 of 6 mm dik zodat ze niet ontsnappen kan. Die spin is perfecte vijand van wasmotten, mieren en andere insekten die de raten willen vernielen.Na ca 3 weken is de spin verhongert en dan doe ik er een nieuwe in. Het werkt perfect en is een echte biologische bestrijding, en hij/zij is om deze tijd van het jaar volop aanwezig. Dus geen azijnzuur of ander gif in mijn bijenraten.
Succes Woud.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten