broed overhangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

broed overhangen

Bericht door maartenkleijne »

In de literatuur en vooral op het Forum heb ik heel wat verstandige dingen gehoord over volken verenigen en over af laten vliegen, beide om een productievolk maximaal op sterkte te brengen.
Af laten vliegen heb ik daarom uit mijn vocabulair geschrapt: de twee immes die elk een eigen geur hebben gaan niet vanzelf optimaal samen werken. Verenigen kan nodig zijn als je teveel volken hebt, maar het lijkt mij om dezelfde reden als af laten vliegen niet automatisch leiden tot een supersterk drachtvolk.
Wie kan mij nu iets melden over de voor- en nadelen van het overhangen van gesloten broed uit een hulpvolk naar een hoofdvolk?
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broed overhangen

Bericht door Els Kleijnendorst »

Beste Maarten,

"Afvliegen" komt ook niet in mijn woordenboek voor, niet zozeer omdat elk volk een eigen geur bezit. Dat is nog te overbruggen door beide volken tijdelijk van eenzelfde luchtje te voorzien.
Het grootste nadeel is volgens mij dat het getil en gesjouw met volken meebrengt, het af te vliegen volk moet immers 'naar achteren' of verplaatst worden en het andere in het midden van de oude standplaats worden gezet, of beide volken komen op elkaar's plek. In ieder geval veel verstoring voor de bijen en slecht voor de rug van de imker.

Met overhangen van gesloten broed heb ik des te meer ervaring. Doe eigenlijk niet anders in het imkerseizoen.
In je vraag heb je het over 'de eigen geur' van een volk. Veel belangrijker is echter dat de bijen van ieder volk elkaar verstaan, d.w.z. dat de bijen van het toekomstige haalvolk en de uitkomende bijen van het hulpvolk zo nauw mogelijk gerelateerd zijn. Alleen dan kan je optimaal profiteren van een samenwerking. Het is nl zo dat elk ras een iets andere bijendans heeft en ook binnen een ras zijn er, welliswaar kleinere, verschillen. Een werkster zwaar beladen met nectar kan nog zo enthousiast dansen op de raat, maar als veel van de daar aanwezige bijen haar niet 'verstaan', is onderlinge communicatie een probleem.

Zorg dus voor zo nauw mogelijke familiebanden: moeder- en dochter volk of zusters welke op dezelfde plek bevrucht zijn.

Je kan met dat overhangen van broed op veel tijden voordeel behalen, vooral als je over een lange periode een aantal drachten achtereen hebt. Een paar voorbeelden:

- Voor een drachtperiode het bijhangen van broed van een zwakker volk bij een sterk volk.

- Is de dracht begonnen, loont het om ramen open broed van het haalvolk weg te nemen. De bijen hebben dan minder broed te verzorgen en leggen zich toe op de nectardracht. Hang dit broed zwakker volk.

- Door het tijdig afnemen van een paar ramen gesloten broed wordt het zwermen even tegengehouden. In verhouding weer meer vliegbijen, dit zijn de haalbijen, er komt weer meer nectar binnen. Natuurlijk niet alle ramen gesloten broed wegnemen, de verhouding moet niet geheel verstoord worden.

- De iets zwakkere volken in het voorjaar verenig ik nooit met sterke volken. Deze volken komen doordat ze kleiner zijn, later in zwermstemming dan de grotere. Natuurlijk moeten het geen volken zijn met een handje bijen erin, dergelijke had je in het najaar al moeten verenigingen. Maar juist deze zwakkere volken kunnen de ramen broed '“ open en gesloten - van de sterkere volken prima gebruiken, geef ze zelf vaak wel 8 of 10 ramen extra broed per volk over een week of 3 verdeeld, natuurlijk niet allemaal tegelijk, de bijen moeten immers het broed warm kunnen houden.. Het gevolg is dat deze volken een week of wat later mijn productievolken zijn. Juist op het moment dat de eerdere haalvolken 'in elkaar klappen'.

- Zodra er jonge leggende koninginnen in de volken zitten, kan je deze continu versterken met ramen broed van vegers. Om de oude moeren in de vegers sneller broed aan te laten zetten, plaats ik ze bovenop de productievolken met een separator. Hierdoor kunnen ze profiteren van de opstijgende warmte. Of, als je dat makkelijker vindt, een aantal vegers op elkaar, ook weer verdeeld door separators, vliegplankjes natuurlijk niet allemaal aan dezelfde kant.

Maar wat je ook doet Maarten, hou altijd de familierelatie in de gaten. Anders levert het geen profijt op.

Els
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 148 gasten