gangbare prijs

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:
gangbare prijs

Bericht door mechelen.hans » zo 15 aug 2010, 22:20

Wie kan mij vertellen wat een gangbare prijs is voor sectiehoning? Het gewicht inclusief houten kader varieert tussen 430 en 440 gram.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door Bart de Coo » do 19 aug 2010, 00:04

Tsja. Het is wat de gek ervoor vraagt en de andere gek ervoor geeft. De prijzen voor Nederlandse honing staan in geen enkele verhouding met de uren die erin geïnvesteerd zijn.

Kees van Holland vraagt voor heideraathoning 15€ euro de kilo. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dat niet zo'n heel gekke prijs is, gezien de moeite die jij en je bijen ervoor moeten doen. Vorig jaar heb ik het er ook voor gevraagd en ik verkocht alles. Ik legde kleine stukjes in doorzichtige bakjes die ik bij de Makro had gekocht en ik kwam op prijzen van een een euro of 3 per bakje. Ik vond het een mooie prijs voor een mooi product en mijn klanten waren het duidelijk met mij eens.

Maar sectiehoning van de zomerdracht mag minder kosten, vind ik. Ik zou 10 of zelfs 12€ de kilo een mooie prijs vinden. Als de linde bloeit, heb je nog tijd zat voor het inwinteren en het varroabestrijden. je hebt er waarschijnlijk niet voor hoeven reizen en je volken waren op topsterkte: die raathoning produceerden ze net zo gemakkelijk en in één adem door.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door mechelen.hans » do 19 aug 2010, 18:41

Bedankt voor je reactie. Je bent de eerste die reageert en ik nam bijna aan dat sectiehoning in het geheel niet meer gemaakt zou worden.

Hans van Mechelen

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door macwlem » do 19 aug 2010, 22:04

Ik neem aan dat het gaat om raathoning van natuurbouw.... if so: Dit soort prijzen zijn een belediging voor je bijen. Een normale pot honing van 500 gram heeft al een adviesprijs van 5 euro.

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door Bouna » do 19 aug 2010, 22:44

Hallo,

Honing heeft zo wie zo in Nederland een ondergewaardeerde prijs. De ironie is dat je fairtrade honing hebt die garandeerd dat een imker uit een derde wereldland een eerlijke prijs krijgt voor z'n honing, maar "what about us?"

Ik zou een prijs hanteren van € 15 per kilo voor gewone honing en € 20 per kilo voor Heidehoning. Volgens mij hanteert het bijenhuis ook zo'n prijs.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

vsterring
Berichten:61
Lid geworden op:zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds:1989
Aantal volken:14
Bijenras(sen):BF
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door vsterring » vr 20 aug 2010, 09:20

Voor een potje kloosterhoning á 500gr rekenen wij €6,-

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door semar » wo 25 aug 2010, 21:33

ik heb de luxe dat ik veel marokaanse klanten heb op de open dagen van de schooltuin waar ik sta.
er wordt dan altijd naar raathoning gevraagd.
Dus in het voorjaar een aantal dadant honingraampjes met strookje voorbouw.
vol raam minimaal 20,- euro

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door macwlem » wo 25 aug 2010, 23:41

Klopt 20 euro per kilo is een gangbare prijs.
Laatst gewijzigd door macwlem op do 26 aug 2010, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door Bart de Coo » do 26 aug 2010, 12:07

Nou weet ik niet precies hoe groot een honingkamerraampje van een dadantkast is, maar ik neem veilig aan dat die groter is dan het honingkamerraampje van een spaarkast. Een vol dadantraampje weegt volgens mij meer dan een kilo. Als je daar €20 voor vraagt, dan kom je dus toch weer aardig in de buurt van die €15 euro de kilo.

Voor voorjaars- en zomerraathoning blijf ik €15 toch wat aan de heftige kant vinden hoor. Als je klanten het ervoor willen betalen, mij best natuurlijk. Maar nogmaals, in het voorjaar en in de zomer ben je ruim op tijd voor het inwinteren, inclusief varroabestrijding, en je hoeft er waarschijnlijk niet voor te reizen. Je hebt je volken binnen handbereik, voor het geval de dracht tegenvalt of zelfs uitblijft. Op de heide is dat echt wel een ander verhaal. Verder moet je niet vergeten dat je raathoning niet hoeft te slingeren, wat de prijs eigenlijk zou moeten drukken ten opzichte van geslingerde honing!

Tussen twee haakjes. Ik heb tot op heden alleen maar heideraathoning geproduceerd - geen andere raathoning, bedoel ik - en ik hoop die ook dit jaar weer te kunnen leveren. Dat gaat zeer waarschijnlijk goed lukken: de hei doet het prima. Maar heidehoning loopt niet en die kun je dus heel gemakkelijk uit de raampjes snijden. Maar hoe doen jullie dat met honing die wel loopt? Hebben jullie daar een leuke truc voor?

Wat ik verder een goed idee vind, dat is om over de raathoning in het bakje wat geslingerde honing te laten lopen. Spierwite raathoning ziet er mooi uit, maar het is soms zo'n droge hap. Jammer dat Nederlandse klanten dat wat minder waarderen dan buitenlandse. Althans, dat denk ik.


Groet,

Bart

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gangbare prijs

Bericht door Bouna » do 26 aug 2010, 12:24

Bart, zodra je heideraathoning hebt, dan houd ik me aanbevolen.

Wat ik niet in jouw verhaal hoor is het argument van de bijen zelf. Ze zweten zich suf voor zo'n raampje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], kolnerke en 152 gasten