Volken blijven maar groeien

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:
Volken blijven maar groeien

Bericht door hubert » za 04 sep 2010, 16:20

Als tamelijke beginners blijkt het houden van bijen toch moeilijker dan men vooraf denkt.
Momenteel hebben we drie volken (carnica, waarschijnlijk 1 tot 2 keer gekruist met wat zoal rond vliegt.) in dadantkasten. Twee van de drie kasten zitten over- en overvol met bijen. De derde kast zit ook goed vol. Alle volken hebben nog flink broed (6 ramen). Als ik bedoel zeer vol, dan bedoel ik dat alle ramen in de kasten helemaal vol zitten en ook aan de onderkant hangen de bijen in meerdere lagen aan de ramen. Bovendien zitten ze massaal in de honingkamer. De honingkamer staat op de kasten in verband met het voeren en varroa-bestijding met Thymovar. (Het geheel is als volgt: Dadant-broedbak, daarop honingkamer die in principe leeg hoort te zijn behoudens de Tymovar-plaatjes, daarop een dekplank met gat en daarop staat de tweede honingrand met de voerbak.) In de eerste honingkamer waren de bijen, vorige week, bij gebrek aan ramen, flinke warbouw aan het maken. Deze warbouw hebben we vorige week laten zitten. Omdat we dachten dat de bijen wellicht de voorkeur zouden geven aan honingramen met wasplaten hebben we er nog vier hogingramen ingehangen. Ons doel was geen energie verloren te laten gaan door verder uitbouwen van de warbouw, maar in plaats daarvan dan maar uitgebouwde honingramen laten produceren voor volgend jaar.
Bij de controle die we zojuist hebben uitgevoerd bleek de warbouw flink uitgebreid (vergelijk totaal met 3 honingramen) en bovendien waren de honingraampjes ook al grotendeels uitgebouwd. Warbouw en honingraampjes zaten al zo goed als vol met voer.
Nu hebben we de warbouw losgemaakt en min of meer horizontaal op de broedkamerramen gelegd. Bovendien hebben we nog een paar uit te bouwen honingramen geplaatst.
Het lijkt wel alsof de volken zich van de nazomerkrimp niets aantrekken: De volken (alledrie) groeien maar door. Vraag is nu wat we hier verder mee moeten.

Groeten,

Hubert.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Bart de Coo » za 04 sep 2010, 21:26

Geen extra ruimte meer geven en zorgen dat ze voldoende voer voor de winter hebben. De groei gaat er een dezer dagen echt uit. Dat gebeurt. Heus.

Bart

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door petro » za 04 sep 2010, 22:22

Het is zo als Bart zegt één dezer dagen is het "patsboem ho",zeker als het Carnica's betreft(geen rekening houdend met kruisingen)die gauwer geneigd zijn om in winterrust te gaan dan de meeste andere soorten.
Zelf heb ik nu 2 Buckfastvolken(f1 ,f2)die zitten beidde op twee BK's,waarvan de één nog met 10 ramen broed en de ander met 11 ramen broed.Dus ik zou me niet druk maken over de grote van je volken(is alleen maar goed)
En zoals Bart al aangeeft zeker geen ruimte meer erbij geven.

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door hubert » zo 05 sep 2010, 20:33

Dat is dan duidelijk, even afwachten. Maar dan heb ik toch de vraag hoe het zit met de gebruiksaanwijzing van de Thymovar waarin staat dat boven de plaatjes minimaal x centimeter ruimte moet zijn. Want om die reden staan de honingranden er op. Als ik de honingranden er niet op zet is er hooguit enkele milimeters ruimte boven de blaadjes.
Of is het beter om door middel van latten een lage rand te maken van enkele centimeters hoog?

Groeten,

Hubert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Bart de Coo » zo 05 sep 2010, 22:33

Nu lees ik je vraag pas goed. Dus wat heb je gedaan? Een lege honingkamer erop gezet? En die zijn ze dus aan het volbouwen met raten terwijl je voert? O jee. Je bent echt drama's aan het veroorzaken, volgens mij.

Handel a.u.b. als volgt.

Haal de lege honingkamer eraf. Laat het plaatje thymovar liggen - zo lang als nog nodig is -, maar zorg dat het een beetje verwijderd ligt van het voergat in de dekplank, anders neme de bijen wel eens het voer niet op. Leg de dekplank op de broedkamer. Ga door met voeren, maar begin met de stukken warbouw met voer erin fijn te stampen in de voerbak.

Dat er géén 10cm ruimte boven het Thymovar-plaatje moet zijn, heb je de afgelopen tijd bewezen! Overigens ben je nogal laat met de bestrijding. Dat had beter in juli gekund, maar ja.


Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 sep 2010, 14:06

Bart de Coo schreef:
Overigens ben je nogal laat met de bestrijding. Dat had beter in juli gekund, maar ja.


Groet,

Bart


Was er in juli dan geen dracht meer ??

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door A.A. Staals » ma 06 sep 2010, 15:57

Jaap v.Popering schreef:
Bart de Coo schreef:
Overigens ben je nogal laat met de bestrijding. Dat had beter in juli gekund, maar ja.


Groet,

Bart


Was er in juli dan geen dracht meer ??

Jaap v P


Ja bij jullie wel, maar bij ons niet! Dus konden wij fijn bestrijden.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 sep 2010, 16:44

A.A. Staals schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Bart de Coo schreef:

Was er in juli dan geen dracht meer ??

Jaap v P


Ja bij jullie wel, maar bij ons niet! Dus konden wij fijn bestrijden.

ad staals


Ja verschil moet er zijn :hive: . Ik heb zaterdag de laatste honing er af gehaald en kan nu aan bestrijden en het inwinteren gaan denken , maar het is nog geen herfst .

Jaap v P

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door hubert » ma 06 sep 2010, 19:27

Conform jullie advies heb ik nu de extra honingkamer verwijderd. Eens kijken wat er nu gebeurt. Het was wel even dringen voor alle bijen om tussen de raten te verdwijnen. Ik neem aan dat ze nu in nog groter getale tussen het varroagaas en de onderkant van de ramen zitten.
Wat betreft de late bestrijding: Het is nu bijna klaar.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 sep 2010, 20:56

Als die kast echt zo vol zit , waarom plaats je er dan geen bak onder ??

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten